Пізнавальна гра «Ерудит»
для учнів 10-11 класів
Мета: Закріпити,
узагальнити та розширити знання учнів з
хімії у ігровій
формі;
розвивати пізнавальний інтерес до цієї галузі науки, показати зв’язок хімії з іншими науками та життям,
розвивати творчу активність. Розвивати вміння приймати правильне
рішення, логічно мислити, працювати в колективі.
Тип: пізнавальна
Обладнання: періодична
таблиця хімічних елементів Д.І.Менделєєва; таблиця
розчинності
кислот, основ і солей у воді; картки; портрети видатних вчених, презентація.
Учасники: учні 10
– 11 класів.
Хід гри
І. Вступне слово вчителя. Оголошення
початку гри, представлення учасників та членів журі.
У грі беруть участь 2 команди. В кожній
команді по 6 учнів. Якщо команда не знає відповіді на запитання, йй може допомогти група підтримки, але тоді
відповідь оцінюється за трибальною системою.
Після кожного конкурсу оголошуються
результати. Переможцю присвоюється звання «ерудит», вручається головний приз,
решта учасників також отримують заохочувальні призи.
ІІ. Проведення конкурсу.
Для визначення черговості учасників їм
ставляться запитання, на які вони повинні дати відповіді. Гру починає той, хто
дасть найбільш правильну відповідь.
Запитання для учасників гри.
1. Явище
алотропії – це …( явище існування одного і того елемента у вигляді двох і
більше простих речовин).
2. Д.І.Менделєєв
відкрив періодичний закон у році … (1869).
3. У
елементів VІ групи на зовнішньому рівні неспарених
електронів … (два).
4. Ядро складається з …(протонів і нейтронів).
5. Оксиди - це…
Перший
конкурс «Тема»
Гравець з
однієї команди обирає тему із запропонованого переліку та
відповідає на запитання цієї теми. За кожну правильну відповідь команді
нараховують по 5 балів.
Теми:
1. Астрономія.
2. Хімія.
3. Кулінарія.
4. Біологія.
5. Медицина.
6. Значення
речовин для суспільства.
Тема 1.
Астрономія
1. Природна
суміш газів, що входить до складу земної атмосфери. (Повітря)
2. Найпоширеніший
елемент у Всесвіті. (Гідроген)
3. На Сонці
його масова частка становить 70%. (Водень)
4. Шар,
який відіграє значну роль у збереженні життя на нашій планеті. (Озоновий)
5. Радіоактивний
метал, що має назву однієї з планет. (Нептуній)
6.
На Місяці відсутні сполуки Феруму, тому
що …(Там відсутні кисень і вода).
Тема 2. Хімія
1. Цю
кислоту називають хлібом хімічної промисловості. (Сульфатна)
2. Метал,
який є метою кожного алхіміка.(Золото)
3. Газ –
який використовують для зварювання та різання металів.(Кисень)
4. Цей
хімічний процес називають «рудим ворогом». (Корозія)
5. Без
цього елемента-металу неможлива фотографія. (Арґентум)
6. Цей
метал є причиною трагедії на Чорнобильській атомній станції. (Уран).
Тема 3.
Кулінарія
1. Цю олію
не можна використовувати в їжу. (Купоросна)
2. Яку
горілку не можна пити? (Царську)
3. Для
приготування тіста використовують натрій гідроксокарбонат, назва якого в побуті
…(Питна сода)
4. Ця сіль
широко використовується для консервування м’яса, рослинної продукції. (Натрій хлорид)
5. Цю
кислоту застосовують як смаковий засіб для консервування та маринування овочів.
(Оцтова)
6. Перед
уживанням овочі та фрукти необхідно мити і чистити, щоб знизити вміст цих
небажаних солей. (Нітрати).
