Курси, вебінари, олімпіади. Портал Всеосвіта.

суботу, 13 грудня 2014 р.

Екологічний турнір



             ЕКОЛОГІЧНИЙ ТУРНІР. 8 – 9  КЛАСИ
Цілі:

*    розширити коло екологічних знань учнів, розглянути основні екологічні проблеми сучасності, проаналізувати негативні наслідки науково-технічного прогресу;
*    формувати переконаність, що лише розумне використання досягнень хімії принесе користь людині;
*        удосконалювати вміння мотивувати власну позицію, захищати свою
думку;
*    повторити інформацію про середовище нашого проживання, правила поведінки в природі, з'ясувати всі «за» і «проти» в боротьбі за чисте довкілля, виховувати почуття відповідальності за життя майбутніх поколінь;
*    Поглибити   екологічні   знання   учнів   про   джерела   забруднення навколишнього середовища та вплив на довкілля.

                                                                                            Ми самі маємо стати тією зміною,
                                                                                                       яку ми хочемо бачити у світі.
                                                                                                                              Махатма Ганді
                                                                       Земля не належить нам. Це ми належимо Землі.
                                                                                                            Вождь індіанців сіу, 1854р.
                                                                                                      Природа такий же унікум,
                                                як картина Рафаеля. Знищити її легко, відновити неможливо.
                                                                                                                                       І. Бородін
Під час підготовки до заходу учнів розділено на дві команди, обрано капітанів. Усі заздалегідь ознайомлені з переліком конкурсів та можливістю опрацювання додаткової літератури. Ведучий (вступне слово):
Земля — наш дім, а я значна частина,
Я — не людина, я — природа,
Я — саме та велика сила,
Що все живе навкруг створила.
Керую я вітрами, водами, ґрунтами,
Все підкоряється мені.
А ти, людино, не коришся мені,
 Поглянь-но, що зі мною ти зробила...
У наш час людство переживає досить складний період своєї історії — період загрозливої для існування цивілізації дії негативних факторів: знищення природи, незворотні явища в біосфері, деградація людської моралі, зростання бідності, поширення хвороб , голоду, посилення конфлікту між техносферою та біосферою. Проблема екологічного стану довкілля надзвичайно важлива в нашому XXI столітті. Наскільки кожен із нас переймається екологічними проблемами сьогодення , ми зможемо переконатися в ході проведення нашого турніру.
Конкурс 1. Представлення команд
Учні презентують девіз команди, емблему, назву. Конкурс оцінюється від 1 до 3 балів.
Конкурс 2. Розминка
Кожна команда має без обмірковування дати відповідь на 15 запитань. За кожну правильну відповідь — 1 бал.
Запитання команді 1
1.  Які оксиди зумовлюють кислотні дощі? (N02, СО2, SO2)
2.   Крапля якої речовини вбиває коня? (Нікотину)
3. Як називається велика кількість пилу й газів, що викидаються у повітря? (Смог)
4.  Який шар атмосфери захищає Землю від дії УФ-променів? (Озоновий)
5. До чого призводить збільшення вуглекислого газу в атмосфері? (До
парникового ефекту)
6. Яка сполука важкого металічного елемента додається для підвищення
октанового числа бензину та спричиняє отруєння організму? (Тетраетил свинець)
7.  Як називається наука про взаємодію рослин, тварин, людей та середовища, у якому вони перебувають? (Екологія)
