Учитись важко,
а учить ще важче,
Але не мусиш зупинятись ти,
Як дітям віддаси усе найкраще,
То й сам сягнеш нової висоти.
П. Сингаївський
Усі діти народжуються геніями,
однак упродовж перших шести років
їхнього життя ми допомагаємо їм
позбутися цієї геніальності.
Б.Фулле
Але не мусиш зупинятись ти,
Як дітям віддаси усе найкраще,
То й сам сягнеш нової висоти.
П. Сингаївський
Усі діти народжуються геніями,
однак упродовж перших шести років
їхнього життя ми допомагаємо їм
позбутися цієї геніальності.
Б.Фулле
Учитель плекає особистість. Але особистість може бути сформована лише
особистістю. Модернізація національної освіти відповідно до потреб сучасності,
інтегрування в світовий освітній простір збіглися з перехідним періодом, що
характеризується низкою протиріч. Сучасна освіта має відповісти на запитання:
кого ми вчимо? Навіщо? До чого прагнемо? Модернізація освіти - це довгостроковий комплексний проект, в основі якого
лежить реалізація педагогічних інновацій. Останні продиктовані реаліями часу - стрімко
розвивається інформаційне суспільство вимагає випускника мобільного,
інноваційно-мислячого, здатного ефективно працювати в команді і самостійно.
Таким чином, сучасному суспільству потрібна особистість з неординарним, творчим
мисленням, широким кругозором, яка вміє ставити і вирішувати неординарні
завдання.
Серед найбільш цікавих і загадкових явищ природи дитяча
обдарованість традиційно займає одне з провідних місць. Проблеми її діагностики
та розвитку хвилюють педагогів протягом багатьох століть. Інтерес до неї в
даний час дуже високий, що легко може бути пояснено громадськими потребами.
Традиційно цілям суспільного прогресу приділялося досить значне місце.
Наприклад, у нашій країні протистояння капіталістичної і соціалістичної систем
вимагало значного напруження сил і максимального використання інтелектуальних
ресурсів, особливо в сфері фізики і математики. У зв'язку з цим функціонувала
досить ефективна система виявлення і навчання високо обдарованих дітей. Сучасна
особистісно-орієнтована тенденція пов'язана з виходом на перший план цінності
особистісного розвитку і самореалізації. Так, високі індивідуальні досягнення
зазвичай сприяють самореалізації особистості і рухають суспільство вперед.
Останнім часом термін «обдарованість» отримав знову громадське визнання, так само як і соціальна значимість проблеми навчання обдарованих дітей, що є важливим кроком до її вирішення. (додаток 1)Актуальність висунутої проблеми полягає в тому, що необхідно приділяти велику увагу своєчасному виявленню, ґрунтуючись на спостереження педагога, створенню розвиваючого середовища, яке б стимулювало позитивні зміни в розвитку особистості дитини. Реалізація креативного потенціалу особистості є нагальною потребою сьогодення, соціальним замовленням сучасності.
Робота з обдарованими дітьми виступає одним з варіантів конкретної реалізації права особи на індивідуальність. А так як школа виявляється не дуже добре пристосованої для тих, хто сильно відрізняється від середнього рівня у бік великих здібностей, тому що складно перебудувати систему навчання, змінити ставлення вчителів до «нестандартних» дітей, школа відчуває особливі потреби в підручниках і програмах, у яких враховувалися б індивідуальні запити та інтереси обдарованих дітей, то це право роботи з обдарованими дітьми взяла на себе система додаткової освіти. В умовах установи додаткової освіти цього домогтися реально, тому що, саме додаткова освіта розширює сферу творчості обдарованої дитини. Отже, саме високо обдаровані люди здатні зробити свій найбільший внесок у розвиток суспільства (додаток 2).
Розбудова державності в Україні зумовила нові тенденції в розвитку освіти. З'явилася нагальна потреба суспільства у творчих, діяльних, обдарованих, інтелектуально, творчо і духовно розвинених громадянах. Кожна дитина по-своєму неповторна. Вона приходить у цей світ, щоб творити своє життя, знайти себе: хтось здібний до музики, образотворчого мистецтва, художньої праці, хтось до математики, хтось пише вірші, оповідання. Скільки дітей - стільки й здібностей, які залежать від психолого-фізіологічних особливостей людини, соціального оточення, сім'ї та школи.
Сучасне життя ставить перед людиною безліч нестандартних
проблем. Уміння вирішувати їх творчо, з оптимальним ефектом визначає його
благополуччя. Однак на практиці ми часто стикаємося з дітьми, які не вміють
домагатися поставлених цілей і часто на уроках орієнтуємося на учня середніх здібностей.
Даємо можливість слабкому учню досягти середнього рівня, і відповідно
недостатньо приділяється увага учням з більш сформованими знаннями. Необхідно
створити умови цим учням для досягнення високих показників у вивченні предмета.