Тема 4. Біологія
1. Елемент,
що входить до складу крові та надає їй червоного кольору. (Ферум)
2. Ця природна форма кальцій карбонату коштує
дорожче за золото. (Перлина)
3. Ці
оксиди є забруднювачами повітря, входять до складу кислотних дощів. (Сульфур та нітроген (ІУ) оксиди)
4. Біологічні
каталізатори. (Ферменти)
5. Метал,
який входить до складу хлорофілу та надає листям зеленого кольору. (Магній)
6. Отруйна
речовина, що міститься в листі тютюну. (Нікотин).
Тема 5. Медицина
1.
Ця кислота міститься в шлунковому соку.
(Хлоридна)
2. Цю сіль
використовують для приготування фізіологічного розчину в медицині. (Натрій хлорид)
3.
Цю сіль використовують для боротьби з
карієсом зубів. (Натрій флуорид)
4. Розчин
амоніаку у воді в медицині називають … (Нашатирним
спиртом)
5.
Нестача цього хімічного елемента в
організмі людини призводить до збільшення щитовидної залози. (Іод)
6. Хвороби,
які викликає нестача Кальцію. (Рахіт, остеопороз).
Тема 6. Значення
речовин для суспільства
1. Ім’ям цих металів було названо віки людства. (Мідь, золото)
2.
Як називають запас держави, який є
резервним фондом для платежів. (Золотий)
3. У народі
кажуть: «Метал - і плуг у полі, і цвях у
долі». (Залізо)
4. Метал
який згубив Рим. (Олово)
5. Без неї
не проживеш,
Їх властивостям
немає меж.
Життя без неї –
справжній біль.
Ви знаєте її. Це
-… (Сіль – натрій хлорид)
6. Цю
речовину Леонардо да Вінчі назвав «соком життя». (Вода).
Другий
конкурс «Вікторина»
Конкурс оцінюється в 5 балів. Всі
учасники відповідають на запитання вікторини. (Можна індивідуально відповідати
письмово).
1. Це явище
застосовувалося для очищення повітря, яке подавалося в приміщення Англійського
парламенту, оскільки будівля розташовувалася на березі Темзи, сильно
забрудненої гнилими рештками, що отруювали повітря. (Адсорбція).
2. Цю
речовину вперше застосували 15 квітня 1915 року на Західному фронті неподалік
від бельгійського містечка Іпра проти англо – французьких військ як зброю
масового знищення. 5 тисяч осіб загинуло. (Хлор).
3.
У медичній практиці ця речовина у
вигляді пігулок застосовується як універсальна «протиотрута» у випадку
різноманітних отруєнь (бактеріальними токсинами, тваринними отрутами,
алкалоїдами тощо. (Активоване вугілля).
4.
Відсутність цієї солі в їжі
наполеонівських солдатів під час їхнього
відступу з Москви стало причиною різкого збільшення смертності від поранень. (Натрій хлорид)
5.
Постріл із пляшки з-під шампанського.
Під дією якої хімічної речовини відбувається вибух корка з пляшки. (Під дією вуглекислого газу, що утворюється в
результаті взаємодії карбонатів з хлорною кислотою).
6. Хто
автор рядків, у яких іде мова про хімічні речовини, та з якого твору вони були
взяті?
Торговали мы булатом,
Черным серебром и златом.
(О.С.Пушкін «Казка про царя Салтана).
Підбиваються
підсумки конкурсу.
Третій
конкурс «Точка зору»
Учасникам конкурсу необхідно за одну хвилину висловити
власну думку з питання: «Хімія та життя: за і проти».
Відповідь має бути стислою та конкретною, не менше п’яти аргументів. Відповіді
записуються на папері. Однакові відповіді не зараховуються. Час для підготовки
конкурсу – 1 хвилина. Один гравець – за, інший – проти, і навпаки. Одна
відповідь – 1 бал.