8. Яку назву має боротьба із забрудненням з допомогою природних процесів? (Самоочищення)
9. Назвіть  основну  вимогу  до  синтетичних  миючих  засобів.   (Розклад мікроорганізмами)
10.  Як називається обробка води озоном? (Озонування)
11.  Назвіть газ,   який зв'язує гемоглобін крові,   накопичується в організмі, спричиняючи нудоту, блювоту, запаморочення і смерть. (Чадний)
12.  Які    хімічні    елементи    викликають    онкологічні    захворювання? (Радіоактивні)
13.  Назвіть отруйну сполуку, утворену хімічними елементами Карбоном,
Оксигеном і Хлором, яка є хімічною зброєю. (Фосген, СОС12)
14.  Який   найкращий   спосіб   очищення   повітря   від   вуглекислого газу ? (Озеленення)
15.  Як називаються споруди, що запобігають потраплянню промислових
забруднених вод у довкілля? (Відстійники)
Запитання команді 2
11.     Яку назву має різке зменшення шару озону? (Озонова діра)
22.     Які захворювання можуть спричинити УФ-промені? (Ракові, катаракту очей)
33.     Назвіть атмосферний газ, що пропускає сонячне світло, але затримує теплове випромінювання Землі. (Вуглекислий)
44.  Яка причина руйнування споруд з мармуру? (Кислотні дощі)
55. Які  речовини,   що  руйнують  озоновий  шар,   містяться  в   аерозолях? (Фреони)
66.Назвіть фільтри, що зменшують викиди шкідливих газів у атмосферу. (Пилогазовловлювачі)
77.  Які речовини входять до складу вихлопних газів автомобілів? (С02> СО)
88.   Назвіть тварин — індикаторів чистоти водойм. (Щука, окунь, судак)
99.Який радіоактивний елемент застосовується в медицині? (Радон, радонові банки)
110. Яка речовина стала причиною пожежі на Чорному морі? (Сірководень)
111. Яке екологічно часте паливо ви знаєте? (Водень)
112.  Назвіть речовину, що лякає перехожих поблизу боліт та кладовищ. (Фосфін)
113. До   якої   катастрофи   призвела   аварія   на   ЧАЕС?   (Радіоактивне забруднення довкілля)
114. Назвіть родину рослин, що є замінником нітратних добрив. (Бобові)
115. Який елемент застосовують у медицині у зв'язаному вигляді, а у відкритому він є небезпечним для здоров 'я? (Меркурій, ртуть)
Конкурс 3. «Вгадай дерево»
1. Я дерево красень, зовуть мене... (Ясен)
2. Навесні біла, влітку зелена, восени жовта, зимою смачна. (Груша)
3. На дереві зеленим висить, а червоним падає. (Яблуня)
4. Жовте, соковите, на деревину надіте. (Абрикос)
5. Як дерево називається, що влітку в пух одягається? (Тополя)
6. Ніхто не лякає, а вся тремтить. (Осика)
7. Батько тисячу синів має і кожному мисочку справляє. (Дуб і жолуді)
8. Біла кора, тоненькі віти, що то є? Відгадайте, діти! (Береза)
Конкурс 4. «Історичний»
Команди мають відповісти на три запитання (на кожне 1 хв для обговорення). У разі неправильної відповіді питання переадресовується іншій команді. За правильну відповідь — 1 бал.
Запитання команді 1
1.  Сполуками якого хімічного елемента було отруєно Наполеона? (Арсену)
2.   Який газ використовували під час Першої світової війни як зброю масового знищення? Його ще називали «окопним газом». (Хлор)
3.   Цариця Клеопатра, яка чудово зналася на нюансах медицини та алхімії, часто носила браслети не золоті та срібні, а з іншого металу. З якого? (Мідні. Мідь впливає на процеси кровотворення, синтез гемоглобіну, енергообмін. Компреси зі спеціальних мідних пластин прикладають до хворих місць) Запитання команді 2
1.Який   метал   у   давнину   в   далеких   походах   використовувався   для знезараження питної води? (Срібло)
2. Який винахід урятував життя сотням солдатів під час Першої "світової війни і хто був його творцем? (Протигаз, сконструйований М. Зелінським)
3. Отруйні   властивості  цього  газу,   що   міститься  у  вихлопних  газах автомобілів,  фашисти під час Другої світової війни використовували у спеціально обладнаних автомобілях для масового знищення людей. Що це за газ  і яка його дія на організм?  (Чадний газ,  зв'язує гемоглобін  крові, перешкоджаючи переносу кисню до життєво важливих органів організму) Конкурс 5. «Чомучка»
