Курси, вебінари, олімпіади. Портал Всеосвіта.

пʼятниця, 26 грудня 2014 р.

Майстер-клас



МАЙСТЕР-КЛАС   З ТЕМИ

Формування та розвиток критичного мислення на уроках хімії
Вступ
       Соціально-економічні перетворення, що відбуваються сьогодні в суспільстві, висувають  на перший план вимоги до розвитку освітньої системи. Нова освітня парадигма спрямована на осмислення причин виникнення проблем, які склалися в освіті, і пошук нових, ефективних шляхів їх вирішення.
        Сьогодні постала потреба у такій системі навчання, яка охоплювала б основні етапи уроку - від визначення цілей і конструювання навчального процесу до перевірки його ефективності, крім того, повно моделювала розвивальний соціально - освітній простір і давала змогу реалізувати позитивний потенціал особистості.
         У сучасних умовах розвитку суспільства зростає роль природничої освіти, змінюється її зміст, відбувається поступове оновлення форм і методів навчальної діяльності.
Тому сьогодні тема мого майстер-класу є « Формування та розвиток критичного мислення на уроках хімії» ( слайд 1)

Хочу  почати свій виступ з наступних слів  (Слайд 2)
Інтерес до технології критичного мислення як освітньої інновації з’явився в Україні близько десяти років тому. Натомість в освіті США та Канади цей напрям сучасного навчання розвивається вже майже півстоліття. Критичне мислення починається як перехід від навчання, орієнтованого переважно на запам’ятовування, до навчання, спрямованого на розвиток самостійного свідомого мислення учнів. На думку Олени Іванівни Пометун, найважливішим аспектом критичного мислення є його відповідність вимогам демократизації освіти та суспільства. Воно є дієвим способом виховання демократичного менталітету громадян, як учнів, так і вчителів. Стратегія розвитку критичного мислення учнів була розроблена бразильським педагогом-гуманістом Паулом Фрейре й викладена в його роботі «Педагогіка пригноблених», яка побачила світ у 1970 році. Теорія освіти П. Фрейре базується на твердому переконанні, що будь-яка людина здатна критично усвідомлювати реальність свого особистого і соціального життя, виявляючи його суперечності, перетворювати цю реальність шляхом практичних дій.
Чи актуальною є  проблема ( слайд 3)
Так що ж таке критичне мислення…
Слайд 4,, 5, 6              
Головне в технології розвитку критичного мислення - навчити здобувати знання та уміння їх використовувати, дати можливість учневі відчути свої творчі можливості через радість відкриття та перемоги.
      Таким чином, критичне мислення є не тільки вмінням мислити, а також особистою здатністю та рушієм розвитку творчої особистості.
      Ця технологія допомагає перетворювати педагога з механічного поширювача інформації у справжнього партнера із процесу добування знань, дає можливість педагогу для професійного зростання, реалізації своїх власних якостей.
 Основними цілями та завданнями технології розвитку критичного мислення є:
1.Формування пізнавального інтересу в учнів та розуміння мети вивчення даної теми (питання, проблеми).
2.Розвиток внутрішньої мотивації до цілеспрямованого навчання.
3.Підтримання пізнавальної активності учнів.
4.Спонукання учнів до порівняння отриманої інформації з особистим досвідом і на її ґрунті формування аналітичного судження.
5.Розвиток критичного способу мислення.
6.Формування комунікативних навичок та відповідальності за якість власних знань.
     Слайд 7
             
1.     Компетентність - прагнення обґрунтувати свою думку за допомогою реальних фактів і знання справи.
2.     Інтелектуальна активність -виявлення інтелектуальної ініціативи у конфронтаційних ситуаціях, небайдуже сприйняття подій.
3.     Відкритість до інших думок, тобто здатність уважно прислухатися до інших поглядів, оцінювати різні шляхи вирішення проблем.
4.     Незалежність мислення- відсутність побоювання, що твоя думка інша.
5.     Проникливість - здатність до проникнення у сутність питання, явища, інформації.
6.     Самокритичність- розуміння особливостей свого мислення, своїх “окулярів”.
7.     Допитливість- вміння проникати у сутність джерел інформації
Слайд 8  Мета впровадження                    
Для успішної реалізації дитини у житті.    Бо що таке щастя? Щастя- багатогранне, воно є  і в тому, щоб дитина розкрила свої здібності, полюбила працю і стала у ній творцем.
Провідними принципами реалізації технології на уроках хімії  Є (слайд 9)              
Шлях реалізації ( слайд 10)                  
Інтерактивне навчання (незакінчене речення, дебати, мозковий штурм,навчаючи – учусь, дерево рішень)
Проектні технології : створення проектів:”Нітрати ,їх вплив на організм людини”,”Альтернативні джерела енергії” тощо, урок- проект:   “Використання спиртів”, “Хімія таа їжа ”, урок – екскурсія “Добування нафти та камяного вугілля”.”Сіль у природі” тощо.
Організація науково-дослідницької діяльності на уроках і позаурочний час: на уроках при вивченні тем про харчові продукти,; позаурочний- МАН.
Особливе місце посідає метод творчого самовираження,який дозволяє учневі розкрити власний потенціал     через аргументоване есе, написаннявіршів та казок на хімічну тематику.

Створення мультимедійних   презентацій , буклетів, проектів.
Організація самостійної роботи з використанням системи алгоритмів, пам'яток, схем, інструкцій  під час роботи з новим матеріалом,довідником ,статтею.

Методами розвитку КМ є ( слайд 11)       
Основними етапами структури уроків критичного мислення  є ( слайд 12-13)
Наприклад:
Часто практикую такі задачі у вигляді хімічних загадок. Наприклад:   Про яку речовину йдеться?  Занепад і повний розпад Римської імперії були зумовлені отруєнням, особливо знаті, цією речовиною. Колись її додавали в погане вино для поліпшення його смаку. У Давньому Римі з неї були зроблені: водопровід, монети, гирі, кухонний посуд. Сьогодні її використовують для запобігання корозії телеграфних та електричних підземних дротів та виготовлення акумуляторів. Її солі використовують у виробництві фарб. Олов’яний припай являє собою сплав олова і цього металу.
Підготовка до сприйняття нового матеріалу

Герою знаменитого роману Даніеля Дефо пощастило. Корабель, з якого він врятувався, сидів на мілині зовсім недалеко від острова. Робінзон зумів занурити на пліт все необхідне і благополучно переправився на острів. Йому пощастило ще раз - цитуємо роман: «Після довгих пошуків я знайшов ящик нашого тесляра, і це була для мене воістину дорогоцінна знахідка, яку я не віддав би тоді за цілий корабель із золотом ...»
Що ж було в  ящику? (Так звичайні залізні інструменти: сокира, пила, молоток, цвяхи).
Через два століття на інший безлюдній острів потрапили герої іншого відомого роману - п'ятеро американців. Вони зуміли не тільки вижити на острові, а й створити собі більш-менш нормальні умови життя, що ніколи не вдалося б, якби всезнаючий інженер Сайрес Сміт (зауважимо, що по-англійськи «Сміт» означає «коваль») не зумів знайти на таємничому острові залізну руду і виготовити залізні інструменти. Інакше знову довелося б Жюлю Верну виручати своїх героїв за допомогою знаменитого капітана Немо ... Як бачимо, без цього елемента не може обійтися навіть пригодницька література. Надзвичайно важливе місце займає цей метал в житті людини. Отже, яка тема нашого уроку? (Залізо та його сполуки)
Або розв’язування задачі. (глюкоза)
При згорянні речовини масою 0,9 утворилося 1,32 г карбон (ІV) оксиду та 0,54 г води. Молярна маса цієї речовини дорівнює 180г/моль. Знайдіть формулу цієї речовини. 
Відгадай тему уроку: Якщо до імені римського імператора, відомого своєю жорстокістю, додати літеру «й», то отримаємо назву нервової клітини. Якщо ж тепер додати літеру «т» - назву елементарної частинки, яка входить до складу атомного ядра.
Наприклад :
Технологія  креатив-бою
 Нафту і газ на узбережжі Каспію добували з незапам'ятних часів. Місцеві жителі використовували глиняні світильники, в яких спалювалося «земляне масло». Добували нафту в глибоких колодязях. Майстер, спускаючись в колодязь, обв'язується  мотузкою. Але в колодязі були шкідливі випари, і людина могла там швидко втратити свідомість. А тривале перебування в колодязі в такому стані могло закінчитися трагічно. Як дізнатися тим хто залишився зверху, чи не втратив майстер свідомість?
Протиріччя: майстер повинен дати сигнал про втрату свідомості, щоб його швидко підняли нагору, і не може дати сигнал, тому що він вже без свідомості.
ДКР: майстер сам дає сигнал - «Я втратив свідомість». Використовував звуковий сигнал, точніше - зміна звукового сигналу.
Майстер, працюючи, співав пісні, а його помічники, стоячи нагорі, тримали кінець мотузки і прислухалися. Як тільки припинялася пісня, вони тягнули майстра наверх. (Зауважимо, що подібну «сигналізацію» використовували російські багачі: щоб селянки ,які збирають полуницю не змогли її з’їсти, їх змушували співати ...)
 ( Слайд 14) Равлики Crysomallon squamiferum, що мешкають поблизу гідротермальних джерел на дні Індійського океану, відрізняються незвичайною «бронею». Їх раковина утворена трьома шарами: внутрішній складається з арагонита, звичайного для багатьох молюсків мінералу, середній шар утворений м'яким органічним наповнювачем, а зовнішній - має з'єднання, яке і надає надзвичайну міцність равликам. Крім того, з елементу, який входить до складу цього з'єднання, складаються лусочки, які захищають ногу цього равлика. Такий панцир робить молюска слабо вразливим до атак крабів, що стискають їх клешнями, і вже зацікавив американських військових, які шукають нові ідеї для удосконалення бронежилетів.