Наприклад:
За
|
Проти
|
·
Паливно
- енергетичний комплекс
·
Будівництво
·
Металургія
·
Транспорт
·
Побут
·
Нові
матеріали
·
Сільське
господарство
·
Парфуми
·
Волокна
·
Фармацевтичні
матеріали
·
Вибухові
речовини
·
Ядерна
енергетика
|
·
Забруднення
повітря викидами з тепло електростанцій, транспорту
·
Кислотні
дощі
·
Забруднення
радіоактивними речовинами
·
Вплив
радіації на спадковість, мутаційні процеси
·
Нафтові
плями в океанах та морях
·
Відходи
в річки скидають цукрові, плодоконсервні заводи, ферми
·
Нітрати
у плодах і овочах
·
Парниковий
ефект
·
Озонові
дірки
·
Отрутохімікати
·
Проблема
утилізації синтетичних матеріалів
·
Вирубування
лісів
|
Підводяться
підсумки конкурсу.
Четвертий
конкурс «Відгадай та поясни»
1.
Якось на початку ХХ століття викладач
фізики однієї з Бакинських гімназій Лоран у своєму кабінеті відкрив пляшку пива,
проте передумав його пити. Розмірковуючи над дослідами, Лоран (він працював з
нафтою) запалив сірника, запалив і сірник
випадково кинув у відро з нафтою. Спалахнуло полум’я. Лоран схопив зі столу відкриту пляшку пива і, струшуючи її, почав
лити пиво на палаючу нафту. Полум’я згасло. Чому вогонь згас? (Пивна піна, що містить СО2,
виконала роль ковдри, не дозволивши потрапити
у відро повітрю).
2.
Яке море
не має мешканців. Чому воно носить таку назву. (Мертве море. У 1 літрі води розчинено 250г солей Натрію і Калію. У
такому соляному розчині життя неможливе).
3.
Історик античного світу Геродот писав, що в У столітті до нового
літочислення перський цар Кір у походах користувався водою, яка зберігалася у
«священних» посудинах. Під час походів
воїни Олександра Македонського страждали шлунковими захворюваннями
частіше, ніж військові начальники. У
чому причина? (Воїни пили воду з
олов’яних келихів, а начальники – зі срібних. Розчин срібла – ефективний засіб
знезараження. Консервування води).
4.У
письменника-фантаста І.О.Ефрємова є оповідання « Озеро гірських духів». Люди,
які перебували на березі цього озера в сонячну погоду,загинули. Місцеві жителі
запевняють, що озеро заселено злими духами, які не люблять гостей. Експедиція
геологів змогла дістатися до покинутого в горах озера, і люди були здивовані
тим, що озеро заповнено не тільки водою. Яка речовина містилась в озері?
(Це була самородна ртуть, а «злими духами»
були пари ртуті, які в спекотну погоду піднімалися на поверхню з маленьких
калюж на берегах озера).
Підводяться
підсумки.
П’ятий
конкурс «Дуель»
Учитель читає запитання, той із гравців,
який першим підняв
руку, відповідає. Якщо відповідь неправильна, то відповідає
інший гравець. Кожна правильна відповідь – 1 бал.
1.
В атмосфері Землі його масова частка становить 21%. (Кисень)
2.
Ці речовини називаються хімічними
хамелеонами. (Індикатори)
3.
Рідкий метал навіть на морозі. (Ртуть)
4.
Ця кислота міститься в кефірі. (Молочна)
5.
Завдяки солям цієї кислоти рослини
синтезують білок. (Нітрати)
6.
Цього металу багато міститься в
абрикосах, персиках та цвітній капусті. (Магній)
7.
Ці елементи – метали мають назви частин
світу (Європій, Америцій)
8.
Ця речовина в далекий геологічний час,
коли на планеті Земля температура була вища за 100 градусів, перебувала у стані
пари. (Вода)
9.
Завдяки цьому металу острів Кіпр отримав
свою назву. (Мідь)
10.
Відкрив закон збереження речовини. (Ломоносов, Лавуазьє)
11.
Знаходиться в центрі атома. (Ядро)
12.
