Курси, вебінари, олімпіади. Портал Всеосвіта.

неділю, 23 листопада 2014 р.

Урок природознавства в 5 класі



5 М клас. Природознавство.                             Дата проведення     

Урок №

Тема уроку: Хімічні явища, їх ознаки. Горіння. Гниття.    
Мета уроку: Навчальна:
сформувати поняття про хімічні реакції, з'ясувати ознаки хімічних реакцій і умови їх перебігу за експериментальними даними;
Розвиваюча:
        Розвивати спостережливість та уміння робити висновки;
Виховна:
        Формування наукового світогляду та любові до предмету.
·        формувати соціальну компетентність;
·        виховувати наполегливість в досягненні мети.
Тип уроку: урок вивчення і первинного закріплення нових знань.
Форми роботи: розповідь, демонстраційні досліди, робота з опорними схемами та підручником.
Обладнання: розчини: НСl, AgNO3,  NaOH, крейда, сірники, пробірки.

ХІД УРОКУ
І ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Привітання, перевірка відсутніх та підготовки учнів до заняття.
Учитель. Для успіху на уроці нам потрібен ваш хороший настрій. Тому подивіться на сусіда по парті, усміхніться один одному та побажайте всього доброго.
ІІ ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ ТА ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ
Учитель. Що таке явища?
Всі зміни, які відбуваються навколо нас називаються явищами. Саме про явища ми і будемо продовжувати говорити на сьогоднішньому уроці.
ІІІ МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Асоціація «Квітка»
Учитель. Згадайте, які явища ми вивчали на уроках природознавства і запишіть їх на пелюстках квітки.
Фізичні, біологічні, механічні, теплові, звукові, світлові, магнітні, електричні, хімічні
Отже, а зараз в нас буде невеликій фото диктант.

Щоб|аби| знатися на даній темі, давайте звернемося|обертатимемося| до опорної схеми і, провівши досліди, заповнимо її.
 Отже, ви  вже знаєте, що явища бувають фізичні і хімічні. При фізичних явищах змінюється форма, агрегатний стан|достаток| речовини, а при хімічних – склад речовини. Хімічне явище – це хімічна реакція. Потрібно знати ознаки хімічних реакцій та уміти визначати хімічні реакції за цими ознаками.
Хімія – наука експериментальна. Тому виконаємо для здобуття нових знань ряд експериментів, бо дослід – це основа пізнання.
 Перед роботою повторимо правила техніки безпеки.
Демонстрація №1 Возьмемо крейду , додамо хлоридну кислоту. Що спостерігаємо? ( Виділення газу). Яке явище? Чому?
Демонстрація №2. До розчину  Купрум(II)сульфату додаємо розчин Натрію гідроксиду. Що спостерігаємо? ( Поява  блакитного осаду). Яке явище? Чому? 
Демонстрація 3. До розчину NаOH додаємо 1 краплю фенолфталеїну- колір малиновий. Додаємо хлоридную кислоту- колір зникає. Яке явище? Чому?
Демонстрація №4. Відео зміна колору
Демонстрація №5. Відео світіння
Зробимо висновки:                                                                                   
 при фізичному явищі змінюється форма тіла, агрегатний стан речовини, але сама речовина не змінюється. А при хімічному явищі змінюється склад речовини і його властивості, тобто змінюється речовина. Якими ж зовнішніми ефектами супроводяться  хімічні явища? Це зміна кольору, випадання осаду, виділення газу, поява запаху, виділення або поглинання тепла, виділення світла.
Запис в конспект :                                                                                                 |              
Зміни, що відбуваються з речовиною в результаті хімічних явищ, описуються хімічними реакціями. Ознаки хімічної реакції ми з'ясували.
 А які ж умови необхідно створити, щоб відбулася хімічна реакція? Це наявність речовини, перемішування, подрібнення, зіткнення речовин, зміна температури і тиск ( для газів).                                                                      
Робота в групах: « Довідкове бюро», « Загадки».                                        
А зараз спробуємо на практиці розрізнити явища фізичні і хімічні. Для цього ви об'єднаєтеся в групи по 4 людини. Коли ви виростете, то уміння працювати в групі допоможе об'єднатися в робочі|робітники| колективи, і це приведе до об'єднання країни, всього українського народу. Отже, ваша картка|карточка| містить|утримує| явище і загадку. Ви пояснюєте|тлумачите| тип|типа| явища, відгадуєте загадку, загадуєте її будь-якій групі, яка повинна пояснити|тлумачити|, що за явище зашифровано в загадці і пояснити|тлумачити| свої думки|гадки|.

