Урок 8 клас Дата
проведення
Узагальнюючий урок на
тему : “ Періодичний закон і періодична система хімічних
елементів Д.І.Менделєєва. Будова атома. “
Працюючи від душі, ви зробите все
і для близьких, і для себе, а якщо
успіху не буде, працюйте ще.
Д. Менделєєв
ХІД УРОКУ
I. Організаційний блок
II. Мотивація
навчальної діяльності
Учитель
Весь мир большой: жара й стужа,
Планет круженье, свет зари —
Все то, что видим
мм снаружи,
Ничтожньїм кажется внутри.
Весь мир большой от «А» до «Я»,
Земля й небо, тьі й я,
Трава, песок, й снегопад,
И ядер атомних распад, Й
Солнца свет, й
блеск ЛуньІ
В таблице той заключеньї.
И сложность в ней, й простота,
Вселенной нашей
красота,
И в каждой клетке
й везде
Что? Почему? Зачем? И где?
Відповісти на всі «Що?», «Чому?», «Навіщо?», «Де?» ми
зможемо лише тоді, коли таблиця Д. І. Менделєєва перестане становити для нас
загадку, а «заговорить», відкривши всі свої таємниці. Тож я вас запрошую на
Шлях до пізнання. (Оголошує тему, мету (на екрані слайд 3), епіграф (на
екрані слайд 5),) Я вам бажаю успіху.
НІ. Узагальнення та систематизація знань 1.
Термінологічна розминка
о) Задача-загадка (для творчих учнів)
Двовалентний метал масою 6 г провзаємодіяв
з водою. При цьому виділилося 3,36
л водню. Назвіть метал, укажіть формули оксиду та
гідроксиду, їх характер.
б) Розв'яжіть кросворд (біля дошки)
По горизонталі
1. Елемент, у якого Д. І. Менделєєв виправив відносну
атомну масу.
2. Елемент III періоду, який має чотири р-електрони.
3. Здатність атомів приєднувати до себе певну кількість
атомів інших елементів.
По вертикалі
4. Перший лантаноїд.
5. Горизонтальний ряд хімічних елементів.
6. Хімічний елемент, передбачений Д. І. Менделєєвим.
7. Позитивно заряджена частинка.
8. Перший р-елемент V періоду.
9. Елемент VIII групи, який належить до платинових
металів. 10?Негативно заряджена частинка.
Відповіді: 1. Берилій. 2, Сульфур. 3. Валентність.
4. Лантан. 5. Період. 6. Скандій. 7. Протон. 8. Індій. 9, Осмій. 10. Електрон.
2. Закінчити фразу (усно)
На екрані слайд 7.
• У періоді зліва
направо металічні властивості... (Слабшають)
• У групах, у
головних підгрупах знизу вгору електронегативність атомів... (Зростає)
• Позитивно
заряджені частинки називаються... (Протони)
*' Маса ядра атома чисельно дорівнює... (Сумі
протонів і нейтронів)
• Маса нейтрона
дорівнює... (1)
• Заряд
електрона дорівнює... (-1)
• Число
електронів у атомі дорівнює числу... в його ядрі. (Протонів)
• Максимальне
число електронів на 8-підрівні... (2)
• Максимальне
число електронів на р-підрівні... (6)
3. Визначити елемент (письмово)
Взаємоперевірка (відповіді на слайді 8); оцінка — до 5
балів.
Варіант І
1. Порядковий номер елемента 13.
2. Відносна атомна маса елемента 52.
3. В ядрі атома 21 протон.
4. Елемент III періоду VI групи.
5. Сума мас протонів і нейтронів у ядрі — 48. (Відповіді:
АІ, Сг, 8с, 8, Ті)
Варіант II
1. Заряд ядра атома +20.
2. Загальна кількість електронів у атомі дорівнює 15.
3. Елемент II періоду V групи.
4. Сума протонів і нейтронів у ядрі дорівнює 24.
5. Елемент II періоду, в його атомі сім валентних
електронів. (Відповіді: Са, Р, N. М#, Г)
4. Математичний тренінг
(Самоперевірка, 3 бали) На екрані слайд 9.