У цьому і полягає головна суперечність. При роботі з цими дітьми постійно виникають
педагогічні та психологічні труднощі, обумовлені різноманітністю видів
обдарованості. Тому перед учителем постає питання про створення системи роботи
з обдарованими дітьми. . Як цього досягти? Відповідь, як мені здається,
необхідно шукати, насамперед, у практичній площині. Багаторічна педагогічна
діяльність і різноманітність творчого прояву учнів допомогли мені зрозуміти, що
для розвитку креативності необхідно простір творчої свободи, уважне, довірче
ставлення до учнів і можливість створити індивідуальний творчий продукт в ході
власної праці, який заснований на поєднанні творчості з наявною базою знань.
Науково-методичне обґрунтування
Необхідно звернути особливу увагу на стан даної проблеми в теорії, на основі якої вибудовується відповідна практика роботи з обдарованими дітьми. Але, перш, хотілося б сказати про те, що розуміють під системою. Це перед усім всього цілі (мета), зміст (зміст матеріалу, відображений у навчальних планах, програмах, підручниках та інших нормативних документах) та інструментальні характеристики (методи, засоби, технології)."Обдарована дитина" - це дитина з більш високою, ніж у його однолітків, при інших умовах, сприйнятливістю до навчання, більш вираженими творчими проявами; володіє очевидними досягненнями (або має внутрішні передумови до них) в тому чи іншому виді діяльності, інтенсивність вираженості та яскравість які виділяють його серед однолітків. Згідно з формулюванням Всесвітньої ради по таланту та обдарованості дітей , яка координує роботу з вивчення, навчання й виховання дітей, "обдарованими і талановитими учнями є ті, хто визначені як професійно підготовлені люди, які володіють потенціалом до високих досягнень в силу видатних здібностей ". Такі діти вимагають диференційованих навчальних програм і допомоги, які виходять за рамки звичайного шкільного навчання, для того, щоб мати можливість реалізувати свій потенціал і зробити вклад у розвиток суспільства. Згідно Дж. Рензулі, обдарованість дітей це збіг трьох характеристик: інтелектуальних здібностей, креативності (швидкість, гнучкість, оригінальність, розробленість) і творчої мотивації (орієнтування на задачу). Багато дослідників вважають, що тільки діяльність по потребі, а не в результаті боргу сприяє розвитку творчих здібностей. Обдарованість конкретної дитини значною мірою є характеристикою умовною і може бути виявом вікової особливості, це означає, що вона може проявитися на нових етапах розвитку дитини. У цьому велика заслуга відводиться вчителю. Знайти і виявити обдарованих дітей -це лише одне із завдань. Головне - це створення умов для розвитку таких дітей. Але треба врахувати, що обдаровані учні, як правило, цікавляться не одним предметом або бувають обдаровані не тільки в одній сфері діяльності, тому вчитель повинен враховувати це у своїй роботі, так як є опора на міжпредметні зв'язки. Таким чином, треба підкреслити, що робота повинна проводитися не тільки в додатковий час, як це прийнято вважати багатьма педагогами, а й максимально використовувати для цих цілей звичайний урок, використовуючи особистісно-орієнтований підхід, підбираючи для учнів індивідуальні завдання, не дозволяючи обдарованій учневі працювати вхолосту. Проаналізувавши спеціальну літературу з проблеми обдарованих дітей та поспостерігавши за своїми учнями, я виділила для себе найбільш важливі характерні особливості, властиві лише обдарованим учням, які послужили мені опорою в роботі з високомотивованими та інтелектуально обдарованими учнями.




Обдаровані діти постійно намагаються вирішувати проблеми, які

Умови успішної роботи з обдарованими учнями:
1. Усвідомлення важливості цієї роботи кожним членом
педагогічного
колективу і посилення ,у зв'язку з цим, уваги до проблеми формування позитивної мотивації до навчання
2. Створення та постійне вдосконалення методичної системи та
предметних підсистем роботи з обдарованими учнями
3. Визнання того, що реалізація системи роботи з обдарованими дітьми
є одним із пріоритетних напрямків у роботі.
колективу і посилення ,у зв'язку з цим, уваги до проблеми формування позитивної мотивації до навчання
2. Створення та постійне вдосконалення методичної системи та
предметних підсистем роботи з обдарованими учнями
3. Визнання того, що реалізація системи роботи з обдарованими дітьми
є одним із пріоритетних напрямків у роботі.
Сутність досвіду
Сутністю даного досвіду у створенні умов, що забезпечують
виявлення і розвитку обдарованих дітей, включаючи дітей, чия обдарованість на даний
момент може бути ще не виявленою, а також просто здібних дітей, щодо яких є
серйозна надія на подальший стрибок у розвитку їх здібностей, а також
реалізацію їх потенційних можливостей. Як результат створення цілісної системи
роботи з обдарованими дітьми. Описана система роботи, яка передбачає поєднання організації
індивідуальної та групової діяльності учнів на уроках і в позаурочній
діяльності з урахуванням характерних для обдарованих дітей особливостей з метою
більш глибокого і осмисленого засвоєння предмета хімії, підготовки учнів до участі
в роботі малої академії наук, олімпіадах та інших інтелектуальних конкурсах.
