Курси, вебінари, олімпіади. Портал Всеосвіта.

субота, 29 листопада 2014 р.

Уривки з книги "Формування критичного мислення на уроках хімії"



Кубування

        «Кубування» є методом навчання, який полегшує розгляд різних сторін теми і водночас допомагає охарактеризувати поняття різнобічно й вичерпно, використовуючи для цього глибинні знання. Метод «кубування» допомагає залучити до роботи всіх без винятку учнів.
        Цей підхід передбачає використання кубика з написаними на кожному його боці вказівками щодо напряму мислення та письма. Кубик можна зробити з невеличкої коробки з довжиною ребра від 15 до 20 см, обгорнувши її папером. Пишемо на кожному боці кубика одну з наступних указівок: опишіть це, порівняйте це, установіть асоціації, проаналізуйте це, знайдіть застосування цьому, запропонуйте аргументи за чи проти цього.
Учителі проводять учнів крізь процес «кубування», пропонуючи їм викласти на папері власні думки на запропоновану тему протягом короткого часу (2-4 хвилини). Спочатку слід дати тему, а потім запропонувати учням поміркувати й описати її, тобто розглянути уважно об'єкт та описати, що вони бачать, - колір, форму та інші ознаки. Зробивши спостереження, учні записують їх на папері протягом визначеного періоду часу. Це повторюється для всіх завдань, зазначених на шести гранях куба. Використовуються всі аргументи - від логічних до безглуздих. Після того як письмове завдання виконане, учні діляться результатами своєї роботи. Часто це робиться спочатку в парі. Кожний обирає три завдання й зачитує партнеру те, що в нього написано з цього приводу. Після того як один з учасників закінчує читати, інший оцінює кожний пункт, ставлячи схвалення (с) або запитання (з). Слід наголосити, що оцінки мають відповідати конкретній думці, тобто треба, щоб учні не казали просто «це було добре», а пояснювали, що саме їм сподобалось і чому.

                Приклад. Пральні порошки « Ariel»  та    «Tide».
Опишіть!

Біла порошкоподібна речовина, трохи зерниста з невеликими синіми часточками.
Порівняйте!

Схожий на  інші пральні порошки, відрізняється  за  запахом.
Придумайте асоціацію !
Мабуть гарно утворює піну, чисте прання.
Аналізуйте!

Хімічний склад можна побачити на упаковці:
- поверхнево активні катіонні речовини;
- Аліфатичні вуглеводні не  більше 5%;
- відбілюючі, пом’якшуючі тканини речовини 5-15%,
- фосфати 15-30%;
- Крім того - ферменти, оптичні відбілювачі, пом'якшувачі тканин.
Використовуйте!

Використовується для прання білих речей в машинці –автомат.
Переконайте !
Містить відносно велику кількість фосфатів, тому не особливо "дружні" для  навколишнього середовища.

Методика розвиває навички спостерігати, описувати, аналізувати, отримувати інформацію. Якщо завдання дається в якості домашнього завдання, то учні порівнюють їх на наступному уроці.

 
Метод "РОФТ" (роль, отримувач, форма, тема).

РОФТ — це письмова діяльність, що зазвичай використовується на уроці на стадії консолідації.
Крок 1. Учням даються ролі, які пов'язані зі змістом уроку (якийсь живий чи неживий предмет, явище природи тощо). Учні можуть писати індивідуально, у парах чи малих групах. Коли учні визначать і розроблять зміст своїх ролей, вони мають описати: властивості (фізичні, хімічні), добування , використання .
Крок 2. Учні обирають отримувача для свого повідомлення.
Крок 3. Учні обирають форму, яка відповідає їхній ролі, отримувачу й темі. Крок 4. Учні повинні мати можливість "оприлюднити" ці повідомлення шляхом усного читання, оголошення, обговорення в малій групі, вивішування на дошці оголошень, публікації у класній газеті, журналі, відправлення листа, читання з "авторського стільця" тощо.
Наприклад: Р - алюміній;
                    О- металургійний завод,
                    Ф – кросворд, вірші, есе,
                    Т – метали.

Таким чином, по темі "Метали", учень повинен себе відчути у ролі алюмінію, вибрати жанр, в якому буде себе представляти іншим. Наприклад:  Алюміній сам заявляє: "При заповненні мого  кросворду, дізнаєтесь
назву здатності сполук алюмінію виявляти як основні, так і кислотні властивості.

Метали 
     
      Розгадайте кросворд і у виділених клітинках по вертикалі прочитайте назву здатності сполук алюмінію виявляти як основні, так і кислотні властивості.

1






2




3








4







5






6











7





8







9




10







11






12




















1. Інвар, дюраль, бронза, чавун, сталь… .
2. Складова частина латуні.
3.Тугоплавкий метал електричних лампочок.
4. Солдатик Андерсена.
5. Самий м’який метал.
6. Покриття предметів нікелем.
7. «Харчується» залізом.
8. Сплав для вимірювальних приладів високої точності.
9. Центр залізорудного басейну Кривий… .
10. Столове … .
11. Рідкий метал.
12.Лужноземельний метал.

         Метод РОФТ успішно можна використовувати на уроках хімії , коли вивчають теми , пов’язанні з екологією. Сучасні учні не дуже добре розбираються ( не достатньо) проінформовані в екологічних проблемах, тому з радістю виступають , висловлюють свої думки  та бачення проблеми. Можна дискутувати по  різним питанням ,  цікавим для учнів проблемам ( альтернативні джерела енергії, парниковий ефект, кислотні дощі ).Такий метод дозволяє учням вчитись висловлювати  власні думки (що є немало важливим) , на наступному уроці  вчитель в  класі може обговорювати тему науковою мовою і не боятись, що його не розуміють, чи зовсім не знають про що йде мова. Позитивним  є закріплення  нових знань. В кінці уроку відбувається  закріплення нового факту, конкретного поняття. Якщо на яке-небудь питання не буде знайдено відповіді, можна визначити протилежні позиції, а також обговорити, які нові знання та навички, необхідні для отримання рішення в майбутньому. Крім того, незаперечною перевагою цієї стратегії є здатність виражати свої думки, захищати і виступати перед аудиторією.


Коментарі

Немає коментарів:

Дописати коментар