Варіант І
де а — кількість
протонів у атомі У. (Літію); Ь — порядковий номер Р (Фосфору); с —
загальне число електронів у атомі N (Нітрогену); Л — порядковий номер
шуканого елемента. (Відповідь: № 1 — Н (Гідроген))
Варіант II
А
де а •—
порядковий номер Зі (Силіцію); Ь — заряд ядра В (Бору); с — число
електронів у атомі О (Оксигену); сі — число протонів у атомі N6 (Неону);
е — порядковий номер шуканого елемента. (Відповідь: № 34 — 8е
(Селен))
5. Релаксація (відпочинок)
На екрані слайд 10.
У цей час відбувається презентація міні-проекту «Будинок,
який побудував Менделєєв». (Учні заздалегідь готують власні проекти про
цікаві історії, пов'язані з хімічними елементами.)
Учитель. Завдання-загадка «Про який елемент ідеться?»
Чому горять зорі? Усі вони, у тому числі й наше Сонце,
складаються із суміші двох газів, перетворення одного з них на другий
відбувається з виділенням світла й тепла. Що це за гази, якщо вони .чнаходяться
поряд у періодичній таблиці? Перший із них удвічі легший за другий, молекула
першого двохатомна, а другого — одноатомна, до того ж другий — інертний газ. (Водень
і Гелій)
Коментар № 1 «Гелій»
На екрані слайд 11.
Я — Гелій; у перекладі «сонячний». Уперше відкрили мене
на Сонці, а потім на Землі. Я важчий за Гідроген, живу з ним в одному періоді,
але маю зовсім інший характер. Я люблю самотність
спокій, не спілкуюся ні з ким. Що вже зі мною не робили
вчені, а я не реагую. Але я не ледар. В атмосфері Гелію проводять деякі
реакції. Я працюю в спеціальних лампах. Улюблених реакцій не маю, оксиду й
леткої сполуки з Гідрогеном не утворюю. Коментар № 2 «Гідроген» На
екрані слайд 1 2.
Я — найлегший! Моя маса — 1. «Той, що утворює воду» — це
про мене. Я скрізь встиг першим. 3№оя валентність — 1; живу на першому поверсі,
у першому під'їзді, у квартирі № 1. Я дуже швидкий, мої молекули навіть у
космосі літають? У мене є брати-ізотопи: Дейтерій та Тритій. Я — неметал. Зараз
ми з ученими розробляємо нові способи одержання енергії. Вже не за горами той
час, коли в автомобілі згорятиме не бензин, а водень, і буде утворюватися
вода, а не шкідливі гази. Такий експериментальний автомобіль уже побудований. А
ще я люблю Оксиген та інші неметали й добре реагую з ними:
• з киснем я
утворюю воду:
2Н2+О2->2Н2О
• з хлором —
важливий хлороводень:
Н2+С12~»2НСІ
• в оксидів
неметалів я забираю Оксиген, відновлюючи метал:
Коментар № 3 «Ферум»
Ферум. І ат а уегу ітрогіапі теїаі...
Учитель. Шановний Феруме, ми розуміємо, що ви недавно
приїхали з-за кордону, але в нашій гімназії розмовляють держап ною мовою. Прошу
Вас.
Ферум. Мене звуть Ферум, я живу у квартирі № 26 на IV повіф сі у VIII під'їзді. У вигляді
заліза я відомий людям понад 600 рокін, Щоб загартувати мене для виготовлення
мечів, залізо розпікаюті. і занурюють у холодну воду. Я — цар металів, бо мене
у вигляді заліза використовують для виготовлення машин, станків, потяті І» і
т.д. Я й у крові людини, без мене неможливе життя. Мої реакції:
ЗРе + 2О2
» Геа04
Ре8О4 +Си
6. «Знайдіть помилку»
а) Знайдіть помилку в схемі, яка показує напрямок
посилення металічних властивостей.
З допомогою цифр складіть правильний ланцюг хімічних елементів.
(Відповідь: 3, 1, 2, 4, 5, 6)
б) Хімічний елемент Алюміній знаходиться в періодичній
системі
під порядковим номером 27 у II групі. III періоду.
Атомна маса елемента — 13.
Валентність у сполуках з Оксигеном дорівнює III, летких сполук з Гідрогеном не
утворює. На зовнішньому електронному шарі знаходиться три електрони З.»2
Зр1.
Елемент-неметал.
