Курси, вебінари, олімпіади. Портал Всеосвіта.

суботу, 13 грудня 2014 р.

Виступ на педраді



Використання інформаційно – комунікаційних технологій  на уроках хімії


Формування високого рівня інформаційної культури кожного члена суспільства, держави, впровадження сучасних інформаційних технологій у практику навчально-виховного процесу – пріоритетні  шляхи розвитку   освіти. ( Із змісту Національної доктрини розвитку України  у ХХІ столітті).

Сьогодні людство вступає в час постійних змін. Здатність сприймати зміни і творити їх – це найважливіша характеристика способу життя людини в XXI столітті.

Випускники сьогодення мають самостійно здобувати необхідні знання, вміло застосовувати їх на практиці для розв’язання навчальних проблем, критично мислити, уміти бачити труднощі та шукати шляхи їх подолання, грамотно працювати з інформацією, бути комунікабельним, самостійно працювати над розвитком власного інтелекту, культурного й морального рівня. Формувати такі якості випускників допомагає використання в навчальному процесі комп’ютерних технологій,зокрема мультимедійних презентацій.

Кожен викладач знає, як відбувається запам’ятовування інформації: якщо інформація сприймається тільки слухом, засвоюється 20 % її обсягу, якщо

лише за допомогою зору, запам’ятовується 30 % матеріалу. За умови комбінованого поєднання „включення” слухового й зорового каналів інформації учень спроможний засвоїти до 60% інформації. А мультимедія дає змогу об’єднати текст, звук, графічне зображення, відео- зображення та ще й улюблену учнями анімацію.

Систематичне використання комп’ютерів, зокрема мультимедійних презентацій, створених в програмі Power Point, що входить до пакету Microsoft Office, на уроці сприяє:

-  розвиток творчого потенціалу учнів;

- розвиток пізнавального інтересу, формування позитивного ставлення до навчання;

- розвиток професійної компетентності;

- формування науково-теоретичних знань та вмінь володіти цими знаннями;

- формування нових професійних вмінь використання комп’ютерних технологій навчання під час майбутньої професійної діяльності;

- розвиток інформаційної компетентності;

- розвиток комунікативних, організаторських, аналітичних, проектувальних навичок;

- розвиток самоорганізаційних вмінь, самостійної активності та самоконтролю;

-  зростанню продуктивності уроку;

-  реалізації міжпредметних зв’язків;

- логізації та структуруванню навчального матеріалу, що значно підвищує рівень знань учнів;

- підвищенню якісного рівня використання наочності на уроці;

- підвищувати інтерес до вивчення хімії;

- зміни ставлення до комп’ютера: вони починають сприймати його не як сучасну іграшку, а як універсальний інструмент для ефективної роботи в будь-якій галузі людської діяльності.

Компетентність учнів базується на знаннях, досвіді, цінностях, набутих завдяки навчанню, пов’язана із загальною здатністю людини оперувати у певній ситуації набутими знаннями та практичним досвідом і є показником успішності учнів.

Дуже часто ми стикаємося з проблемою зниження рівня пізнавальної активності учнів, небажання працювати самостійно та просто вчитися. Серед багатьох причин втрати дітьми інтересу до знань можна назвати одноманітність уроків. Відсутність можливості повсякденного пошуку нової цінної інформації призводить до шаблонного виконання, а це руйнує та вбиває учнівський інтерес до навчання. Творчий підхід до побудови та проведення уроку, насиченість різноманітними прийомами, методами та формами викладання зможуть забезпечити його ефективність. Один із способів підвищення мотивації на уроках хімії -   це використання  інформаційно-комунікаційних технологій, які дають змогу підвищити активність і привернути увагу учнів до навчання.

Урок з використанням мультимедійних технологій стає цікавішим для учнів, а тому й ефективнішим для засвоєння знань, поліпшується рівень унаочнення навчального матеріалу на уроці.

Презентація – це форма подачі матеріалу у вигляді слайдів, на яких можна представити таблиці, схеми, малюнки, ілюстрації, аудіо-та відеоматеріали.

Використання їх є доцільним на будь-якому стані вивчення теми, на певному етапі уроку і його типу:

-         перевірка домашнього завдання (тестування, створення учнями кросвордів, презентація матеріалу опрацьованого самостійно окремими учнями вдома);

-         вивчення нового матеріалу (перегляд електронної наочності, перегляд

презентацій підготовлених учнями та викладачем);

-         закріплення знань (тестові завдання, презентація результатів діяльності).

При проведенні узагальнюючих уроків також використовую презентації. Завдання такого типу уроку – зібрати всі спостереження, зроблені в процесі аналізу в єдину систему цілісного сприйняття теми, та вже на рівні глибшого розуміння вийти за межі проблем, емоційно охопити всю тему. А це можна досягти, використовуючи мультимедіа.