Свою педагогічну діяльність у Дубенському НВК «школа-гімназія» я почала в 2009 році. Протягом кількох років я працювала з учнями різних вікових груп. В нашому навчальному закладі створена ефективна система роботи з обдарованими дітьми, яка працює на досягнення стратегічної мети розвитку школи. Основна ідея якої полягає в послідовному виявленні, підтримці та розвитку обдарованості учнів в освітній діяльності системи школи. У даній системі робота проводиться на чотирьох різних рівнях.
Свою педагогічну діяльність у Дубенському НВК «школа-гімназія» я почала в 2009 році. Протягом кількох років я працювала з учнями різних вікових груп. В нашому навчальному закладі створена ефективна система роботи з обдарованими дітьми, яка працює на досягнення стратегічної мети розвитку школи. Основна ідея якої полягає в послідовному виявленні, підтримці та розвитку обдарованості учнів в освітній діяльності системи школи. У даній системі робота проводиться на чотирьох різних рівнях.
Рівень
1.
Робота над виявленням та розвитком обдарованості учнів на
уроках.
Задіяно 100% учнів. Робота з виявлення обдарованих дітей починається на уроках. Вчителі школи на своїх уроках не тільки викладають базові знання з предметів, але і створюють умови для розвитку і прояву дитячої обдарованості. Це досягається за рахунок використання ефективних освітніх технологій і педагогічних прийомів і методів на основі індивідуального підходу. Основний прийом - індивідуалізація завдань. Для ефективної організації роботи на цьому етапі важливо не тільки мати багатий інструментарій для формування у дітей базових предметних знань. Важливо мати широкий арсенал індивідуальних, нестандартних, творчих завдань або завдань підвищеної складності.
Задіяно 100% учнів. Робота з виявлення обдарованих дітей починається на уроках. Вчителі школи на своїх уроках не тільки викладають базові знання з предметів, але і створюють умови для розвитку і прояву дитячої обдарованості. Це досягається за рахунок використання ефективних освітніх технологій і педагогічних прийомів і методів на основі індивідуального підходу. Основний прийом - індивідуалізація завдань. Для ефективної організації роботи на цьому етапі важливо не тільки мати багатий інструментарій для формування у дітей базових предметних знань. Важливо мати широкий арсенал індивідуальних, нестандартних, творчих завдань або завдань підвищеної складності.
Рівень
2.
Робота над виявленням та розвитком обдарованості учнів на
факультативних та додаткових курсах. Задіяно близько 30% учнів. У школі
навчання проводяться факультативні курси з хімії, біології, екології, фізики та
ін. Грамотна організація роботи цих курсів є невід'ємною складовою виявлення та
розвитку обдарованості учнів, оскільки сприяє вирішенню наступних педагогічних
завдань:





враховуючи індивідуальні здібності учнів.
До кінця вересня кожного навчального року формуються
групи учнів, що бажають займатися навчальними предметами додатково. Вони
відвідують факультативні курси в позаурочний час. Дуже складно підготувати і
організувати роботу курсу таким чином, щоб він відповідав очікуванням всіх
учнів, які виявили до нього інтерес. Основний принцип, який використовується в
школі -50% роботи під керівництвом вчителя, 50% -самостійна робота учнів.
Важливо відзначити, що до кінця навчального року число учнів, які відвідують
спецкурс, зменшується. Це вважається нормальним. У підсумку на факультативних курсах
займаються діти, яким не тільки цікавий навчальний предмет, але які готові
прикладати зусилля, працювати, досягати результатів з даного навчального
предмету.
Рівень 3.
Робота над виявленням та розвитком обдарованості учнів у
рамках
шкільних конкурсів, проектів і змагань. Задіяно понад 40% учнів.
Найчастіше обдарованість учнів з конкретного предмета, підкріплена індивідуальним підходом на уроках і додатковими предметними знаннями, проявляється у вигляді призових місць і просто високих результатів на різних конкурсах і олімпіадах. Це формальне визнання високих результатів є важливим чинником формування мотивації учнів до подальшого розвитку власних здібностей. Досягнувши певного успіху, учень з великим бажанням відвідує додаткові заняття з предмету, займається самостійно, прагне до подальших успіхів.
шкільних конкурсів, проектів і змагань. Задіяно понад 40% учнів.
Найчастіше обдарованість учнів з конкретного предмета, підкріплена індивідуальним підходом на уроках і додатковими предметними знаннями, проявляється у вигляді призових місць і просто високих результатів на різних конкурсах і олімпіадах. Це формальне визнання високих результатів є важливим чинником формування мотивації учнів до подальшого розвитку власних здібностей. Досягнувши певного успіху, учень з великим бажанням відвідує додаткові заняття з предмету, займається самостійно, прагне до подальших успіхів.
Рівень 4.
Індивідуальна робота з обдарованими учнями. Задіяно до
10% учнів.