(Помилки підкреслені рискою в завданні.)
7. Розмістіть елементи в
порядку збільшення радіусів їх атомів
Ка, С, Н, К, N. КЬ. (Відповідь: Н, N. С, Щ, К, КЬ)
8. Укажіть знаком «—»»
• Ослаблення
металічних властивостей у п'ятірках елементів:
Посилення металічних властивостей у п'ятірках елементів:
Учитель. Дякую всім.
10. Хімічна астрологія.
На екрані слайд 18.
Установіть з допомогою формул хімічний елемент,
пов'язаний з датою вашого народження.
де N — порядковий номер хімічного елемента; X — число народження
(1-31); У — місяць народження (1-12); 2 — передостання цифра року
народження (0-9); V — остання цифра
року народження (0-9). Укажіть нуклонне, протонне число для цього елемента.
IV.
Висновок
Сьогодні
ми пригадали будову періодичної системи, узагальнили свої знання, дізналися
про корисні властивості речовин, що утворюють деякі елементи, створили з вами
свою книгу «Будинок, що побудував Менделєєв» для тих, хто захоче дізнатися
більше про хімічні елементи. І завжди пам'ятайте: елементи в розумних руках
служать добру, а у злих — злу. Ось Флуор — утворює й отруйний газ, і стійкі
пластмаси. Хлор утворює отруйну речовину й речовину, що знезаражує воду, Ферум
— це елемент, що дає верстати й механізми, але і зброю. Тож не будьте байду
жими і творіть тільки добро. А «Періодичному закону майбутнє не загрожує
руйнуванням, а тільки надбудову й розвиток обіцяє» (Д. І. Менделєєв).
V. Підсумок
уроку
Визначаються переможці.
VI. Домашнє
завдання
Повторити § 2-10.
Творче завдання (за бажанням):
1) Скласти ребус, кросворд, поезію з теми,
2) Інтернет-завдання:
Який нуклід посідає перше місце за тривалістю життя
* Який ізотоп є
найбільш нестабільним?
• Які елементи
мають найбільшу кількість ізотопів?
Завершальне слово вчителя
Висновки
Інформаційні
технології, а також інші інновації в освіті відкривають нові можливості для
вивчення хімії. Насамперед це проявляється в тому, що вони стають для учнів
засобом пізнавальної діяльності, розвивають їх творчі здібності, виховують
інтерес до предмета. Учні мають можливість удосконалювати вміння працювати з
інформаційною технікою, вчаться створювати й захищати власні проекти,
розвивають логічне мислення, здобувають самостійно знання та вчаться
застосовувати їх на практиці, порівнюють, аналізують, критично мислять.
Саме на цьому уроці з
допомогою різних цілісних підходів узагальнюються, систематизуються та
поглиблюються знання учнів. Створюється ситуація успіху, яка нерозривно
пов'язана з підвищенням якості знань.
Література
1. Національна доктрина
розвитку освіти України // Указ Презид.
Укр. від 17.04.2002 р. № 347 // Офіційний вісник України.— 2002.— №16.—С.
12-24.
2. Буринська Н.
М. Хімія: Підруч. для 9 кл. загальнооосвіт. вавч. закладів.— К.; Ірпінь:
ВТФ «Перун», 2003.
3. Дидактичні ігри на уроках хімії в курсі
11річної школи / Г. С. На-
уменко, О. О. Загубинога.— X.: Вид. група «Основа», 2008. —
188с.........-
(В-кажурн. «Хімія»; Вип. 1(61)).
4. Дослідна та проектна діяльність під час
вивчення хімії.— X.: Вид. група
«Основа», 2008. — 107с.
1 5. Калугіна
Л. І, Уроки хімії з використанням комп'ютерної техніки, 9 клас // Хімія.—
2006.— № 8.— С. 2.
6. Нестандартні форми навчання //Директор школи.—
2001.— №43. — С,12-17.
7. Нові педагогічні
технології // Директор школи.— 2001.— № 41. -С.11-13.
8. Пометун О. /.,
ПироженкоЛ. В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання,— К.:
А.С.К., 2004,— 192с.
9.> Програма, для середніх загальноосвітніх
шкіл. Хімія, 8-11 класи.— К.: Шкільний світ, 2001.— 52 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар