Проект «Джерела енергії»
Мета: підвищити поінформованість учнів та батьків про джерела енергії та наслідки споживання викопного палива .
Обладнання : 2 стакана, чорна
акварель, мірний стаканчик, термометр, вода, лупа,
папір, заготовка з сосни, свічки, сірники, негорюча
основа,
термостійкий контейнер з кришкою, кусок скла, плоскогубці, волога тканина, вапняна вода, текст "Сонячне світло = тепло = енергія" , доступ до Інтернету, роздатковий матеріал та робочий лист для родини "Що ми можемо зробити?".
Час:2-3 уроки.
термостійкий контейнер з кришкою, кусок скла, плоскогубці, волога тканина, вапняна вода, текст "Сонячне світло = тепло = енергія" , доступ до Інтернету, роздатковий матеріал та робочий лист для родини "Що ми можемо зробити?".
Час:2-3 уроки.
Види діяльності:
1. Проблемне питання.
2.Перша практична робота "Як утворюється тепло?"
3. Друга практична робота «У вогні!»
4. Третя
практична робота "Що залишається?"
5. Четверта практична робота « Чи є в стакані вуглекислий
газ?»
6. Робота з текстом "Сонячне світло = тепло = енергія".
7. Робота в Інтернеті "Carbon Footprint
Calculator"
8. Завдання для родини
Хід проекту .
1. Проблемне
питання.


2.Перша практична робота
"Як утворюється тепло?"
Умова: Для уроку необхідна
сонячна погода.
Обладнання: 2
стакана, чорна акварель,
вода, мірний стаканчик, термометр.
Хід роботи:
Хід роботи:
1.Частину води пофарбувати
в чорний колір.
Заповнити однаковим об'ємом води (наприклад, 50 мл) оба стакана - один стакан
чистою водою, другий
- підфарбованою водою. Помістімо два стакани на сонці - найкраще на
підвіконні або в
іншому сонячному
місці.
2. Виміряти температури води (температура води в стаканах має бути такою самою, як
температура в класі).
3.Залишимо воду на півгодини на підвіконні на сонці.
4. Спитати учнів: Що буде з водою в стаканах? Вода охолоне чи нагріється?
Чи різною буде температура в стаканах? Як ви вважаєте,
наскільки теплою
буде підфарбована вода? А наскільки теплою буде чиста вода?
5. Виконайте вимірювання температури води в обох склянках.
6. Запропонуйте учням спробувати пояснити, що відбувається в склянці води (наприклад, сонячна енергія нагріває воду, підфарбована вода поглинає тепло набагато краще, ніж чиста....)
5. Виконайте вимірювання температури води в обох склянках.
6. Запропонуйте учням спробувати пояснити, що відбувається в склянці води (наприклад, сонячна енергія нагріває воду, підфарбована вода поглинає тепло набагато краще, ніж чиста....)
3. Друга
практична робота «У вогні!»
Умова: Для уроку необхідна сонячна
погода, гарантія протипожежної
безпеки.
Обладнання: лупа, папір, заготовка з сосни.
Обладнання: лупа, папір, заготовка з сосни.
Хід роботи:
1. Проектуємо
сонячні промені за
допомогою лупи на поверхню дерев’яної заготовки.
2. Проектуємо сонячні промені за допомогою лупи на поверхню паперу.
3. Обговорення, що спостерігаємо (сонячне світло перетворюється на тепло ..).
4. Третя практична робота "Що залишається?"
2. Проектуємо сонячні промені за допомогою лупи на поверхню паперу.
3. Обговорення, що спостерігаємо (сонячне світло перетворюється на тепло ..).
4. Третя практична робота "Що залишається?"
Умова: Гарантія
пожежної безпеки (необхідно кусочок
вологої тканини, щоб припинити можливе поширення вогню).
Обладнання: свічки, сірники, негорюча основа, термостійка
посудина, кусок скла,
плоскогубці, волога тканина, папір.
Хід роботи:
Хід роботи:
1. Помістіть свічку на негорючу
основу, запалити свічку.
2.
Плоскогубцями зажинаємо
кусок скла і
повільно переміщаємо його над полум'ям свічки,
тримаючи десь на висоті 2 см над полум'ям.
3.
Запросить учнів спостерігати за склом, яке
ближче до вогню. Як воно виглядає! Чому скло так виглядає? Що сталося б, якби скло витерли руками?(Залишиться сажа...)
4.
Погасимо свічку і спостерігаємо за фітілем. Що відбувається? Чому?
5.
Поміщаємо папірець
в термостійку посудину. Запалюємо папір,
дозволяємо йому горіти, поки він сам не потухне або повністю не
згорить.
6. Що залишилося в посудині?
5. Четверта практична робота « Чи є в стакані вуглекислий газ?»
Умова: дотримання
техніки безпеки - вапняна вода не повинна потрапити
в очі!
Обладнання: термостійка чаша з кришкою, свічки, сірники, вапняна вода .
Хід роботи:
Обладнання: термостійка чаша з кришкою, свічки, сірники, вапняна вода .
Хід роботи:
1.
Поміщаємо свічку в термостійку чашу
і запалюємо
2.
Запрошуємо учнів спостерігати, наскільки добре чи погано горить вогонь.
3.
Накриваємо кришкою чашу. Як тоді буде горіти вогонь ?
4.
Акуратно знімаємо
кришку і наливаємо трохи вапняної води,
приблизно
15 мл. (можна вийняти свічку за допомогою плоскогубців, залити водою і струсити чашу .)
15 мл. (можна вийняти свічку за допомогою плоскогубців, залити водою і струсити чашу .)
5. Що
відбувається з вапняної водою
і чому?
Коли щось спалюють, в повітря потрапляють різні речовини. Серед
цих речовин також
є вуглекислий газ , якій відіграє важливу роль
в природних процесах.
Кисень(О2) в чаше підтримує полум'я і з’єднується з карбоном (C), якій є в складі воску свічки. Після того, як кисень зникає, полум'я гасне. Залишається лише CO2. Це
можна довести за допомогою СО2 індикатора -
вапняної води. Вапняна вода стає каламутною в контакті з СО2.
вапняної води. Вапняна вода стає каламутною в контакті з СО2.
6. Робота з текстом "Сонячне
світло = тепло = енергія".