Для учнів з високим ступенем розвитку обдарованості для подальшого
зростання зацікавленості в необхідній для них галузі потрібен індивідуальний, часто особистий контакт з учителем, наставником. Організовуючи індивідуальну роботу з учнями, вчитель часто діє інтуїтивно і навіть, можливо, безсистемно. Даний вид
роботи займає багато часу, вимагає великих емоційних і професійних витрат і далеко не завжди приводить до результату, якій має шкалу вимірювання. На будь-якому рівні робота ведеться виключно ґрунтуючись на інтересі, бажанні учня розвиватися в цікавому для нього напрямку, тобто основною зв’язною ланкою між рівнями є мотивація учнів.
Виявлення обдарованих дітей -тривалий процес, пов'язаний з аналізом розвитку конкретної дитини. Ефективна ідентифікація обдарованості за допомогою якого-небудь одноразового тестування неможлива. Тому замість одноразового відбору дітей необхідно направляти зусилля на поступовий, поетапний пошук обдарованих дітей у процесі їх навчання.
Для учнів з високим ступенем розвитку обдарованості для подальшого
зростання зацікавленості в необхідній для них галузі потрібен індивідуальний, часто особистий контакт з учителем, наставником. Організовуючи індивідуальну роботу з учнями, вчитель часто діє інтуїтивно і навіть, можливо, безсистемно. Даний вид
роботи займає багато часу, вимагає великих емоційних і професійних витрат і далеко не завжди приводить до результату, якій має шкалу вимірювання. На будь-якому рівні робота ведеться виключно ґрунтуючись на інтересі, бажанні учня розвиватися в цікавому для нього напрямку, тобто основною зв’язною ланкою між рівнями є мотивація учнів.
Виявлення обдарованих дітей -тривалий процес, пов'язаний з аналізом розвитку конкретної дитини. Ефективна ідентифікація обдарованості за допомогою якого-небудь одноразового тестування неможлива. Тому замість одноразового відбору дітей необхідно направляти зусилля на поступовий, поетапний пошук обдарованих дітей у процесі їх навчання.
"
Незручні " властивості характеру обдарованих дітей:











Основною проблемою
обдарованих дітей є нудьга. Тому в дитячому садку і в школі можна ізолювати їх
від інших . Деякі обдаровані діти молодшого шкільного віку протягом короткого
часу відмовляються йти до школи. Якщо з обдарованими дітьми , нічого не робити
, щоб зменшити їх нудьгу і більше
їх навантажити , вони можуть стати так
званою тихою водою. Це ті діти , чиї результати не відповідають їх можливостям .
Опис педагогічного досвіду
Пропонована система роботи з обдарованими дітьми має
строгу структуру. Включає три основних аспекти: виявлення, створення умов для
розвитку здібностей обдарованих дітей і результативність, тобто реалізація їх
потенційних можливостей. Моя пріоритетна функція як вчителя хімії -це розкриття
та розвиток обдарованості кожної дитини, що проявляє здібності в даній галузі
знань. (Додаток 3)Для успішного розвитку обдарованості учнів в галузі хімії застосовую універсальні технології:
1) особистісно-орієнтованого навчання;
2) інформаційно - комунікаційні технології;
3) технологію дослідницької діяльності;
4) проблемне навчання.
2) інформаційно - комунікаційні технології;
3) технологію дослідницької діяльності;
4) проблемне навчання.
Першою
сходинкою досвіду було спостереження за діяльністю учнів 7-х класів на уроках
хімії. Учні з великим інтересом ставляться до нового предмету. І тут необхідно
підтримати інтерес в учнів і виявити обдарованих дітей. Для цього я
використовую творчі домашні завдання, в ході виконання яких проявляються
здібності учнів. Артистичним дітям - пропоную підготувати доповідь. Творчим
дітям подобається перевтілюватися в образ іншої людини, тому, хто непогано
вигадує, - пропонується скласти загадки, ребуси або казку з вивченої теми.