Мультимедійна форма дозволяє подати матеріал як систему яскравих опорних образів, наповнених вичерпною структурованою інформацією в алгоритмічному порядку. Мета такого представлення навчальної інформації полягає у формуванні в учнів системи образного мислення. Мультимедійна презентація скорочує час навчання, вивільняє ресурси фізичних сил та уваги учнів. Це стає можливим завдяки властивостям інтерактивності електронних додатків, які оптимально пристосовані до організації самостійної пізнавальної діяльності учнів. Використання презентацій дозволяє побудувати навчально-виховний процес на основі психологічних коректних режимів функціонування уваги, пам’яті, розумової діяльності, гуманізації змісту навчання та педагогічних взаємодій, реконструкції процесу навчання з позиції цілісності.

Кожен навчальний мультимедійний засіб відповідає всім дидактичним вимогам, що й традиційні посібники, а саме: науковості, систематичності, послідовності, доступності, зв’язку із практикою, наочності. Проте під час створення мультимедійної презентації враховую не тільки відповідні принципи класичної дидактики, а й специфічні підходи використання комп’ютерних мультимедійних презентацій.

Комп’ютерна презентація – це ефективний метод уявлення та вивчення будь-якого матеріалу. Під час презентації матеріалу у графіках, малюнках, таблицях, тезах, віртуальних моделях включаються механізми не лише звукової, але й зорової та асоціативної пам’яті.

Можливість вставляти в презентацію будь-які об’єкти робить її особливо привабливою під час вивчення складних тем, якщо необхідно показати моделі (молекули, будову кристалічних граток), процеси (механізми і ознаки реакції). У разі використання комп’ютерних технологій будь-який об’єкт може бути представлений не лише в певній зафіксованій формі на площині:

його можна переміщати в просторі й розглядати під різними кутами. Але головна перевага комп’ютерного проектування на уроці хімії – його використання під час вивчення вибухо -й пожежонебезпечних процесів і реакції за участі токсичних речовин, усього що є небезпечним для здоров’я учнів.

Майже всі засоби навчання, окрім хімічних експериментів, можуть замінити слайди презентації. Це доречно, зокрема, тому що не перемикається увага учнів на технічні паузи:

вивішування таблиць, включення кодоскопа тощо.

Використання комп’ютерних презентацій на уроках дозволяє зробити викладання хімії більш змістовним, цікавим, емоційним, наочним, ефективним. При створенні презентацій важливим моментом є розподіл навчального матеріалу на слайдах: він подається порціями, зручними для сприйняття. На одному слайді не логічно розміщувати багато інформації, навіть якщо вона має відношення до суті питання, що викладається на ньому. Отже, мультимедійна інформація відрізняється чіткістю, локанічністю, доступністю. У процесі роботи з нею учні вчаться аналізувати, висловлювати

власну думку, вдосконалюють уміння працювати на комп’ютері. Якщо використання і створення презентацій добре продумане, урок буде образним, наочним, цікавим, життєвим, дозволить розвивати вміння учнів працювати в парах і групах.

Творчість – вища форма діяльності учня. Процес навчання і пізнання найбільш плідний через продуктивну діяльність, тому під час вивчення хімії я залучаю учнів до створення презентацій. Це допомагає забезпечити неформальне засвоєння курсу хімії та надати уявлення про хімічну картину світу.

Таким чином інформаційні технології відкривають нові можливості для вивчення хімії. Насамперед це проявляється в тому, що вони стають для учнів засобом пізнавальної діяльності, розвивають їхні творчі здібності, виховують інтерес до предмета, розвивають логічне мислення, самостійно здобувають знання та навчаються застосовувати їх на практиці, порівнюють, аналізують, критично мислять. Використання мультимедійних засобів забезпечує гуманізацію освіти, що передбачає ціннісне ставлення до різних особистісних проявів учнів, тобто знання є не метою, а засобом розвитку особистості.

Кількість мультимедійної підтримки уроку може бути різною: від кількох хвилин до використання мультимедіа  продовж цілого уроку. Під час уроку з елементами ІКТ істотно змінюється роль вчителя, який виступає передусім організатором, координатором пізнавальної діяльності учнів. Проведення такого уроку не означає, що вчитель позбавлений можливості маневрувати або імпровізувати.

Зрозуміло, що підготовити кожний урок з використанням мультимедіа важко, аргументами для проведення такого уроку можуть бути: дефіцит джерел навчального матеріалу, можливість демонстрування  у мультимедійній формі унікальних інформаційних матеріалів (картин, діаграм, відеоматеріалів тощо).

Ні комп’ютер сам по собі, ні мережа Інтернет не в змозі замінити безпосереднє спілкування учнів з педагогом і між собою. Йдеться про доцільне залучення комп’ютерних технологій у процес здобуття хімічної освіти, про використання таких можливостей нових інформаційних технологій, які сприятимуть реалізації дидактичних цілей і завдань відповідно до вимог освітнього стандарту.

