Курси, вебінари, олімпіади. Портал Всеосвіта.

понеділок, 5 січня 2015 р.

Урок з використанням технології критичного мислення



Тема уроку: Хімічні реакції
Кількість уроків: 2 уроки
Клас 7
Мета уроку:
Дидактична: створити умови для усвідомлення та осмислення нового матеріалу відповідно до індивідуальних особливостей навчання засобами технології критичного мислення.

Освітня: створити умови для засвоєння учнями понять про хімічні явища і хімічні реакції, про класифікацію хімічних реакцій за ознакою виділення або поглинання теплоти, познайомити з ознаками та умовами перебігу хімічних реакцій.
Розвиваюча: розвиток комунікативних навичок, умінь спостерігати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки, працювати з хімічними реактивами та обладнанням.
Виховна: сприяти розвитку матеріалістичного світогляду.
Форми організації пізнавальної діяльності: індивідуальна, групова, колективна.
Для роботи на уроці формуються 3 групи по 5-6 учнів. Розташування учнів в класі має бути комфортним і зручним для всіх видів діяльності.
Обладнання: штативи для пробірок, пробірки, спиртівка, лабораторний штатив, сірники.
Реактиви: амоній біхромат, кальцій карбонат, перманганат калію, розчини - натрій гідроксид, сульфатна кислота, хлоридна кислота, ферум (III)хлорид, купрум (II) сульфат,
червона кров'яна сіль.
ХІД УРОКУ:
1 етап уроку - Стадія виклику
1.1 Актуалізація знань
Учитель: Весь вигляд нашої Землі: її ліси і гори, її ґрунти і води постійно змінюються. Навколо нас відбуваються постійні зміни. Як називаються зміни, що відбуваються навколо нас?
Учень: Явища
Учитель: Правильно . А які ж явища лежать в основі цих змін?
Учні: Природні, фізичні та хімічні явища
Учитель: Визначте за малюнками, де зображене фізичне явище, де - хімічне. Поясніть свою відповідь.
Учні: На першому малюнку ми бачимо процес фотосинтезу - це хімічне явище, тому що, в результаті фотосинтезу з неорганічних речовин, синтезуються органічні , а на другому малюнку колообіг води у природі - це фізичне явище, бо вода лише змінює свій агрегатний стан .
Учитель: Сьогодні на уроці ми з вами поглибимо і розширимо ваші  знання про хімічні реакції. Візьміть, будь ласка, маршрутні листи (Додаток 1) і заповніть таблицю 1.
Завдання 1. Заповнюємо таблицю.
Питання
Знаю
Хочу дізнатися
Дізнався

Які явища називаються хімічними?



Що таке хімічна реакція?



Чим відрізняються хімічні явища (реакції) від фізичних явищ?



Якими зовнішніми ознаками супроводжуються хімічні реакції?



Які реакції називаються екзотермічними?



Які реакції називаються ендотермічними?



Які умови виникнення хімічних реакцій?



Які умови протікання хімічних реакцій?



Учні:
-Хімічними називають явища, які протікають зі зміною складу речовини.
- Хімічні явища називаються хімічними реакціями
- При хімічних явищах відбувається утворення нових речовин
  Вчитель: Що є головним результатом хімічної реакції?
Учень: головним результатом хімічної реакції є утворення нових речовин.
Учитель: А у нових речовин, звичайно ж, і нові властивості, відмінні від властивостей реагентів. Тому хімічні реакції часто супроводжуються зовнішніми ознаками. У нас з вами позначився ряд питань, на які ми поки не можемо дати впевненої відповіді.
2 етап уроку - Стадія осмислення
Учитель: Для того, щоб дати відповідь на запитання , які у нас виникли при заповненні таблиці, нам необхідно провести лабораторні досліди «Якими  зовнішніми ознаками супроводжуються хімічні реакції?».
(Проводиться інструктаж з техніки безпеки. Лабораторні досліди проводяться по інструктивним карткам (Додаток 2), по групах. Учитель контролює роботу.
3 групи:
1 група - взаємодія купрум (ІІ) сульфату з натрій гідроксидом.Взаємодія купрум (ІІ) гідроксиду з розчином сульфатної  кислоти.
2 група - взаємодія кальцій карбонату з хлоридною кислотою.
3 група - взаємодія ферум (III)  хлориду з
червоною кров'яною сіллю.
 Завдання 2 - проведіть досліди, результати спостережень занесіть в таблицю:
Приклад хімічної реакції
Умова протікання  хімічної реакції
Ознака хімічної реакції