Підібрати риму до назв деяких речовин з хімії буває дуже непросто. Перш ніж
створити римовані
рядки, потрібно неодноразово звернутися до книги - джерело знань і ще раз опрацювати вивчений матеріал. Скромним пропоную скласти кросворд з яким-небудь ключовим словом, загальною буквою, загальним закінченням. Наприклад, з хімії кросворди за темами: "Солі", "Кислоти", "Вода", та інші. Тим, хто любить і вміє добре малювати, час від часу пропоную виконати малюнки з хімічним змістом. Наприклад, при вивченні теми "Початкові хімічні поняття", коли семикласники знайомляться з хімічними елементами, їх символами і назвами, пропоную дітям знайти пояснення цим назвам і відобразити це в малюнку, створеному за типом опорного конспекту. У центрі листа вміщується безпосередньо малюнок, що відображає назва елемента, а навколо - дата, цифри, прізвища, що говорять про те, хто і коли відкрив даний хімічний елемент, яка його щільність, температура плавлення і кипіння, процентний вміст в земній корі і організмі людини і т.д. Мені і моїм учням цікавим є сам шлях до пізнання. Намагаюся розбудити дитячу думку, змусити дітей думати, аналізувати, порівнювати. Для цього використовую такі прийоми і методи у своїй роботі, як евристична бесіда, створюю проблемні ситуації, задаю питання, які містять проблему, яку в ході уроку вирішуємо разом. Також на уроках використовую завдання, які сприяють розвитку інтелектуальних здібностей учнів. Учні, які успішно впоралися з засвоєнням основних інтелектуальних умінь та навичок, готові до ведення дослідницької роботи. Для проведення уроків відбираються експериментальні творчі завдання, наприклад з екологічною спрямованістю. При демонстрації реакції нейтралізації, зливаю луг і кислоту без індикатора, питаю учнів, чи відбуваються реакції між кислотами і лугами? Чому ми не спостерігали жодних ознак хімічної реакції? (Про те, що пробірка нагрілась – не говорю). Чим потрібно скористатися, щоб довести, що реакція все ж таки відбулася? (Чекаю від учнів відповіді, що даний демонстраційний експеримент потрібно проводити за допомогою індикатора). На уроках необхідно створити різноманітну середу, де кожен учень зміг би самореалізуватися відповідно до індивідуальних пізнавальних можливостей. Тут мова йде про індивідуальний підхід в навчанні. Для цього потрібне створення освітнього середовища, що включає в себе:
рядки, потрібно неодноразово звернутися до книги - джерело знань і ще раз опрацювати вивчений матеріал. Скромним пропоную скласти кросворд з яким-небудь ключовим словом, загальною буквою, загальним закінченням. Наприклад, з хімії кросворди за темами: "Солі", "Кислоти", "Вода", та інші. Тим, хто любить і вміє добре малювати, час від часу пропоную виконати малюнки з хімічним змістом. Наприклад, при вивченні теми "Початкові хімічні поняття", коли семикласники знайомляться з хімічними елементами, їх символами і назвами, пропоную дітям знайти пояснення цим назвам і відобразити це в малюнку, створеному за типом опорного конспекту. У центрі листа вміщується безпосередньо малюнок, що відображає назва елемента, а навколо - дата, цифри, прізвища, що говорять про те, хто і коли відкрив даний хімічний елемент, яка його щільність, температура плавлення і кипіння, процентний вміст в земній корі і організмі людини і т.д. Мені і моїм учням цікавим є сам шлях до пізнання. Намагаюся розбудити дитячу думку, змусити дітей думати, аналізувати, порівнювати. Для цього використовую такі прийоми і методи у своїй роботі, як евристична бесіда, створюю проблемні ситуації, задаю питання, які містять проблему, яку в ході уроку вирішуємо разом. Також на уроках використовую завдання, які сприяють розвитку інтелектуальних здібностей учнів. Учні, які успішно впоралися з засвоєнням основних інтелектуальних умінь та навичок, готові до ведення дослідницької роботи. Для проведення уроків відбираються експериментальні творчі завдання, наприклад з екологічною спрямованістю. При демонстрації реакції нейтралізації, зливаю луг і кислоту без індикатора, питаю учнів, чи відбуваються реакції між кислотами і лугами? Чому ми не спостерігали жодних ознак хімічної реакції? (Про те, що пробірка нагрілась – не говорю). Чим потрібно скористатися, щоб довести, що реакція все ж таки відбулася? (Чекаю від учнів відповіді, що даний демонстраційний експеримент потрібно проводити за допомогою індикатора). На уроках необхідно створити різноманітну середу, де кожен учень зміг би самореалізуватися відповідно до індивідуальних пізнавальних можливостей. Тут мова йде про індивідуальний підхід в навчанні. Для цього потрібне створення освітнього середовища, що включає в себе:





Таким чином, уроки, що передбачають активізацію творчої
діяльності учнів, дозволяють виявити дітей, здатних до творчої роботи, і
залучити їх до занять на факультативних і додаткових курсах. На перших етапах,
в 7 класі працюємо над закріпленням інтересу до предмета, поглибленням знань в
рамках шкільної програми .Семикласників найбільше приваблюють хімічні
експерименти і завдання з "побутовим" або, навпаки,
"казковим" змістом.
Починаючи з 7 класу, вирішуємо завдання олімпіад (шкільних, районних, обласних). Школярам 10-11 класів завдання підбираються суто індивідуально, матеріал різний за ступенем складності, орієнтований на завдання міських олімпіад. Учні, які досягли високих результатів, притягуються до
занять з учнями 8 класів, в цьому виявляється принцип спадкоємності «рівний навчає рівного». Для того, щоб надати можливість якомога більшій кількості дітей спробувати свої сили в хімічних змаганнях, активно пропагую всілякі відкриті конкурси, проекти, презентації, дослідницькі роботи. Часто учні, які відвідують факультативні заняття вимагають індивідуальних консультацій, що веде до глибокого і усвідомленого вивчення предмета хімії.