Підготовка мультимедійного уроку потребує ретельнішої підготовки, ніж традиційний урок. Готуючи такий урок, необхідно ретельно спланувати послідовність своїх дій, форми та способи інформації на великий екран. При цьому, слід продумати як керувати навчальним процесом, яким чином буде забезпечено спілкування на уроці, як організовуватиметься постійний зворотній зв’язок з учнями.

На такому уроці викладач - основне джерело інформації, а презентація - допоміжний канал отримання інформації. Готуючи кожний урок, треба чітко уявляти, яку навчальну мету він переслідує, які знання надасть учням.

Із власного досвіду можу зробити висновок: використання комп’ютерних та мультимедійних засобів сприяє високій мотивації учнів до вивчення хімії та підвищенню рівня їх навчальних досягнень, формуванню готовності до подальших практичних дій.


Визначимо позитивні сторони використання мультимедійних засобів в освітньому процесі:
- Забезпечують високий рівень інтерактивності між учнем і матеріалом.
- Можна розробляти і вдосконалювати різноманітні навчальні стилі і взаємодії, що стало можливим завдяки застосуванню інтерактивного відео.
- Формат С
D-дисків забезпечує великі об'єми для зберігання інформації, що стимулює навчання, яке включає перегляд значних баз даних (текстів, графіки, відео).
- Існує можливість підключення через мережу, що значно заощаджує час і гроші.
- Об'єднує звук та зображення з навчанням на базі ПК.
- Ціни на технічне забезпечення для систем мультимедіа та на С
D-диски порівняно низькі.
- Приваблює значну кількість користувачів, які навчаються.
- Збереження даних у цифровому форматі надає більших можливостей для навчання, матеріал може розглядатися покроково з різними рівнями деталізації.
- Різна швидкість показу (відтворення) дозволяє аналізувати рух, або окремі кадри, доповнювати коментарями тексти, графіку, стоп-кадри, зображення рухів у динаміці.
- Сприяє мотивації та заохоченню учнів.
- Є можливість одержати доступ до будь-якого відеокадру або їхній послідовності практично миттєво.
- Використовуючи гнучкість інтерактивного відео, в межах потужності даного засобу подання
- інформації, можна створювати різноманітні варіанти переміщень статичного та динамічного відео,
- графіки, аудіо треків.
- Можна передавати і подавати інформацію в чіткому і структурованому вигляді, зберігаючи гнучкість.
- Інформацію легко поновлювати і конвертувати в інші формати.
- Порівняно легко навчитися працювати з електронною поштою і дискусійними форумами.
- Учень може сам вибирати темпи та час освоєння матеріалу.
- Скорочується час, витрачений на заняття, відповідно залишається більше часу для роботи та відпочинку.

Недоліки використання мультимедіа:
- Кожному учню необхідний доступ до мультимедійного комп'ютера.
- Потрібне спеціальне обладнання для роботи програм (комплекс мультимедіа).
- Розробка може вимагати значних фінансових затрат та затрат часу.
-
Internet надає величезну кількість інформації, яка може збивати учнів.
- Стандарти знаходяться у стадії розробки і поки що не можна визначити, хто буде займати
- провідні позиції.
- Системи мультимедіа представляють насичене інформацією середовище і для того, щоб
- експлуатувати їх у повному обсязі, потрібний добір значної кількості матеріалів.
- Доступ із робочого столу до технічного забезпечення може бути проблематичним, зокрема, в
- корпоративних мережах.
- Невисока якість зв'язку.
- Неможливе передавання особистого відношення або поведінки
- Для декого з учнів важко сприймати інформацію з екрана.
- Практично відсутні мультимедійні програми українською мовою.
- Не розроблена методика використання в освіті.

Використана література:


1. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології

навчання: метод. посіб. – К.: АСК, 2004. – 192 с.

2. Артемова Л.М. Розвиток творчих здібностей учнів на основі використання ІКТ при вивченні хімії. // Хімія. – 2011. №13 – 14.

3. Вілкова Г.С. Інформаційні технології на уроках хімії. / Уклад.Задорожний К.М. Проектна діяльність учнів у процесі вивчення хімії. – Х.: вид. група „Основа” . – 2009.

4. Кострюкова Ю.О. Використання комп’ютерної підтримки під час викладання хімії. // Хімія. – 2010. - №19.

5. Маркус Н.В. Особливості застосування інформаційних технологій як засобу гуманізації навчання молодших школярів. // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. /Рівне, 2002. – Вип. 23.

6. Мельникова Т.М. Комп’ютеризація на уроках хімії. // Хімія. – 2009. - №7.



Коментарі

Немає коментарів:

Дописати коментар