Курси, вебінари, олімпіади. Портал Всеосвіта.

середа, 26 листопада 2014 р.

Урок 9 клас органіка



Дата проведення уроку                                                               9 клас                                                                        Урок 2. 
Тема уроку: Особливості будови атома Карбону в основному та збудженому станах. Утворення ковалентного зв’язку між атомами карбону. Структурні формули органічних речовин.
Цілі уроку: розширити знання учнів про взаємозв’язок складу, будови та властивостей речовин, про хімічний зв'язок на прикладі органічних сполук, ознайомити учнів з теорією хімічної будови О.М. Бутлерова, формувати уявлення учнів про структурні формули органічних речовин. 
Тип уроку: комбінований урок засвоєння нових знань , умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці, використання інформаційних технологій.
Форми роботи: розповідь вчителя, презентація Power Point, евристична бесіда
Обладнання: проектор, презентація Power Point .
Формування ціннісного ставлення: формувати в учнів ціннісне ставлення до історичних надбань людства, формувати вміння використовувати досягнення людства для потреб сучасності.
Хід уроку.
1.     Організація класу.
2.     Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань. Фронтальна робота за питаннями.
-         Чому органічну хімію називають хімією карбону.
-         Пригадаємо будову атома та властивості Карбону.
-         Розглянемо будову зовнішнього електронного рівня атома Карбону. ( слайд    2 )
-         Який тип зв’язку називається ковалентним?
-         Розглянемо кристалічні гратки  алмазу та графіту. В чому різниця між ними. ( слайд 3 - 4  )  
3. Вивчення нового матеріалу. Теорія хімічної будови О.М. Бутлерова
       Вуглець-самий незвичайний елемент. Він народжений в киплячих надрах гігантських вуглецевих зірок. Могутні тисячокілометрові товщі метаново-аміачних атмосфер планет-гігантів, туманне покривало блискучої сусідки Венери - це наступний щабель перетворень вуглецю. В далекий час виникає і бурхливим потоком розливається по нашій сонячній голубій планеті життя, білкове, вуглецеве життя. Сьогодні вуглець живе в незліченних речовинах, народжених думкою людини. Усюди ми зустрічаємо невичерпний у своєму розмаїтті дивовижний елемент, що займає шосту клітинку менделєєвської таблиці(Звернення до періодичної таблиці).
      Формування науки органічної хімії відноситься до початку XIX століття. З кожним роком все впевненіше вторгаються вчені у дивовижний світ складних і мінливих речовин. Багато незрозумілого в молодій науці. Синтезуються нові речовини. Створюються різні теорії: теорії типів, радикалів. Але все більше фактів, що не укладаються в систему.
Часто для пояснення реакції доводилося писати для однієї і той же речовини кілька формул. Були речовини-двійники, формула одна, а кілька речовин. Хіміки вели свої дослідження майже наосліп, не знаючи природи речовин, не розуміючи реакцій, які призводять до їх утворення.
 І все ж таки, незважаючи на теоретичний розбрід, плутанину і хаос, саме в 60-ті роки XIX століття з'явилися реальні умови для створення істинно наукової теорії органічної хімії, яка ввібравши в себе всі досягнення науки того часу, пояснила б факти, привела в систему безліч даних і дозволила зробити енергійний ривок вперед.
Творцем нової фундаментальної теорії - теорії хімічної будови органічних сполук став О. М. Бутлеров. ( слайд 5 )  Багато труднощів довелося подолати Бутлерову, перш ніж вийти на дорогу, що стала головним шляхом органічної хімії.
Спробуємо і ми з вами знайти цю дорогу.
Щоб пізнати щось слід відповісти на чотири питання:
Чи це існує? Що це? Яке це? Чому це? ( слайд 6 ) 

