Курси, вебінари, олімпіади. Портал Всеосвіта.

четвер, 27 листопада 2014 р.

Урок в 8 класі



Урок 8 клас                                                                                   Дата проведення

Узагальнюючий урок на тему : “ Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва. Будова атома. “

                                                                       Працюючи від душі, ви зробите все
                                                                       і для близьких, і для себе, а якщо
                                                                       успіху не буде, працюйте ще.
                                                                                                      Д. Менделєєв
 ХІД УРОКУ
I. Організаційний блок
II. Мотивація навчальної діяльності
Учитель
Весь мир большой: жара й стужа,
Планет круженье, свет зари —
 Все то, что видим мм снаружи,
Ничтожньїм кажется внутри.
Весь мир большой от «А» до «Я»,
Земля й небо, тьі й я,
Трава, песок, й снегопад,
И ядер атомних распад, Й
 Солнца свет, й блеск ЛуньІ
В таблице той заключеньї.
И сложность в ней, й простота,
 Вселенной нашей красота,
 И в каждой клетке й везде
Что? Почему? Зачем? И где?
Відповісти на всі «Що?», «Чому?», «Навіщо?», «Де?» ми зможемо лише тоді, коли таблиця Д. І. Менделєєва перестане становити для нас загадку, а «заговорить», відкривши всі свої таємниці. Тож я вас запрошую на Шлях до пізнання. (Оголошує тему, мету (на екрані слайд 3), епіграф (на екрані слайд 5),) Я вам бажаю успіху.
НІ. Узагальнення та систематизація знань 1. Термінологічна розминка
о) Задача-загадка (для творчих учнів)
Двовалентний метал масою 6 г провзаємодіяв з водою. При цьо­му виділилося 3,36 л водню. Назвіть метал, укажіть формули окси­ду та гідроксиду, їх характер.
б) Розв'яжіть кросворд (біля дошки)
По горизонталі
1. Елемент, у якого Д. І. Менделєєв виправив відносну атомну масу.
2. Елемент III періоду, який має чотири р-електрони.
3. Здатність атомів приєднувати до себе певну кількість атомів ін­ших елементів.
По вертикалі
4. Перший лантаноїд.
5. Горизонтальний ряд хімічних елементів.
6. Хімічний елемент, передбачений Д. І. Менделєєвим.
7. Позитивно заряджена частинка.
8. Перший р-елемент V періоду.
9. Елемент VIII групи, який належить до платинових металів. 10?Негативно заряджена частинка.
Відповіді: 1. Берилій. 2, Сульфур. 3. Валентність. 4. Лантан. 5. Період. 6. Скандій. 7. Протон. 8. Індій. 9, Осмій. 10. Електрон.
2. Закінчити фразу (усно)
На екрані слайд 7.
   У періоді зліва направо металічні властивості... (Слабшають)
   У групах, у головних підгрупах знизу вгору електронегативність атомів... (Зростає)
   Позитивно заряджені частинки називаються... (Протони)
*' Маса ядра атома чисельно дорівнює... (Сумі протонів і нейтро­нів)
   Маса нейтрона дорівнює... (1)
   Заряд електрона дорівнює... (-1)
   Число електронів у атомі дорівнює числу... в його ядрі. (Прото­нів)
   Максимальне число електронів на 8-підрівні... (2)
   Максимальне число електронів на р-підрівні... (6)
3. Визначити елемент (письмово)
Взаємоперевірка (відповіді на слайді 8); оцінка — до 5 балів.
Варіант І
1. Порядковий номер елемента 13.
2. Відносна атомна маса елемента 52.
3. В ядрі атома 21 протон.
4. Елемент III періоду VI групи.
5. Сума мас протонів і нейтронів у ядрі — 48. (Відповіді: АІ, Сг, 8с, 8, Ті)
Варіант II
1. Заряд ядра атома +20.
2. Загальна кількість електронів у атомі дорівнює 15.
3. Елемент II періоду V групи.
4. Сума протонів і нейтронів у ядрі дорівнює 24.
5. Елемент II періоду, в його атомі сім валентних електронів. (Відповіді: Са, Р, N. М#, Г)
4. Математичний тренінг
(Самоперевірка, 3 бали) На екрані слайд 9.
Варіант І



де  а — кількість протонів у атомі У. (Літію); Ь — порядковий номер Р (Фосфору); с — загальне число електронів у атомі N (Нітрогену); Л — порядковий номер шуканого елемента. (Відповідь: № 1 — Н (Гідроген))
Варіант II
А


де  а •— порядковий номер Зі (Силіцію); Ь — заряд ядра В (Бору); с — число електронів у атомі О (Оксигену); сі — число протонів у атомі N6 (Неону); е — порядковий номер шуканого елемента. (Відповідь: № 34 — 8е (Селен))
5. Релаксація (відпочинок)
На екрані слайд 10.
У цей час відбувається презентація міні-проекту «Будинок, який побудував Менделєєв». (Учні заздалегідь готують власні проекти про цікаві історії, пов'язані з хімічними елементами.)
Учитель. Завдання-загадка «Про який елемент ідеться?»
Чому горять зорі? Усі вони, у тому числі й наше Сонце, скла­даються із суміші двох газів, перетворення одного з них на другий відбувається з виділенням світла й тепла. Що це за гази, якщо вони .чнаходяться поряд у періодичній таблиці? Перший із них удвічі легший за другий, молекула першого двохатомна, а другого — од­ноатомна, до того ж другий — інертний газ. (Водень і Гелій)
Коментар № 1 «Гелій»
На екрані слайд 11.
Я — Гелій; у перекладі «сонячний». Уперше відкрили мене на Сонці, а потім на Землі. Я важчий за Гідроген, живу з ним в одно­му періоді, але маю зовсім інший характер. Я люблю самотність
спокій, не спілкуюся ні з ким. Що вже зі мною не робили вчені, а я не реагую. Але я не ледар. В атмосфері Гелію проводять деякі реакції. Я працюю в спеціальних лампах. Улюблених реакцій не маю, оксиду й леткої сполуки з Гідрогеном не утворюю. Коментар № 2 «Гідроген» На екрані слайд 1 2.
Я — найлегший! Моя маса — 1. «Той, що утворює воду» — це про мене. Я скрізь встиг першим. 3№оя валентність — 1; живу на першому поверсі, у першому під'їзді, у квартирі № 1. Я дуже швидкий, мої молекули навіть у космосі літають? У мене є брати-ізотопи: Дейтерій та Тритій. Я — неметал. Зараз ми з ученими роз­робляємо нові способи одержання енергії. Вже не за горами той час, коли в автомобілі згорятиме не бензин, а водень, і буде утворювати­ся вода, а не шкідливі гази. Такий експериментальний автомобіль уже побудований. А ще я люблю Оксиген та інші неметали й добре реагую з ними:
   з киснем я утворюю воду:
22->2Н2О
   з хлором — важливий хлороводень:
Н2+С12~»2НСІ
   в оксидів неметалів я забираю Оксиген, відновлюючи метал:
Коментар № 3 «Ферум»
Ферум. І ат а уегу ітрогіапі теїаі...
Учитель. Шановний Феруме, ми розуміємо, що ви недавно приїхали з-за кордону, але в нашій гімназії розмовляють держап ною мовою. Прошу Вас.
Ферум. Мене звуть Ферум, я живу у квартирі № 26 на IV повіф сі у VIII під'їзді. У вигляді заліза я відомий людям понад 600 рокін, Щоб загартувати мене для виготовлення мечів, залізо розпікаюті. і занурюють у холодну воду. Я — цар металів, бо мене у вигляді заліза використовують для виготовлення машин, станків, потяті І» і т.д. Я й у крові людини, без мене неможливе життя. Мої реакції:
ЗРе + 2О2
» Геа04
Ре8О4 +Си
6. «Знайдіть помилку»
а) Знайдіть помилку в схемі, яка показує напрямок посилення ме­талічних властивостей.
 
З допомогою цифр складіть правильний ланцюг хімічних еле­ментів.
(Відповідь: 3, 1, 2, 4, 5, 6)
б) Хімічний елемент Алюміній знаходиться в періодичній системі
під порядковим номером 27 у II групі. III періоду.
Атомна маса елемента — 13.
Валентність у сполуках з Оксигеном дорівнює III, летких спо­лук з Гідрогеном не утворює. На зовнішньому електронному шарі знаходиться три електрони З.»2 Зр1.
Елемент-неметал.
(Помилки підкреслені рискою в завданні.)
7. Розмістіть елементи в порядку збільшення радіусів їх атомів
Ка, С, Н, К, N. КЬ. (Відповідь: Н, N. С, Щ, К, КЬ)
8. Укажіть знаком «—»»
  Ослаблення металічних властивостей у п'ятірках елементів:
 


Посилення металічних властивостей у п'ятірках елементів:




Учитель. Дякую всім.

10. Хімічна астрологія.
На екрані слайд 18.
Установіть з допомогою формул хімічний елемент, пов'язаний з датою вашого народження.

де N — порядковий номер хімічного елемента; X — число народження (1-31); У — місяць народження (1-12); 2 — передостання цифра року народження (0-9); V остання цифра року народження (0-9). Укажіть нуклонне, протонне число для цього елемента.
IV.  Висновок
Сьогодні ми пригадали будову періодичної системи, узагаль­нили свої знання, дізналися про корисні властивості речовин, що утворюють деякі елементи, створили з вами свою книгу «Бу­динок, що побудував Менделєєв» для тих, хто захоче дізнатися більше про хімічні елементи. І завжди пам'ятайте: елементи в ро­зумних руках служать добру, а у злих — злу. Ось Флуор — утво­рює й отруйний газ, і стійкі пластмаси. Хлор утворює отруйну речовину й речовину, що знезаражує воду, Ферум — це елемент, що дає верстати й механізми, але і зброю. Тож не будьте байду жими і творіть тільки добро. А «Періодичному закону майбутнє не загрожує руйнуванням, а тільки надбудову й розвиток обіцяє» (Д. І. Менделєєв).
V. Підсумок уроку
Визначаються переможці.
VI. Домашнє завдання
Повторити § 2-10.
Творче завдання (за бажанням):
1) Скласти ребус, кросворд, поезію з теми,                          
2) Інтернет-завдання:
Який нуклід посідає перше місце за тривалістю життя



*   Який ізотоп є найбільш нестабільним?
   Які елементи мають найбільшу кількість ізотопів?
Завершальне слово вчителя

Висновки
Інформаційні технології, а також інші інновації в освіті відкри­вають нові можливості для вивчення хімії. Насамперед це проявля­ється в тому, що вони стають для учнів засобом пізнавальної діяль­ності, розвивають їх творчі здібності, виховують інтерес до пред­мета. Учні мають можливість удосконалювати вміння працювати з інформаційною технікою, вчаться створювати й захищати влас­ні проекти, розвивають логічне мислення, здобувають самостійно знання та вчаться застосовувати їх на практиці, порівнюють, ана­лізують, критично мислять.
Саме на цьому уроці з допомогою різних цілісних підходів уза­гальнюються, систематизуються та поглиблюються знання учнів. Створюється ситуація успіху, яка нерозривно пов'язана з підви­щенням якості знань.
Література
1.  Національна доктрина розвитку освіти України //  Указ Презид. Укр. від 17.04.2002 р. № 347 // Офіційний вісник України.— 2002.— №16.—С. 12-24.
2.  Буринська Н. М. Хімія: Підруч. для 9 кл. загальнооосвіт. вавч. закла­дів.— К.; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2003.
3. Дидактичні ігри на уроках хімії в курсі 11річної школи / Г. С. На-
уменко, О. О. Загубинога.— X.: Вид. група «Основа», 2008. — 188с.........-
(В-кажурн. «Хімія»; Вип. 1(61)).
4. Дослідна та проектна діяльність під час вивчення хімії.— X.: Вид. гру­па «Основа», 2008. — 107с.
1   5. Калугіна Л. І, Уроки хімії з використанням комп'ютерної техніки, 9 клас // Хімія.— 2006.— № 8.— С. 2.
6. Нестандартні форми навчання //Директор школи.— 2001.— №43. — С,12-17.
7.  Нові педагогічні технології // Директор школи.— 2001.— № 41. -С.11-13.
8.  Пометун О. /., ПироженкоЛ. В. Сучасний урок. Інтерактивні техноло­гії навчання,— К.: А.С.К., 2004,— 192с.
9.> Програма, для середніх загальноосвітніх шкіл. Хімія, 8-11 класи.— К.: Шкільний світ, 2001.— 52 с.

Коментарі

Немає коментарів:

Дописати коментар