Конкурс капітанів команд. Капітан кожної команди має відповісти на три
запитання, аргументуючи свою відповідь. За кожну правильну відповідь — 2
бали.
Запитання команді 1
1.  Поблизу Неаполя в Італії є Собача печера. Дорослі люди в ній можуть знаходитися як завгодно довго, а от коти й собаки задихаються і гинуть. Чому?  (Вуглекислий газ важчий за повітря,  виділяючись із вулканічного ґрунту печери, осідає на дно, спричиняючи загибель тварин)
2.З  давніх-давен  у  Японії  вважається  великою  удачею  одружитися  з людиною, яка живе на островах Окінава та Токуносіма. Чому? (Їх мешканці відзначаються довголіттям та чудовою спадковістю, бо на цих островах вода фільтрується коралами й насичується іонами Кальцію)
3.   Одна лондонська багачка, дізнавшись, що рослини очищують повітря, звеліла своїм слугам перенести із зимового саду до її спальні, яка не провітрювалася,   п'ять   вазонів   із   тропічними   рослинами.   Вранці   вона прокинулась із головним болем. Чому? (Уночі фотосинтез проходить не дуже інтенсивно, а великі рослини під час дихання вживають багато кисню. Крім того, деякі тропічні рослини виділяють небезпечні для здоров'я ефірні олії)
Запитання команді 2
1.  У Московському Кремлі з першої половини XVI ст. до 30-х років XVIII ст. функціонував водогін зі свинцевими трубами та резервуарами. У цей же період лікарі спостерігали високий рівень смертності серед дітей та спадкові порушення серед членів царської родини. Чому? (Свинець, утворюючи іони Рb2+ у водопровідній воді, спричинює отруєння організму, накопичується в органах і тканинах, руйнує статеві клітини)
2. Альпіністи та туристи, які йдуть у гори, мають пам'ятати, що намет потрібно ставити так, щоб вхід до нього був повернутий до підніжжя гори. Чому? (Це потрібно для вільного «витікання» вуглекислого газу. Якщо намет повернути до вершини, то він швидко наповниться видихуваним вуглекислим газом і під час сну люди можуть задихнутися)
3.  Англійці, які дуже люблять молочні продукти, розвели в Австралії велику кількість корів. Але сталося непередбачуване: активізувалась ерозія ґрунтів. Чому? (Гній почав отруювати рослинність, закисляти ґрунти. Становище можна виправити,  якщо завезти до Австралії природних санітарів гнійних жуків)
Конкурс 6. «Вірю — не вірю»
Кожній команді ставлять по сім запитань, на які вони мають відповісти однозначно - « вірю» чи « не вірю»- і по можливості аргументувати відповідь. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
Запитання команді 1
Чи вірите ви, що...
1. ...поліетиленові пакети стали однією з причин вимирання велетенських морських черепах? (Вірю. Черепахи помилково вважають медузами напівпрозорі у воді поліетиленові пакети і ковтають їх)
2....інсектициди  не  було  знайдено  лише  там,   де  їх  ніколи  не  ви­користовували, наприклад, у Антарктиді? (Не вірю. В Антарктиді буле знайдено інсектициди у печінці пінгвінів)
3....лише 1 т нафти, розлитої на поверхні моря, вбирає кисень з 400 тис. л морської води, знищуючи навколо себе все живе? (Вірю)
4....найсильніший адсорбент, отриманий із похідного крохмалю, здатний утримувати воду, маса якої в 1300 разів перевищує його власну? (Вірю)
5....нітроген(ІУ) оксид у 100 разів не безпечніший, ніж чадний газ? (Не вірю. Він небезпечніший у 10 разів)
6....у США проводився конкурс на кращу конструкцію міського автомобіля, де першість виборов німецький «Фольксваген», що працював на водні? (Вірю. Адже продукт згоряння водню вода, а вихлопні гази такого мотора чистіші за міське повітря)