Наука, що вивчає речовини та їх
перетворення. (Хімія)
13.
Винахідник противогазу. (Зелінський)
14.
Хто не плаче, а сльози течуть. (Дощ)
15.
Лакмус у кислому середовищі. (Червоний)
16.
З допомогою якої речовини можемо чистити
яйця, не розбиваючи шкаралупи. (Кислота)
17.
Яку речовину використовують у разі
отруєння зіпсованою їжею для промивання шлунку (Марганцівка)
18.
Негативно заряджені іони. (Аніони)
19.
Якісна реакція на крохмаль. (Іод)
20.
Ця вода стає каламутною від дихання. (Вапняна вода).
21.Який
хімічний елемент входить до всіх органічних сполук. (Карбон)
22.Зв’язок
між іонами. (Іонний)
23.
Скам'яніла смола давніх голонасінних. (Бурштин)
24.Тип
кристалічної гратки в алмазі. (Атомний)
25.Найбільш
активний неметал. (Флуор)
26.Розчини
чи розплави, що проводять електричний струм. (Електроліти)
27.Речовини,
що прискорюють хімічну реакцію.
(Каталізатори)
28.Реакція,
в результаті якої виділяється тепло.
(Екзотермічна)
29.Солі
мурашиної кислоти. (Форміати)
29.
Який галоген знаходиться в щитоподібній залозі. (Йод)
30
Назва якого хімічного елемента не відповідає його ролі в живій природі
( Азот - «
безжиттєвий» )
Шостий
конкурс «Казковий»
(прослухати
казку і назвати правильну кількість названих хімічних елементів, повтори не
рахувати)
Поблизу великого
Бору на Фермій жив кіт на ім’я Лютецій.
Яка це була країна –невідомо. Може Індій
чи Германій, а може, Америцій, а то й Францій.
Кіт був не простий, а чарівний. Він був
надзвичайно Актиній і рухливий, як Меркурій. Шубка в нього була Сірка з двома біленькими плямами на Талій.
На цій Фермій крім котика Лютецій мешкали ще
маленька дівчинка Галій та її мама Іридій. Лютецій був завжди радий бачити
Галій. Вона часто Берилій котика на
руки і бавилася з ним. Котик інколи захоплював Миш’як у Полоній і то
був великий Цирконій, коли Миш’як тікала
з Полоній і Молібден Бога за свій
порятунок.
Наближався день народження Галій і вона Гадоліній про свої подарунки. Приїхали
гості з Європій, Америцій, Рутеній: Ванадій і Арсен із Тулій, Родій з Каліфорній, Нікол із Самарій. А найкращим подарунком виявився маленький песик Кобальт. На шиї в нього поблискував Сріблястий Силіцій.
Мама Іридій діставала з Барію гостинці й частувала гостей.
Свято було веселим та радісним і тривало, аж поки Гелій сіло за обрій, а на небі з’явився Селен. Між Лютецій і Кобальт ледве не дійшло до невеличкого Скандій, але котик був у стосунках
великий Технецій і залагодив їх, Ніобій нічого й не сталося. І собачка
завжди зустрічав котика веселим Гафній-
Гафній! (38)
Сьомий конкурс «Танці»
Хімія
навчає, що найменші частинки речовини –це атоми і молекули. Зараз пропонуємо всім
бажаючим, присутнім в залі, пограти у
гру «Атоми і молекули» і відчути себе у ролі цих частинок.
Правила гри. Всі
учасники –«атоми» під музику хаотично здійснюють «броунівський рух». Коли
музика змовкає, треба утворити групи –«молекули», взявшись за руки в колі по
стільки «атомів», скільки назве ведучий. Зайві вибувають і гра продовжується до
двох переможців.
Восьмий конкурс Що
зображено на малюнку?
1.
Структура ДНК
2.
Білок
3.