Яка речовина може надавати міцність раковинам даних равликів? Залізо       

( Слайд 15) В Антарктиді з льодовика Тейлора часом виходить Кривавий водоспад. Вода в ньому містить хімічні елемент зі ступенем окиснення +2, який, з'єднуючись з атмосферним повітрям, окислюється і утворює іржу. Це й надає водоспаду криваво-рудий колір. Однак цей елемент у воді виникає не просто так - його виробляють бактерії, що живуть в ізольованій від зовнішнього світу водоймі глибоко під льодом. Ці бактерії зуміли організувати життєвий цикл при повній відсутності сонячного світла і кисню. Вони переробляють залишки органіки, а «дихають» цим елементом, забираючи його з навколишніх порід. Із - за якого елемента водоспад отримав назву Кривавий?
 Залізо

Робота групами. Прийом «Інструкції» Ситуаційні завдання.
Група 1.Сітуаційне завдання №1. «Немає життя без заліза?»

«Перші зразки заліза, що потрапили в руки людини, очевидно, були метеоритного походження. Про знайомство людини в давнину з залізом космічного походження говорить факт наявності у жителів Гренландії, які не мали ніякого поняття про залізній руді, виробів із заліза. Алхіміки позначали залізо у вигляді списа і щита - характерних атрибутів бога війни Марса.
В даний час залізо - це основа сучасної техніки і сільськогосподарського машинобудування, транспорту та засобів зв'язку, космічних кораблів і взагалі всієї сучасної цивілізації. Більшість виробів, починаючи від швейної голки і закінчуючи космічними апаратами, не може бути виготовлене без застосування заліза. »
завдання:

1. Дайте короткі назви основних частин запропонованого уривка.
2. Покажіть зв'язки, які, на ваш погляд, існують між залізом і залізною рудою.
3. Зобразіть інформацію про застосування заліза графічно.
4. Побудуйте класифікацію походження заліза на Землі.
5. Придумайте гру, яка допоможе вашим однокласникам запам'ятати способи застосування заліза.
6. Оцініть значимість використання заліза для людини.
7. Дайте характеристику елемента за своїм планом.

Група 2.Прийом «Інструкції» Ситуаційна задача №2."Як з'їсти більше заліза?»
«Роль хімічного елемента заліза в життєдіяльність живих організмів дуже велика. Воно входить до складу гемоглобіну крові, який здійснює перенесення кисню від органів дихання до інших органів і тканин.
З'єднання заліза здавна застосовують для лікування недокрів'я, при виснаженні, занепаді сил.Для людини і тварин джерелом заліза служить їжа. У зелених овочах, таких, як шпинат, салат, капуста, багато заліза. Рожева черешня містить наполовину менше заліза, ніж чорна. Світло-зелений капустяний лист в 6 разів бідніші залізом, ніж зелений. У яловичині заліза більше, ніж в телятині. »
Завдання:
1. Згадайте і напишіть, що ви самі вже знаєте про залізо. (В якості компонента їжі). Який фрукт, який містить залізо темніє на зрізі?
2. Побудуйте прогноз розвитку нестачі заліза в організмі.
3. Запропонуйте спосіб (и), що дозволяє (ють) уникнути дефіциту заліза в організмі.
4. Розкрийте особливості харчових продуктів, що містять велику кількість заліза.
5. Запропонуйте інший варіант джерела заліза для людини.
6. Оцініть свій раціон харчування з точки зору надходження до нього заліза.
7. Скласти меню для учня, який закінчує 2 чверть і йому не хочеться отримувати оцінки «5-6» з предметів.

Група 3 Прийом «Позначки на полях»
«      » — інформація добре знайома;
«+ » — інформація, яку вивчали вперше;
« - » — інформація, яка викликає сумніви;
« ? » — інформація, яка вимагає подальшого вивчення.

Яка біологічна роль заліза та його сполук?
Залізо - це біогенний елемент. Він входить до складу гемоглобіну, міоглобіну, різних ферментів та інших складних залізо-білкових комплексів, які знаходяться в печінці і селезінці. В організмі дорослої людини є 4-5 г заліза, з них 65% - в крові. Залізо стимулює функцію кровотворних органів. Червоний пігмент крові - гемоглобін - здійснює перенесення кисню від органів дихання до тканин і зворотний перенос вуглекислого газу від тканин до легень. Багато заліза міститься у коров'ячому і козячому молоці, яєчному жовтку. При нестачі заліза рослини не утворюють хлорофілу (що руйнує процес фотосинтезу), втрачають можливість асимілювати вуглекислий газ і виділяти кисень, у тварин і людини розвивається анемія (недокрів'я).

Основні джерела заліза:

• Зелені овочі;
• Яєчний жовток;
• Печінка;
• Горошок зелений;
• Томати сирі;
• Капуста;
• Часник;
• Яблука, груші;
• Суниця;
• Сухофрукти.

Тест "Порядок Чи є у вас із залізом".

На запитання відповідайте або "так", або "ні".
1. Чи часто ви відчуваєте втому і пригніченість?
2. Чи відбулися у вас останнім часом зміни шкіри, волосся і нігтів?
3. Чи втрачали ви останнім часом багато крові?
4. Чи займаєтеся ви професійним спортом?
5. Ви рідко або зовсім не їсте м'ясо?
6. Ви випиваєте більше трьох чашок чаю або кави в день?
7. Ви їсте мало овочів?
Якщо на більшість питань ви відповіли "ні", то ваш організм достатньою мірою забезпечений залізом.

Третій етап:  Рефлексія
Досліди залежність швидкості ржавіння від різних чинників. Для цього візьми чотири сталеві цвяшки. Один з них змасти олією або машинним мастилом. Другій,  третій і четвертий цвяхи нічим обробляти не треба. Перші два цвяхи до половини занури у посудини з водою ( можна використати пляшечки світлого скла від ліків). Третій цвях поклади у порожню суху посудину. А посудину з четвертим цвяхом заповни (обережно!) окропом по вінця. Щільно закоркуй усі пляшки й спостерігай за змінами. Будь терплячим – цей дослід може тривати від кількох днів до кількох тижнів. Опиши й поясни результати спостережень.

  Практичне завдання для груп.

1. Скласти меню для учня, який готується до іспиту, з урахуванням того, що його сили вже закінчується.

2.Составіть меню для учня, який активно займається спортом і при цьому у нього хороша успішність з усіх предметів.
1.     Написати аргументоване  есе « Роль заліза для людини»

Відео фрагмент – написати рівняння реакції  (Слайд 16)
Написати сенкан « Екзо та ендотермічні реакції»
Екзотермічна реакція                                              Ендотермічна реакція
більша – енергія продуктів реакції                   більша – енергія реагентів
менша – енергія реагентів                                      менша – енергія продуктів реакції 
виділення тепла ( + Q )                                              поглинання тепла - ( - Q )
нагрівання лише для початку  реакції постійна подача тепла та енергії
тепло «exo» - наружу                                              тепло «
endo» - в середину 
Слайди 17-21

Коментарі

Немає коментарів:

Дописати коментар