Діяльність учнів повинна носити в цьому випадку систематичний характер: мною призначається день консультації, коли учні можуть отримати рекомендації з пошуку відповіді. Індивідуальні консультації проводяться з учнями в міру необхідності. Особливо це стосується допомоги учневі при підготовці до науково-практичної конференції, олімпіади, іншим інтелектуальним конкурсам. Заняття організовуються з метою відпрацювання нових прийомів при вирішенні розрахункових і розрахунково-експериментальних завдань. На консультаціях можна організувати з учнями проектно-дослідницьку діяльність, де основним завданням вчителя є пред'явлення проблеми, яку слід вирішити учням самостійно, а також допомога з матеріально-технічною базою і спеціалізованою літературою з предмету. При вирішенні проблеми я консультую, направляю учнів, проблема може бути представлена на уроці в класі або на науково-практичній конференції(Додаток 4).
Починаючи з 7 класу, вирішуємо завдання олімпіад (шкільних, районних, обласних). Школярам 10-11 класів завдання підбираються суто індивідуально, матеріал різний за ступенем складності, орієнтований на завдання міських олімпіад. Учні, які досягли високих результатів, притягуються до
занять з учнями 8 класів, в цьому виявляється принцип спадкоємності «рівний навчає рівного». Для того, щоб надати можливість якомога більшій кількості дітей спробувати свої сили в хімічних змаганнях, активно пропагую всілякі відкриті конкурси, проекти, презентації, дослідницькі роботи. Часто учні, які відвідують факультативні заняття вимагають індивідуальних консультацій, що веде до глибокого і усвідомленого вивчення предмета хімії.
Діяльність учнів повинна носити в цьому випадку систематичний характер: мною призначається день консультації, коли учні можуть отримати рекомендації з пошуку відповіді. Індивідуальні консультації проводяться з учнями в міру необхідності. Особливо це стосується допомоги учневі при підготовці до науково-практичної конференції, олімпіади, іншим інтелектуальним конкурсам. Заняття організовуються з метою відпрацювання нових прийомів при вирішенні розрахункових і розрахунково-експериментальних завдань. На консультаціях можна організувати з учнями проектно-дослідницьку діяльність, де основним завданням вчителя є пред'явлення проблеми, яку слід вирішити учням самостійно, а також допомога з матеріально-технічною базою і спеціалізованою літературою з предмету. При вирішенні проблеми я консультую, направляю учнів, проблема може бути представлена на уроці в класі або на науково-практичній конференції(Додаток 4).
Ідеї планування уроку хімії , з урахуванням множинних
форм інтелекту
Вербально-лінгвістичний
|
Логіко-математичний
|
Музичний
|
Кінестатичний
|
Візуально-просторовий
|
Самопізнання
|
Спілкування
|
Природо-дослідницький
|
По таблиці Менделєєва розповісти , як попасти в якусь
конкретну точку
|
Створити таблицю, в якій узагальнити все по темі
|
Слухати та впізнавати музику різних країн
|
Проводити конкурси, уроки
|
По зоровій пам’яті малювати розташування хімічних
елементів
|
Формувати щоденник ; я дізнався, я вивчив
|
В групах аналізувати властивості хім. елементів
|
Працювати з натуральними колекціями
|
Написати описання маршруту подорожі
|
Зрозуміти причинно-наслідкові зв’язки між хімією і
хімічними явищами
|
Співати ті державні пісні по яким вчаться
|
Відображувати хімічні явища в пантомімах
|
Створити по плану з пластилина або натуральних
матеріалів різні колекції
|
Написати мотиваційний лист до відомих хіміків
|
Навчити інших
працювати по таблиці
|
Вивчати області України , в яких особливо розвинуте
хімічне виробництво
|
Дозволити провести урок, пояснити новий матеріал
|
Висловити гіпотезу
|
Відображати звуками повітря, землю, природні стихії,
хімічні явища
|
Вигадати гру
|
Виготовити колаж, який може характеризувала хімічне
виробництво в різних країнах
|
Передбачити/або описати свою мрію
|
Працювати в групах , виконувати конкретні завдання
|
Створити колекцію по матеріалам, які є в нашому регіоні
|
Написати твори, з використанням нових термінів та
ключових слів
|
Скласти план розповіді нового матеріалу
|
Імітувати звуки хімічних реакцій
|
Вивчати новини з хімії в інших країнах та зображувати
їх
|
Малювати плакати, діаграми, графіки
|
Оцінити зроблене
|
Провести урок, по темі яка найближча
|
Проводити експерименти та спостереження
|
Створити загадки, ребуси, шаради
|
Скласти кросворд
|
Вивчити характерні для різних країн види ритмів
|
Грати гру в ролі по якомусь хімічному заводі
|
Виготовити модель вулкану, використовуя різні матеріали
|
Працювати над індивідуальними проектами
|
Працювати по таблиці в парах
|
Проводити дослідження ґрунтів, вод, повітря
|
Читати про особливості хімічних досліджень в інших
країнах
|
Використовувати наочність для різних ігор
|
По музичних звуках визначати і впізнавати різні хім.явища
|
Вивчити особливості інших країн
|
Візуалізувати та зобразити, як могла б виглядати та чи
інша лабораторія 100 або 500 років тому
|
Пояснити важливість теми в реальному житті
|
Залучити до рольових ігор
|
Організувати оцінювання навколишнього середовища
|
Шукати інформацію в газетах, книжках, Інтернеті …
|
Аналізувати
данні , які відображені на діаграмах
|
Створити музичний колаж
|
Вигадати танок або ланцюжок рухів, який відображував би
суть хім.явищ
|
По опису намалювати ,як могло виглядати те чи інше
відкриття
|
Написати, як почувався би , якби був би ,
наприклад,алхіміком, дослідником, працівником найсучаснішої лабораторії
|
Оцінити роботу інших або цілої групи
|
Залучити до екологічних проектів
|
Провести інтерв’ю з тим, хто може поділитись якімсь
новим досвідом
|
Розрахувати середні показники для різних параметрів
|
Вигадати музичну гру
|
Відобразити/моделювати природні процеси, використовує
рухи тіла
|
Створити фотоальбом по найважливіша відкриттям в галузі
хімії
|
Зобразити собі майбутнє
|
|
Створювати навчальні тропи
|
Провести дискусію по проблемному питанню
|
Проводити експерименти
|
Придумати або підібрати мелодію, яка буде супроводом гри
|
Догляд за лабораторним посудом
|
Зняти відеофільм
|
|
Працювати як той, що дає інтерв’ю
|
|
Запрошувати до написання листів тим державам, які на
думку учнів, мають проблеми з « хімією».