7....у сільській місцевості перед спусканням людини в колодязь для його чищення  туди  поміщають  запалену  свічку?   (Вірю.   Запаленою  свічкою виявляють вуглекислий газ, що збирається в колодязях)
Запитання команді 2
Чи вірите ви, що...
1. ...для вбирання розлитої на поверхні моря нафти використовують килимки,
виготовлені   із   синтетичною   матеріалу,   які  вибірково  вбирають   нафту, відштовхуючи воду? (Вірю. Килимки скидають на нафтові плями, а потім збирають у пластикові мішки. На спеціальних пресах віджимають нафту й використовують знову)
2.... протягом тижня від смогу в Лондоні 1935 р. загинуло близько 2850 людей? (Вірю)
3....мешканці Землі за 1 рік споживають стільки кисню, що якби цей об'єм
кисню помістити в сталеві цистерни, то поїзд був би довжиною понад 3• 108 км, тобто відстань від Землі до Сонця й назад? (Вірю)
4....білий фосфор та його пари не токсичні. (Не вірю. Смертельна доза для людини 0,10,15 г)
5. ...сульфур (ІУ) оксид, який є токсичною домішкою повітря промислових міст, викликає подразнення очей, горла, верхніх дихальних шляхів. ( якщо його концентрація у повітрі становить 0,03-0,06 мг/л)
6....можна отруїтися повітрям (Вірю. Перший випадок отруєння людини забрудненим атмосферним повітрям відомий з 79 року до н.е., знаменитий   римський   природодослідник   Пліши   Старший   задихнувся отруйними газами під час виверження Везувію)
7....кімнатні рослини не здатні поглинати забруднення з повітря. (Не вірю. Протягом доби вони поглинають до 87% забруднень)
 Конкурс 7. «Здоров'я кожного — здоров'я нації» (для вболівальників)
 За кожну правильну відповідь додається по 1 балу команді вболівальника.
1. Нестача якого елемента в організмі призводить до карієсу? (Кальцію)
2. Нестача   якого   елемента   в   організмі   призводить   до   захворювань щитовидної залози? (Йоду)
3.Потрапляння в організм якої природної сполуки спричинює захворювання легень, що призводить до туберкульозу та раку легень? (Азбесту)
4. Нестача якого хімічного елемента в організмі викликає судоми та пері роботі серця, а його надлишок призводить до дефіциту Кальцію? (Калію)
5. Який хімічний елемент є регулятором кров'яного тиску? (Натрій)
6.Найважливіший мікроелемент в організмі людини, нестача якого викликати 150 захворювань. (Кальцій)
7. Назвіть «елемент життя та мислення». (Фосфор)
8. Елемент що бере участь в утворенні гемоглобіну. Його нестача призводить до недокрів'я. (Ферум)
9.Нестача  якого   елемента  призводить   до  зниження   інтелектуалі потенціалу людини? (Йоду)
10.Елемент — могутній антиоксидант і важливий мікроелемент з   омолоджувальними властивостями. (Селен)
11. Яку сіль використовують (у чітко визначеній нормі) для виготовлення ковбас, шинок, сиру, а вживання дещо перевищенню дози її уражає печінку, спричиняє розвиток злоякісних пухлин? (Натрій нітрит)
12. Які солі використовують у сільському господарстві як добрива, а в разі потрапляння в організм їх надлишкових доз спричинюють набряк легень, кашель, блювоту, серцеву недостатність? (Нітрати)
13. Газ, який раніше використовували як охолоджувач у хол од о установках, викликає подразнення слизових оболонок верхніх дихальних шляхів та очей. (Амоніак)
14.Речовини, що уповільнюють окиснення харчових жирових продуктів, проте   бувають   причиною   алергічних,   канцерогенних  змін  в   організмі людини. (Антиоксиданти)
Конкурс 8. «Вустами дитини»
Завдання команд: якомога швидше здогадатися, що мали на увазі діти. Перемагає команда, яка першою дасть правильну відповідь. Якщо команда дає неправильну відповідь, право відповіді переходить до іншої команди.
1. Його виробляє звичайна корова.
2. У невеликих кількостях він дуже корисний.
3. Коли його дуже багато, це стає справжнім лихом.
4.У разі потрапляння у водойми він руйнується, риба та інші тварини починають задихатись.
5. Його необхідно компостувати. (Гній)