(По ходу звіту учні заповнюють таблицю)
Учитель: Звіт 1 групи.
Учень: При взаємодії купрум (ІІ) сульфату з натрій гідроксидом утворився блакитний осад, потім при додаванні сульфатної кислоти осад розчинився.
Учитель: Які ознаки ми можемо записати першими?
Учень: Осад або розчинення осаду.
Учитель: звіт 2 групи.
Учень: при взаємодії кальцій карбонату з хлоридною кислотою виділився газ. Друга ознака - виділення газу.
Учитель: звіт 3 групи
Учень: при взаємодії ферум (III)  хлориду з
червоною кров'яною сіллю змінився колір. Третя ознака - зміна кольору.
Учитель: Деякі реакції супроводжуються появою запаху. Удома ви могли спостерігати таку реакцію, мама поставила на газ гріти молоко, а воно збігло , що ви відчуваєте ?
Учні: Запах.
Учитель: Запишіть наступний ознака реакції - поява запаху.
А зараз я проведу демонстраційний досвід - отримання кисню з перманганату калію.
(ДОСЛІД - отримання кисню з калій перманганату)
Учитель: Що необхідно для розкладання калій перманганату?
Учні: Необхідно гріти пробірку в полум'ї спиртівки.
Учитель: Отже  наступний ознака - поглинання тепла, при розкладанні калій перманганату утворюється газ (показую бульбашки у воді) кисень. А які ще властивості кисню ви знаєте?
Учні: Він підтримує горіння.
Учитель: Збираємо в колбу кисень і вносим в неї тліючу скіпку. Що ви  могли побачити?
Учні: скіпка загорілася яскравим полум'ям.
Учитель: Який висновок можна зробити?
Учні: Реакція йде з виділенням тепла, це теж ознака реакції.
Учитель: Зараз ми з вами спостерігали 2 реакції - одна йде з поглинанням тепла і називається ендотермічною, а друга з виділенням тепла і називається екзотермічною. Запишіть, будь ласка в свої маршрутні листи визначення.
Фізхвилинка : Фізичні та хімічні явища.
Учитель: Я буду читати вам приклади фізичних і хімічних явищ, а ви, якщо мова йде про фізичні явища, плескаєте , якщо мова йде про хімічні явища, тупаєте ногами .
1.Перед обклеюванням стін шпалерами рекомендується заліпити клейкою стрічкою капелюшки вбитих у стіну цвяхів - це перешкоджає появі на шпалерах плям іржі.
2.Для чищення ювелірних виробів, покритих позолотою, не можна використовувати абразивні матеріали та препарати, що їх містять, бо це може зіпсувати зовнішній вигляд виробу.
3.Якщо ви їсте їжу з високим вмістом сірки, наприклад курячі яйця або гірчицю, то не рекомендується користуватися срібним посудом - вона покриється чорним нальотом.
4.Пятно від смоли або парафіну можна вивести, якщо попрасувати виріб гарячою праскою, попередньо проклавши з обох боків плями щільну тканину або папір.
Учитель: Ми переходимо до наступних питань.
Я пропоную переглянути вам ваші маршрутні листи , обговорити в групах і дати відповіді на питання, що залишилися. (Учні заповнюють таблицю)
Які є умови виникнення хімічних реакцій.
Учень: Для виникнення  реакції необхідно, щоб речовини стикнулися, тобто їх необхідно подрібнити і перемішати
2 умова - нагрівання.
3 умова - підпалювання.
Учитель: А що ж необхідно для протікання деяких хімічних реакцій?
Учень:
- Нагрівання або охолодження;
- Дія електричним струмом;
- Підвищення або зниження тиску.
3 етап уроку - Рефлексія
Учитель: Подивіться на 1 таблицю, що ви сьогодні дізналися на уроці?
Учень: Хімічні реакції супроводжуються зовнішніми ознаками (зміна забарвлення, поява запаху, утворення осаду, виділення газу, виділення або поглинання теплоти)
- Реакції, що йдуть з виділенням тепла, називаються екзотермічними.
- Реакції, що йдуть з поглинанням тепла, називають ендотермічними.
- Умовою виникнення хімічних реакцій є зіткнення, подрібнення, перемішування, нагрівання або підпалювання.
- Умовами протікання є нагрівання або охолодження, дія електричним струмом, підвищення або пониження тиску.
Учитель: Я пропоную вам скласти сенкан до теми «Хімічні реакції», правила написання ви знаєте, але щоб не заплутатися можете звернути увагу на слайд.
    
Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова «п’ять»  і позначає вірш у п’ять рядків.
1. перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Учитель: У висновку я хочу сказати, що хімія - це дивовижна наука, ви її тільки починаєте пізнавати. Деякі реакції дуже красиві і загадкові. Я покажу вам дослід, який називається «Вулкан», а ви повинні назвати умови і ознаки цієї реакції. (Демонстрація досвіду «Вулкан» - підпалювання амоній дихромату)
Виставлення оцінок за урок.
Домашнє завдання: § 10 та я пропоную вам творче завдання за вибором:
1) По дорозі додому поспостерігайте результати хімічних явищ в живій і неживій природі. Увечері напишіть міні-твір на тему: «Хімічні явища за вікном» або «Хімічні явища, побачені по дорозі додому»
2) Проведіть домашню практичну роботу. Роботу оформіть, за аналогією з лабораторними дослідами на уроці (у вигляді таблиці).
Рекомендовані досліди:
- Крохмаль (хліб, картопля) + йод (спиртова настоянка)
- Питна сода + оцет (розчин лимонної кислоти)
- Молоко + лимонна кислота
- Нагрівання цукру
- Нагрівання мідного дроту в полум'ї
Проводиться інструктаж з техніки безпеки.
Додаток 1
Маршрутний лист
Прізвище, ім'я __________________________________________________
Завдання 1. Заповніть таблицю.

Питання
Знаю
Хочу дізнатися
Дізнався

Які явища називаються хімічними?



Що таке хімічна реакція?



Чим відрізняються хімічні явища (реакції) від фізичних явищ?



Якими зовнішніми ознаками супроводжуються хімічні реакції?



Які реакції називаються екзотермічними?



Які реакції називаються ендотермічними?



Які умови виникнення хімічних реакцій?



Які умови протікання хімічних реакцій?




Завдання 2. - проведіть досліди, результати спостережень занесіть в таблицю:
Приклад хімічної реакції Умова течії хімічної реакції Ознака хімічної реакції

Приклад хімічної реакції
Умова протікання  хімічної реакції
Ознака хімічної реакції



3 завдання - Сенкан
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Додаток 2
Картка-інструкція
Досвід 1. Налийте в пробірку 1-2 мл розчину купрум (ІІ) сульфату  CuSO4 і долийте трохи натрій гідроксиду NaOH. Спостереження запишіть у таблицю
Дослід 2. До отриманого осаду купрум (ІІ) гідроксиду Cu(OH)
2 додайте по краплях розчин сульфатної кислоти H2SO4 до повного розчинення осаду. Спостереження запишіть у таблицю.
Досвід 3. Помістіть в пробірку шматочок кальцій карбонату CaCO
3 додайте розчин хлоридної кислоти HCl. Спостереження запишіть у таблицю.
Досвід 4. Налийте в пробірку 1-2 мл розчину ферум (III) хлориду FeCl
3 і добавте трохи розчину червоної кров'яної солі K [Fe(CN)6]. Спостереження запишіть у таблицю.

Коментарі

Немає коментарів:

Дописати коментар