|
Робити різного роду розрахунки
|
|
|
Створити свій блог
|
|
Працювати як той, що дає поради
|
|
Організувати написання тексту в журнал або газету
|
|
|
|
Організувати учнів для графічного оформлення газети або
журналу
|
|
|
|
Результативність.
Перед сучасним учителем суспільство ставить великі завдання, тому він повинен прагнути стати майстром, довести свою діяльність до досконалості, як у викладанні свого предмета, так і в пізнанні особистості учня. Проведена мною робота з високомотивованими та обдарованими учнями дає позитивні результати. Зростає якість знань учнів. Є переможці та призери міського етапу, учасники обласного етапу.
Система освіти повинна готувати молоде покоління до того,
щоб бути затребуваними в реальному світі. Очевидно, що світ, в якій належить
влитися випускникам, має тенденцію до швидкого розвитку, динамічності, високій технологічності,
в великій мірі віртуальності. Комп’ютерна -інформаційні
технології кардинально змінюють наш світ. Тому необхідно формувати у старшокласників моду на інтелект, на інноваційне мислення, на успішну особистісну і громадянську самореалізацію. Що в такому світі людина змушена буде виробити в собі різні якості або компетентності. Але головне, що йому доведеться вміти робити - це постійно реалізовувати свій потенціал.
На закінчення хотілося б додати, що для досягнення високих результатів повинні бути створені умови не тільки з боку вчителя-предметника, а й школи в цілому. У Дубенському НВК «школа-гімназія» створені всі умови, які дозволяють високомотивованим та інтелектуально обдарованим учням реалізовувати свої можливості. Завданням педагога є залучення учнів до позакласної та позашкільної роботи.За період роботи з обдарованими і високомотивованими учнями мною були зроблені наступні висновки:
технології кардинально змінюють наш світ. Тому необхідно формувати у старшокласників моду на інтелект, на інноваційне мислення, на успішну особистісну і громадянську самореалізацію. Що в такому світі людина змушена буде виробити в собі різні якості або компетентності. Але головне, що йому доведеться вміти робити - це постійно реалізовувати свій потенціал.
На закінчення хотілося б додати, що для досягнення високих результатів повинні бути створені умови не тільки з боку вчителя-предметника, а й школи в цілому. У Дубенському НВК «школа-гімназія» створені всі умови, які дозволяють високомотивованим та інтелектуально обдарованим учням реалізовувати свої можливості. Завданням педагога є залучення учнів до позакласної та позашкільної роботи.За період роботи з обдарованими і високомотивованими учнями мною були зроблені наступні висновки:




В даний час я продовжую роботу з високомотивованими
учнями. Крім того, в школі працюють профільні групи різної спрямованості.
Створено наукове товариство учнів, працюють факультативи для учнів з високими
здібностями до вивчення предмета хімії, що дозволяє мені урізноманітнити форми
роботи, сприяє подальшому розвитку і вдосконаленню мого досвіду.
Використані джерела інформації
1. Аніскіна Н. Педагогічна підтримка обдарованості. – Вид. дім. Шкільний світ.: 2005
2. Барко В.І. Тютюнников А.М. Як визначити творчі здібності дитини? - К.: Знання 2001.
3. Білик Н.І., Моргун В.Ф.,
Настенко Н.В. Обдаровані діти: виявлення і досвід розвитку //Завуч. – 2000. – № 6. Наша
вкладка. – С.1 – 8.
4. Васюра С. Як навчати обдаровану дитину ? // Дитина.Сім я.Школа. - 2001. - №4. - С.11-15.
5. Гильбух Ю.3. Внимание: одаренные дети. - М.: Классика 2000.
6. Гільбух Ю.3. Розумово обдарована дитина. - К.: Либідь 2003.
7. Губенко О.В. Творчий інтелект: деякі особливості та методи активізації у старшокласників. // Обдарована дитина. - 2008. - №1. - С.25-28.
8. Зазимко О.В. Основні теоретичні підходи до визначення обдарованості. // Обдарвана дитина. - 2008. - №8. - С.5-12.
4. Васюра С. Як навчати обдаровану дитину ? // Дитина.Сім я.Школа. - 2001. - №4. - С.11-15.
5. Гильбух Ю.3. Внимание: одаренные дети. - М.: Классика 2000.
6. Гільбух Ю.3. Розумово обдарована дитина. - К.: Либідь 2003.
7. Губенко О.В. Творчий інтелект: деякі особливості та методи активізації у старшокласників. // Обдарована дитина. - 2008. - №1. - С.25-28.
8. Зазимко О.В. Основні теоретичні підходи до визначення обдарованості. // Обдарвана дитина. - 2008. - №8. - С.5-12.
9. Коваль Л. Г. Зверева I. Д. Соціально-педагогічна підтримка
обдарованих дітей. // Обдарована дитина. - 2008. - №5-6. - С.3-9.
10.Костюк Г.
С. Здібності та їх розвиток у дітей. - К., 1963.
11. Настенко Н. Характерні риси обдарованих дітей // Завуч – 2000. - №6(48)
11. Настенко Н. Характерні риси обдарованих дітей // Завуч – 2000. - №6(48)
12. Тайна
обдарованості: практично зорієнтований збірник на допомогу тим, хто працює з
обдарованими дітьми /Укладач О.В.Заболотний. За заг. ред. Н.І.Клокар. – Біла Церква:
КОІПОПК, 2005. – 160 с.
Додаток
5.
Поради
для вчителів , які хочуть розвивати в учнів здібності і таланти
Середовище:
1. Створюйте безпечну , розв’язану і емоційно позитивну атмосферу !
2. Заохочуйте ваших учнів до відкриттів і не давайте готових відповідей!
3. Будьте разом з учнем зі своїми порадами, ідеями,
пропозиціями , але не намагатися нав'язати свої погляди , "ломити "
його і робити його схожим думками з
іншими.
4. Перш ніж робити висновки , уважно проаналізуйте ситуацію
!
5. Поважайте дитину , її фантазії і досвід !
6. Надавайте підтримку , повагу і надійність! Смійтесь не
над дитиною , а разом з дитиною!
7. Ніколи не стверджуйте : "Це неможливо" Ми
знаємо тільки маленьку частинку від того , що наука , людство і Всесвіт буде
знати в майбутньому!
8. Максимально часто залучайте учнів у діяльності , де
вони можуть продемонструвати свої таланти !
9. В класі організовуйте кінцевий результат проектів ,
виставки творчості і т.п. !
10. В класі зробіть стенда , дошку, де учні зможуть
відображати свої ідеї пов'язані з навчанням. Це може бути корисно для вас!
11. Вислухайте і втілюйте ідеї учнів, навіть якщо ви
впевнені , що не вдасться.
Крім того , на помилках теж вчаться !
12. Будьте
демократичною , а не авторитарною !
Процес навчання:
1. Виберіть завдання , створюйте проекти або дослідження , які забезпечують
процеси мислення " високого рівня" , без яких
не можуть бути творчо вирішені проблеми.
2. Дайте
можливість вибору завдань учнем, щоб учневі не приходилось знову і знову
виконувати вже відомі види діяльності .
3. Разом з учнем створіть індивідуальний план навчання
безпосередньо для нього и дозвольте
талановитій дитині самому поставити перед собою мету.
4. Зробіть навчання цікавим, різноманітним . Застосовуйте
різні методи і прийоми !
5. Заохочуйте ваших дітей працювати нетрадиційно :
створювати свої власні відеофільми , інтерв'ю , фотопанорами , писати
оповідання або вірші , складати пісні і так далі.
6. Слухайте запитання учнів , якщо не має відповіді ,
чесним це визнайте.
7. Залучайте учнів до виконання різних ролей - дослідника
, спонсора ,
експерта , виконавця і т.п. Навчайте їх нести спільну
відповідальність за все!
8. Плануйте навчального процесу таким чином , щоб якомога
частіше мати
" матеріальні " результати : моделі, діаграми , графіки , малюнки , звіти ,
репортажі , макети , колекції і так далі.
9. Створюйте
міждисциплінарні , на минулому досвіді і знаннях засновані проекти!
10. Не бійтеся довірити роль консультанта або
помічника талановитому учневі.
11. Виділіть достатній час для різноманітної і активної діяльності, просить зробити
розклад занять так, щоб мати можливість планувати регулярні дні проектів (
міждисциплінарні , 1 раз на тиждень) або бінарні уроки або інший прийнятий для
вас варіант .
12. Завжди і всюди
підтримуйте сміливість , творчість і
фантазію!
Немає коментарів:
Дописати коментар