Працювати будемо групами. Тому уважно прослухайте інструктаж. ( слайд 7)
• У кожної групи свій об'єкт дослідження.
• Прочитайте завдання, розподіліть ролі, визначте виступаючого.
• Будьте оперативні, час обмежений.
• Уважно слухайте однокласників, можете доповнювати, узагальнювати, задавати питання.
• Покажіть висновки в узагальненому вигляді.
Група № 1: Хіміки-конструктори. ( слайд 8)
        Мета: Розглянути порядок з'єднання атомів молекулах і скласти формули, що відображають їх структуру.
Група № 2: Хіміки-експериментатори
        Мета: Дослідити вплив різної будови молекул на властивості речовин.
Група № 3: Хіміки-аналітики
        Мета: Проаналізувати вплив атомів один на одного в молекулах сполук.
Група № 4: Хіміки-експерти
        Мета: Проаналізувати значення теорії хімічної будови для науки і практичної діяльності людини.
Після виступу кожної групи учитель робить висновки.
 № 1: Хіміки-конструктори.
 А. М. Бутлеров встановив поняття хімічну будову. Він вважав, що для кожного з'єднання можлива лише одна структурна формула.
Структурна формула показує порядок з'єднання атомів в молекулі, тобто для однієї речовини існує одна формула.
1. Атоми з'єднуються в молекули в певній послідовності, відповідно до їх валентності. ( слайд 9 -10)
№ 2: Хіміки-експериментатори
Першим успіхом теорії Бутлерова стала перемога над однією з найважчих загадок органічної хімії-загадкою двійників, тобто ізомерів.
Ізомери - речовини, що мають одну молекулярну формулу, але різну будову. ( слайд 11)
2. Властивості речовин залежать не тільки від якісного та кількісного складу, а й від хімічної будови їх молекул. ( слайд 12)
№ 3: Хіміки-аналітики
 Хімічний характер атомів, що входять в молекулу, змінюється в залежності від того, з якими атомами вони зв'язані в даній молекулі.
3. Атоми або групи атомів в молекулі взаємно впливають один на одного.
№ 4: Хіміки-експерти
     Отже, хімічна будова - це існуючий в молекулі речовини порядок хімічного зв'язку атомів. Хімічна будова  та зв’язки обумовлюють його хімічні і фізичні властивості. Будова може бути встановлена шляхом вивчення перетворень.
3. Властивості органічних сполук визначаються складом їх молекул, хімічним, електронним та просторовою будовами.
Учні працюють за завданнями в 4-х групах (Додаток 1), розподіляють ролі, обговорюють питання, виконують досліди, готують виступ.
(На столах необхідне обладнання)
Виступ груп
Запис у зошит
4. Етап закріплення нового матеріалу. Розробивши теорію і підтвердивши його правильність синтезом нових речовин Бутлеров передбачав подальший розвиток теорії. Великий внесок у її розвиток внесли його учні, які відзначали щасливе поєднання в ньому глибокого філософського розуму і таланту майстерного експериментатора. Органічна хімія, яка представлялась дрімучим лісом, зі створенням теорії можна було порівняти вже з парком, в якому є стежки і доріжки.
    Видатна наукова і громадська діяльність створила О. М. Бутлерову і російській школі хіміків-органіків величезний авторитет. На думку Д. І. Менделєєва
«Бутлеров - один их замечательнейших русских ученых. В химии существует бутлеровская школа, бутлеровское направление. У Бутлерова все открытия истекали и направлялись одною общей идеей. Она-то и сделала школу, она-то и позволяет утверждать, что его имя навсегда останется в науке. Это есть идея так называемого химического строения» (Слайд № 13)
5.  Підсумки. Рефлексія.
1.Як можна встановити структуру речовини?
2.В чому полягають труднощі встановлення формули?
3. Які відкриття для себе ви зробили?
Як ви вважаєте, які групи давали сьогодні найбільш яскраві відповіді?
 Чому групи ... ... змогли краще інших впоратися з завданнями?
Відповіді учнів.

6. Домашнє завдання опрацювати відповідний параграф. Знати відповіді на запитання до параграфу.

Коментарі

Немає коментарів:

Дописати коментар