1. У мене дуже багато іграшок зроблено з неї.
2. Вона буває різнокольоровою і її важко зламати.
3. Предмети, виготовлені з неї, легкі.
4. Якщо її підпалити, то з'являється багато чорного диму, який погано пахне.
5. Її не можна викидати, бо вона сама по собі в природі не розкладається. (Пластмаса)
1. Його винайшли китайці.
2. У нас його отримують із дерева.
3. Він легко горить.
4. Через нього буває багато сміття.
5. На ньому зазвичай малюють, пишуть. (Папір)

1. Його виготовляють із піску.
2. Частіше воно буває прозорим.
3. Коли падає, воно розбивається.
4. Якщо його нагріти, воно стає тягучим, як тісто.
5. Викинуте в лісі, воно може стати джерелом пожежі. (Скло)

1. Це те, чого багато в місті, але мало в селі.
2. Особливо багато його в промисловому місті, де багато заводів і фабрик.
3. Від нього люди хворіють, нервують, голосно кричать, від цього його стає ще більше.
4. Його видають різні прилади, машини.
5. Він викликає забруднення повітря, якщо його багато, виникає сп'яніння, і він починає діяти, як наркотик. (Шум)

1. Їх майже не видно.
2. Їх багато в промисловому місті, де працюють фабрики й заводи.
3. Від них у людей буває астма, бронхіт, рак.
4. Їх можуть зібрати на своє листя зелені рослини.
5. У місті, де їх дуже багато, не ростуть лишайники. (Газові відходи)

1. Він з'являється, коли щось ламається або стає старим.
2. Його можна побачити скрізь — у місті, у селі, навіть на узбіччі доріг.
3. Його можна здати й отримати гроші.
4. З нього можна отримати щось нове.
5. Він буває кольоровим, і за нього можна отримати гроші. (Металобрухт)

1. Завжди чорного кольору.
2. Її багато в місті, особливо там, де є заводи й фабрики.
3. Вона дуже шкідлива.
4. У людини вона викликає хвороби, а одяг від неї забруднюється.
5. Її багато утворюється під час горіння. (Сажа)

1. Це те, без чого вже не можемо прожити.
2. Ми користуємося ними щодня.
3. Коли вони потрапляють у воду, то утворюється багато піни.
4. Вони вбивають рибу у воді, рослини на Землі.
5. Коли ми їх використовуємо, все стає чистішим. (Мийні засоби)

1. Воно легше за воду.
2. Воно може плавати на воді й не тонути.
3. У річці його багато, коли в ній миють машини.
4. Воно заважає дихати рибам.
5. Його потрібно видаляти з поверхні води. (Мастило)
1. Коли їх застосовують, підвищується врожайність рослин.
2. Під час їх застосування потрібно дотримуватись інструкцій.
3.  їх використовують лише в разі потреби.
4. Вони є отруйними для тварин і людей.
5. Це речовини для захисту рослин від шкідників. (Пестициди)
Конкурс 9. «Відходи в доходи»
Сміття нині є скрізь: відпрацьовані ядерні реактори, застарілі механізми й невикористана отрута, порожні склянки, відходи від продуктів, папір і метал, книги, автомобілі тощо. Усе, що створює людина, зрештою опиняється на звалищах. Саме сміттєзвалища — найпомітніший атрибут людської цивілізації. Чи можна щось змінити?
Завдання. Кожна команда отримує аркуш, на якому записано певний вид відходів (картопляне лушпиння,  електричні  лампи,  порожні  пластикові
пляшки). За кілька хвилин потрібно запропонувати варіант отримання доходів із цих відходів.
Журі підбиває підсумки. Нагороджуються переможці.
Додаток Екологічний кросворд

Екологічний кросворд
По горизонталі:
1. Планета, на якій ми живемо.
2. Ефект, що розвивається на Землі з підвищенням в атмосфері вмісту СО2 і СН4.
3. Газово-пилова туманність, що накриває міста у вітряну погоду.
4. Як називаються речовини, що прискорюють швидкість хімічних реакцій?
5.Алотропна модифікація Оксигену, що захищає Землю від ультрафіолетових променів.
6.Хімічний елемент, що посідає перше місце за поширенням на нашій планеті.
7. Геологічна оболонка Землі, населена живими організмами.
8. Частина атома, що бере активну участь у ядерних реакціях.
По вертикалі:
9. Наука про середовище існування живих організмів.

Таблиця оформлення результатів конкурсів екологічного турніру
Назва конкурсу
Максимальна кількість балів
1 команда
2 команда
1
Представлення команд
Від 1 до 3


2
Розминка
10


3
«Вгадай дерево»
8


4
«Історичний»
6


5
«Чомучка»
6


6
«Вірю - не вірю»
7



«Здоров'я     кожного     — здоров'я      нації»      (для вболівальників)
14


8
«Вустами дитини»
11


9
«Відходи в доходи»
15



Підсумок




Коментарі

Немає коментарів:

Дописати коментар