Д.І.Менделеев
Написав перший у
Росії підручник з органічної хімії. Отримав місце професора у Петербурзькому
технологічному інституті.
Його повна наукова
і літературна спадщина величезна і містить 431 роботу. Праці отримали широке
міжнародне визнання. Він був обраний членом багатьох академій наук, іноземних
наукових товариств.
Його ще називали –
«майстром чемоданних справ.»
Найбільше відкриття
йому приснилось.
У 1869 році
створив ………….. систему хімічних елементів.
4.
Іржа
5.
Алмаз
6.
Фотосинтез
Девьятий конкурс «Впізнай про що
мова»
(Можна
давати лише одну відповідь від команди.)
1.
1.
У 1890 р. він став причиною загибелі екіпажу океанського парусника «Мальборо».
Корабель не отримав ніяких пошкоджень, але, втративши керування, блукав в
океані.
2.
Він став причиною масових самогубств китів (кити викидалися на берег).
3.
Він входить до складу вулканічних газів.
4.
Його вміст у навколишньому середовищі — своєрідний еталон для порівняння
забруднення атмосфери різних міст, а також для встановлення ступеня отруйності
вихлопних газів автомобілів.
5.
При отруєнні ним наступає кисневе голодування тканин, а особливо клітин
центральної нервової системи.
(Карбон(II)
оксид (чадний газ).)
2.
1.Агат,
онікс, халцедон, опал, кристаліт — мінерали, які він утворює.
2.Першою
зброєю й одночасно знаряддям праці
доісторичної людини був матеріал, який складався, головним чином з
нього.
3.
Він має шкідливу біологічну дію на людину: викликає такі захворювання, як
силікоз і утворення каменів у нирках.
4.
У земній корі його масова частка становить близько 90 %.
5.
кришталь, тонку кераміку.
(Силіцій
оксид (кремнезем).)
3
1.Він
займає п’яте місце за поширеністю у Всесвіті: на кожні 100 000 атомів на його
долю припадає 15.
Космологи
вважають, що він з’явився в числі перших елементів Всесвіту.
За
поширеністю на Землі він знаходиться в кінці . другого десятка елементів (у
земній корі його міститься лише 0,04 %, причому основна частина зосереджена в
атмосфері).
У
рідкому стані він застосовується в кріогенній техніці.
У
газоподібному стані його використовують у металургії для створення інертного
середовища.
Своєю
назвою він зобов’язаний французькому вченому А. Лавуазьє, який відродив
напівзабутий термін, вважаючи, що він у перекладі з давньогрецької означає
«безжиттєвий».
(Нітроген
(азот).)
4
В
організмі людини 1. його міститься близько 3 г, із них близько 2 г — у крові.
За
поширенням у земній корі він
поступається лише Оксигену, Силіцію й Алюмінію.
Спочатку
єдиним джерелом його добування були метеорити, що впали на Землю. Вони містили його
в чистому вигляді.
Первісна
людина стала використовувати знаряддя з нього за декілька тисячоліть до н. е.
На
його честь в історії названо вік.
(Ферум
(залізо).)
5
У
газоподібному вигляді він викликає сильне подразнення, особливо очей і
дихальної системи. У рідкому вигляді викликає серйозні опіки шкіри.
Він
входить до складу деяких (досить відомих) гербіцидів, інсектицидів, пестицидів.
Його
отримують, головним чином, у результаті електролізу солей.
Війська
Антанти й німецькі війська застосовували його в бойових діях під час Першої
світової війни.
Його
використовують для дезінфекції води.
(Хлор.)
6
У
1862 р. шведський хімік Альфред Нобель розпочав його промислове виробництво на
фабриці під Стокгольмом, після чого, у 1864 р., на ній стався вибух. У числі загиблих
був молодший брат Нобеля Еміль.
А.
Нобель з’ясував, що його можна робити більш безпечним у поводженні, змішуючи з
кізельгуром.
Його
суміш із кізельгуром А. Нобель
запатентував під назвою «динаміт».
Він
міститься (30 %) у вибуховій речовині — кордиті, що використовується для
начинки гранат і розривних куль.
Його
можна одержати взаємодією гліцерину та нітратної кислоти.
(Нітрогліцерин.)
7
Він
присутній у невеликих кількостях у крові та сечі людини. У хворих на діабет
його концентрація вища, ніж у здорових людей. Діабетики виділяють його при
диханні.
Його
використовують для одержання плексигласу (поліметилметакрилату).
Він
широко використовується як розчинник у лабораторній практиці й промислових
умовах.
Його
можна отримати із вторинного спирту.
Він
— найпростіший представник кетонів.
(Ацетон
(диметилкетон).)
8
Він
— стимулятор дихання й слабодіючий сечогінний засіб.
При
вживанні у великих кількостях викликає сонливість і галюцинації.
Його
можна отримати з чайного листа екстракцією з хлороформом.
Він
є гетероциклічною сполукою і, крім чайних листків, міститься також у листках коли,
зернах какао та кави.
Перша
частина слова означає назву напою, який, судячи з реклами, є «нового дня
ковтком».
(Кофеїн.)
Десятий конкурс Чи вірите ви, що…
І команда
…у 1870 році комісія з хімічної номенклатури
Російського фізико-хімічного товариства обговорювала пропозицію одного хіміка називати сполуки за тим самим
зразком, за яким утворилися імена,
по-батькові та прізвища людей. Наприклад, Калій Хлоридович — це КСl. Калій
Хлоридович Оксигенов — це КСlO3. Гідроген
Хлоридович — це НС1.
(Так)
…нещодавно вчені
відкрили «суху воду». Ця вода схожа на борошно, якщо дмухнути - розсіюється в повітрі як дим сигарети.
(Так. Цей порошок складається з 90%
звичайної води і 10% гідрофобної силікатної кислоти)
…95%
атмосфери Марсу становить водень.
(Ні, вуглекислий газ)
ІІ команда
…пожежу краще
гасити гарячою водою, ніж холодною.
(Так,
гаряча вода швидше випаровується і перешкоджає доступу повітря до горючої
речовини)
… найдорожча
речовина на Землі – це золото.
(Ні, інтерферон. 0,001 мкг його коштує 10 000 доларів)
… що суху
волосину можна розтягти на 20-30 % довжини, змочену холодною – на 100%, змочену
гарячою водою ще більше.
(Так. Під дією води водневі і йонні зв’язки
білкових молекул волосся розриваються, і молекули можуть розтягуватися)
11. «Відділ експериментальної хімії»
Девіз
роботи «Все пізнається в порівнянні від аналізу до структури, а від неї до
властивостей і застосування»
Завдання для команд.
1. Перед
вами гліцерол, глюкоза, оцтова кислота
2. Перед
вами Сульфатна кислота, натрій гідроксид та
натрій карбонат
12. Немного кулінарії
, я люблю “хімічити” на кухні. Ось і сьогодні
дещо
приготував для вас. Рецепт моєї страви дуже
простий: беру трошки холодного
дигідрогенмонооксиду, додаю вуглеводи і змішую
круте тісто. Розкачую його,
роблю кульки,
заліплюю туди тушкований крохмаль і кидаю в
киплячий
дигідрогенмонооксид. Змащую жиром.
Страва готова. Яку саме страву я приготував
?
Правильна відповідь: вареники з картоплею.
Ви приготували склянку кави, але вас просять відлучитися на кілька
хвилин. Що потрібно зробити, щоб після повернення кава
якнайменше остигла:
налити в неї холодне молоко перед тим, як
піти, чи після, коли ви повернетесь?
Правильна відповідь:
до того, як відлучитесь. Жирна плівка від
молока утримує тепло довше.
ІІІ. Підбиття підсумків та вручення
призів.
Немає коментарів:
Дописати коментар