Група №1.Явища: 1. Утворення хмар.
                                2. Пригорання їжі|їди| на сковорідці.
Загадка:                      Восени кружляють,|крутять|
                                  На землю|грунт| лягають
                                  З землі|грунту| не встають
                                  Й одразу  гниють. (Лістопад- явище фізичне, а
                                  перегнивання листя - хімічне).
Група №2. Явища:  1. Утворення інею.
                                  2. Скисання молока.
Загадка:                   Біла димка все ховає -
                                  Зупинився авто рух.
                                  Дім, дерева – все зникає,
                                  І не видно навіть вух.... (Туман)
Група № 3. Явище:  1. Розширення ртуті в термометрі при підвищенні
                                      температури.
                                  2. Горіння вогнища.
Загадка : Взимку спить, а навесні шумить. (Варіанти відповіді - сніг лежить і тане. Річка|ріка| під льодом|кригою| і льодохід. )
Група №4.  Явище: 1. З|із| глини  виготовляють цеглу.
                                 2. Протухання яєць .
Загадка: Стоїть  стовп, горить світло, а вугілля немає. ( Горить свічка).
Група №5. Явища: 1. Утворення сиру з молока.
                                    2. Виготовлення соку з яблук.
Загадка:                    Не вогонь, а печеться,
                                    Не бджола, а жалить.  ( Кропива містить|утримує| мурашину кис|лоту, яка подразнює|роздратовує|  шкіру, тобто явище хімічне).
Станьте дослідниками природи
Висушіть шкаралупу двох курячих яєць та подрібніть їх. Отриманий порошок розділіть на дві частини і помістіть його у дві прозорі посудини. В одну налийте 2 столові ложки води, у другу — стільки ж оцту. Спостерігайте за змінами в обох посудинах. У якій із них відбулося хімічне явище? Як ви про це дізналися?
Вправа «Знайди помилку»
Повернувшись додому з уроку хімії, учень подумав: «Як же багато навколо нас хімічних явищ! Наприклад: а) іде тепло від батареї опалення; б) закипає вода у чайнику ; в) горять іменинні свічки; г) мама «гасить» соду оцтом, готуючи тісто; д) олійна фарба висихає на повітрі; е) скисає молоко, не випите кішкою; ж) після додавання цукру чай стає солодким; з) з відкритої пляшки «Фанти» виділяються бульбашки газу; и) на цвяхах з´являється іржа». Допоможіть учневі розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні.
Що зображено  на слайді.  Вогонь та процес гниття
Хімічні явища, що супроводжуються виділенням світла й тепла, дістали назву горіння. Реакції горіння – це взаємодія простих і складних речовин з киснем. Необхідні 2 умови – вільний доступ кисню, температура речовини досягає температури її займання.
Гниття як хімічне явище подібне до горіння, однак при ньому відділяється лише тепло. Може бути корисним і шкідливим. 
Логічні завдання з теми "Фізичні і хімічні явища".                               
  1. Взимку  стало  холодати
І  ставок  вже  не  пізнати:
Там,  де  була  рідина,
Лиш  дзеркальна  площина.
Що  за  диво  кристалічне?
Це  фізичне  чи  хімічне?   (фізичне)

2. В  нас  в  дворі  живе  корова.
Молоко  п'єм  для  здоров'я.
А  побуде  в  теплій  хаті-
Будем  сир  й  сметану  мати.
Що  за  наслідок  логічний?
Він  фізичний  чи  хімічний   (хімічний)

3. На  вогні  пластинка  мідна
Почорніла,  вірогідно.
Що  за  явище  незвичне?
Це  фізичне  чи  хімічне   (хімічне)

4. Осінь  стала  вмить  до діла-
Листя  геть  все  пожовтіло.
Що  за  результат  класичний?
Він  хімічний  чи  фізичний  (хімічний)
1.Потренуйтеся визначити фізичні і хімічні явища. Позначте явища і з|із| літер|літер|, що відповідають правильним відповідям, отримаєте|одержуватимете| прізвище ученого-| хіміка.
          Явище                                           Фізичне                           Хімічне

1. Йде дощ                                                   М|м-код|                                               Л
2. Цвях покрився іржею                              О                                               Е
3. Кипить вода                                             Н                                               М|м-код|
4. Сіль|соль| розчиняється у воді                         Д                                               П
5. Падає листя з гілок                                   Е                                        К
6. Протухання риби, м'яса                           Т                                               Л
7. Плавлення воску                                       Е                                               О
8. Підгорання їжі при смажінні                   Б                                               Є
9. Утворення карамелі з|із| цукру                     Г                                              В
    при нагріванні

                          Відповідь – Менделеєв.

2. Якими зовнішніми ефектами супроводжуються|супроводжуються| такі перетворення?    
                                                                                                                   
    а) горить вугілля (виділення тепла, світла, зміна кольору|цвіту|);
     б) квашення капусти (виділення газу);
     в) кип'ятіння води в чайнику (випадання осаду солей|соль|);
     г) протухання яйця (поява запаху як наслідок виділення газу).
3. Які явища відбуваються при утворенні карамелі з цукру- фізичне-    плавлення цукру, хімічне- розклад цукру. 
                                                  
7. Домашнє|хатнє| завдання|задавання|             Прочитати параграф №14, міні-проект.
Творче завдання|задавання|: навести приклади|зразки| хімічних реакцій, з|із| якими ви зустрічаєтеся в побуті, і описати явища, які їх супроводжують.

1 коментар: