Курси, вебінари, олімпіади. Портал Всеосвіта.

неділю, 18 січня 2015 р.

Свято зустрічі птахів



Година формування ціннісного ставлення до природи

МЕТА: розширити і поглибити знання про весняні явища за допомогою художнього слова. (приліт птахів.) виховати любов до птахів, до природи, ознайомити з давніми народними звичаями зустрічі весни.

Очікуванні результати: сформоване позитивне ставлення до природи України та традицій країни, сформованість інтересу до вивчення птахів та явищ природи.
Методичне забезпечення: проектор,  презентація Power Point, маски: сонячні промінці (2 шт.), квіти (4 шт.), віночок, костюм весни, 2 дзвоники, костюми квіточок.
МУЗИЧНИЙ ЗАПИС: мелодія вальсу на початку свята, пісня “Промінчик”, пісня “Жайворонку , пташка рання ”,  пісня « Дівчина весна «, голоси птахів, пісня «  Лелеки», пісня « В долонях рідної землі», пісня « Весна» .
Сценарний хід години формування ціннісного ставлення до природи
Класний керівник . З давніх часів в Україні святкували зустріч перелітних птахів. Тому сьогодні і ми ознайомимося з традиціями України та будемо закликати до нас передвісників весни – птахів.      
(Звучить пісня « Промінчик «. Дівчатка-квіти розбігаються по залу, присідають і вдають, що сплять. Два хлопці - сонячні промінчики бігають між ними і дзвіночками будять їх від сну).
1-Й СОНЯЧНИЙ ПРОМІНЧИК:
Годі, квіточки, вам спати
Час давно вже вам вставати
Гляньте, сонечко сміється
В небі жайворонок в’ється
В’ється, радісно співає
Він весну вам сповіщає.
2-Й СОНЯЧНИЙ ПРОМІНЧИК
А весна та чарівниця
Щиро вам несе гостинці
Пташка, рибка, звір на волі
Божа бджілка, квітка в полі –
Всі весною оживають
Весну-красну прославляють.
(Квіти пробуджуються, позіхають, встають)
1- КВІТКА: Що трапилось? Чую дзвін! Та звідки він?
2- КВІТКА: Хто нас розбудив ми так солодко спали (позіхає)
3- КВІТКА: Ой, а мені холодно, я змерзла.
4- КВІТКА: Я здогадалась! Мабуть це вже весна.
1-КВІТКА: То чому не чути співу пташок.
2-КВІТКА: І струмочки чомусь не дзюрчать
3- КВІТКА: Певно ми зашвидко прокинулись, давайте ще поспимо.
(хочуть знову заснути, але промінчики настирливо будять їх дзвониками).
4- КВІТКА: Ні, ви чуєте? Нас справді хтось хоче збудити.
ПРОМІНЧИК 1: Прокидайтесь, прокидайтесь .Це ми сонячні промінчики
2.     ПРОМІНЧИК: Досить спати милі квіточки, на вас чекає велика справа.
1-КВІТКА: На нас? Але ж ми такі маленькі, безпомічні. Хіба ми можемо комусь допомогти?
1 ПРОМІНЧИК: Вставайте, будемо весну закликати . Перелітних птахів зустрічати
Бо яка ж то весна, коли не чути голосного щебетання пернатих. Здавна вважали, що тепло приносять на крилах саме перелітні птахи.
2 ПРОМІНЧИК: То ж давайте любі друзі пісню заведемо будемо весну прославляти веснянки співати
(Діти співають пісню “Жайворонку, пташка рання»)
Учень 1 . Це куди подівся сніг
З гірки біля дому
 Він струмочками побіг
Не догнати нікому.
Учень 2. З ним втекла сама зима
                 по одній дорозі
                 гляньте льоду вже нема
                і нема морозів.
Учень 3. Бач, трава зазеленіла
      чуєш, річка зашуміла
      пісня лине над полями
                небо кличе журавлями
                то зелена веснонька пишно йде.
Учень 4 . Весна іде, весна іде
                Весну вітайте, діти
                 Пташиний спів вона несе
                 Тепло і перші квіти
( Звучить пісня “Весна”. В цей час заходить, кружляючи в танку, весна.)
ВЕСНА: Добрий день, любі діти
Добрий день всім гостям свята
Знаю, ви мене чекали
І пісні мені співали
Зла зима мене не пускала
Холодними снігами замітала
Але ви її прогнали
І мене, свою весну
Дружно врятували
ДИТИ разом. Ой весна, весна, днем красна
    Що ти нам принесла!
ВЕСНА.
Принесла вам літечко,  Щоб родило житечко. А ще принесла я вам свято “День зустрічі птахів”, бо яка ж то весна, коли не чути голосного щебетання пернатих. Віддавна вважали, що тепло приносять саме перелітні птахи.

Учень . 9 березня - Сорочини – свято закликання птахів з вирію. За уявленнями наших предків в цей день прилітало сорок різних пташок з вирію. Птиця – це вісник весни-радості й взагалі вісник сонця. Вона побуває в повітрі, «у небі», й несе людям утіху з неба ж, від сонця.

Учень. А в собі носить яєчко – емблему сонця-життя, народження, воскресіння. Тому майже всі птахи надзвичайно цінувались у наших пращурів, та й тепер шануються. Був у давнину звичай тримати всю зиму пташатко в хаті, а на Благовіщення випускати на волю. Завжди ранньою весною прилітних птиць годували, годують й тепер. Птахи завжди були улюбленцями наших предків.

Учень. Протягом віків сформувався стрункий весняний обряд - закликання весни піснями, хороводами, іграми.

У обрядодії зустрічі птахів беруть участь дівчата і хлопці. Випікається весняне печиво у вигляді пташок- «жайворонків», голубків, які роздавали дітям... Рано-вранці діти брали частину цього печива і підвішували його на фруктових деревах. Решту тримали до обіду. Коли вилазили на дерево, то приказували:
ДІТИ РАЗОМ: Пташок викликаю
                  З теплого краю
                      Летіть соловейки
                       На нашу земельку
                            Спішіть ластівоньки
                         Пасти корівоньки
ВЕСНА: Після цього стежили за тим, коли над ними пролетить якийсь птах. Це була добра ознака. Особливо раділи, якщо над головами з’являлись дикі гуси. Кожен брав соломинку і жбурляв услід птахам.
 Діти імітують рухи, приказуючи: - Гуси, гуси! Нате вам на гніздечко, і на здоров’ячко, а нам на тепло.
Учень. Вибравши поміж себе най симпатичнішу юнку (паняночку), прикрашали її стрічками й віночком. Взявши в руки "жайворонки", паняночка звертається до старшої жінки:

Благослови, мати,
Весну закликати!
Весну закликати,
Зиму проводжати,
Зимочку в візочку,
Літечко в човночку!

                                         
«Весна виконує пісню « Дівчина весна»
Учень. Першими прилітають жайворонки (ще в ХV? столітті це були свійські птахи), тому їм присвячено багато весняних співанок:

– Чом же ти, жайворонку, рано з Вирію прилетів,
Іще по горах сніженьки лежать,
Іще по долинах криженьки стоять!
– Ой я тії сніженьки крильцями розжену,
Ой я тії криженьки ніжками потопчу!


Ведучій 2 : Звертаються також до соловейка:

- Ой ти соловейку, ти ранній пташечку,
Ой чого так рано із Вир’ячка вийшов?
- Не сам же я вийшов, Дажбог мене вислав,
Дажбог мене вислав і ключики видав:
З правої ручейки літо відмикати,
З лівої ручейки зиму замикати.
А ще по горах сніги лежали,
А по дорогах криги стояли.
Я тії сніги ніжками потопчу,
Я тії криги крильцями поб’ю,
І кубелечко я собі зів’ю,
І в кубелечку діток наведу.


У веснянках звучать звертання і до гусей, качок, лелек, зозуль, ластівок. Їм ставлять запитання про майбутній урожай, просять принести тепле літечко.
Учень. Птахи – непосиди. Скачуть з гілки на гілку, перелітають з дерева на дерево. Але так і білка вміє. А от летіти за тисячі кілометрів і потім знову повертатися можуть лише птахи. І то не всі.

Учень. Мандрують птахи по-різному. Одні поодинці, інші – великими зграями. Але як би птахи не летіли вони завжди летять одним і тим же шляхом. Як же пташки знають куди летіти? Хто їм показує дорогу?
Учень. Більшість вчених вважає, що птахи звіряють напрям по сонцю і зіркам. Довгий час вважали, що молоді птахи летять за старими. Але виявилося, що це не так.
Учень. У зозуль, наприклад, старі птахи летять окремо від молодих. Отже, з’являючись на світ, птахи уже знають, куди вони повинні летіти з настанням холоду і за яким маршрутом.
Учень. Знають вони і те, коли потрібно вирушати в дорогу і що перед великим шляхом потрібно “нагуляти” жир, щоб підтримувати сили в далекому в важливому перельоті. Адже, є такі птахи, які можуть долати відстань 8000 км без жодної зупинки.
Учень. Е  різні повір’я пов’язані з птахами . Птах, що приносить щастя.
Білий лелека один з найулюбленіших птахів. По-різному його називають на Україні:бусол, бузьок, гайстр, бацян. Та мабуть з най лагідніших з назв усе ж лелека. – птах, що приносить щастя, персонаж багатьох казок та легенд. Але, якщо в народі люблять лелек за їх красу і велич, та відданість своє – гнізду й довір’я до людей, то вчені цінують його за те, що допоміг їм покласти край з споконвічним суперечками: куди прямують щоосені тисячі сотень пернатих. Свого часу над цим ламали голову і Аристотель і Карл Ліней, Ломоносов, а допоміг лелека.
21 травня 1822 року в невеличкому німецькому містечку Макленбурзі зловили лелеку, у довгій шиї якого стирчала стріла, що була африканського походження. Це й наштовхнуло на думку, що лелеки, а можливо й інші птахи зимують в Африці або інших теплих краях.
Вчені вважають, що у сиву давнину білий лелека, як його найближчий родич чорний, жив у лісах. Проте згодом перебрався ближче до людей. Розумний птах збагнув, що сусідство з людиною врятує його від найнебезпечнішого ворога – куниці та хижих птахів. І призвичаїлись влаштовувати свої гнізда на стріхах хат, вежах, фортець і замків. Здавалося, що цьому пташиному роду ніщо не загрожує. Проте ...
(Звучить пісня “ Лелеки”).
Учень.                 Чорний лелека
На відміну від білого лелеки, що довірився людям, живе поруч з ним ще й відлюдкуватий. Він гніздиться в старих непролазних заболочених місцях. Трохи поступається білому в розмірах. Свої гнізда влаштовує в розвилці товстих гілок високих дерев і мешкає в Карпатах, в українському поліссі. Народ створив легенду. Раніше чорних лелек на Україні не було. Але якось злі люди в одному селі спалили лелече гніздо. Дорослі птахи встигли злетіти, а пташенята загинули. З горя їх батьки почорніли, як сивіють од лиха люди. Отож полетіли чорні лелеки в гущавину лісу, щоб більше ніколи не бачити людей. Лелеки поступово зникають, через це необхідно охороняти цього птаха. Прилітає в квітні, відлітає в вересні. Чорний лелека – унікальна реліквія нашої фауни. Його треба зберегти.
Учень.                 Здавна, люди спостерігали за живою природою і помічали найцікавіше, важливе для життя людини.
-         Помітили, що після першого крику півня – сонце сходить, починається ранок. Ось і стали говорити: “Півні ранок кличуть!” Так і склались народні різні прикмети.
Читають діти
-         Сова кричить – на холод.
-         Граки рано прилетіли – до теплої погоди.
-         Синичка зранку починає пищати – чекати морозу.
-         Стало тепло – прилетів журавка.
-         Горобці в пилюці купаються – на дощ.
-         Качки розігрались – на дощ.
-         В полі перепілки сильно кричать – перед дощем.
-         Лебідь летить восени – на сніг, а гуси – на дощ.
-         Галки збираються невеликими стадами і сильно кричать – до ясної погоди, зимою – до морозів.
-         Ранній приліт журавлів – до ранньої весни.
-         Граки в’ються високо стадами і спускаються стрімко на землю – буде дощ.

“Самий смисл життя чи не в тому, щоб жити в мудрій злагоді з природою, знати поезію людських взаємин з нею. І щоб навчитись чим дорожити, відчути потребу все це берегти...”
 А зараз ми проведемо невеличку вікторину « Як ви знаєте птахів»
Вікторина "Птахи" 

1.         Чи бувають перелітні звірі? (кажани)
2.     Які птахи прилітають до нас з півдня першими? (Шпаки).
3.     Який співучий птах прилітає до нас останнім? (Іволга. Вона має яскраве забарвлення і тому прилітає, коли дерева вкриті листям).
4.     Скільки потрібно взяти „А”, щоб утворився птах? (40)
5.     Назвіть найменшу пташку в світі? (Колібрі)
6.  Якого птаха підтримує хвіст, коли він сидить на дереві? (Дятла).
7.  Чиї пташенята не знають матері? (Зозулі).
8.    Які птахи риють нору для гнізда? (Берегова ластівка, зимородок, щурка).
9.У якого птаха найкращий зір? (у орла, бачить з висоти 3 км у траві мишу)
10.Гніздо якого птаха схоже на рукавичку? (синиця-ремез)
11.Назвіть найбільшого птаха України (дрофа)                        
12.Назвіть найменшу пташку України (корольок)

Коментарі

Немає коментарів:

Дописати коментар