На скільки вистачить енергії?
Для утворення
викопних джерел енергії необхідно близько 300 мільйонів
років. Для нафти можна добавити ще 40 років, для
газових ресурсів– близько 60 років,
уранових ресурсів – 14 років. Якщо,
для компенсації основних енергетичних ресурсів доведеться використовувати
вугілля, то залежи вугілля можуть бути вичерпані менш ніж за 125 років. Ця
ситуація збережеться навіть тоді, коли
ми будемо рахувати, що за рік попит світової енергетики на нафту
зросте лише на 1 %, а на природний
газ – на 1,5 %, але це
зростання все одно є меншим,
ніж в даний час.
|
На скільки вистачить енергії?
Для утворення
викопних джерел енергії необхідно близько 300 мільйонів років. Для нафти можна добавити ще 40 років, для газових ресурсів– близько 60 років, уранових ресурсів
– 14 років. Якщо, для компенсації
основних енергетичних ресурсів доведеться використовувати вугілля, то залежи
вугілля можуть бути вичерпані менш ніж за 125 років. Ця ситуація
збережеться навіть тоді, коли ми будемо рахувати, що за рік попит світової
енергетики на нафту зросте лише на 1 %,
а на природний газ – на 1,5 %, але це
зростання все одно є меншим, ніж
в даний час.
7. Робота в
Інтернеті "Carbon Footprint Calculator" http://www.nature.org/greenliving/carboncalculator/
( Калькулятор викидів парникових газів в
атмосферу). Щоб зупинити незворотні зміни клімату та зберегти відносну
рівновагу в природі, одна людина не повинна викидати в атмосферу більше ніж 3
тони вуглекислого газу на рік. Використовуючи інтернет , навчити дітей
використовувати калькулятор викидів, аналізувати, як зменшити негативний вплив
на навколишнє середовище.
8. Завдання для
родини


Роздатковий матеріал.
Додаток 1.
"Сонячне світло = тепло = енергія"
Як утворюється тепло?
Промені сонячного
світла (теплові) пройшли через
дві склянки води. Чиста вода частину сонячного світла відображує, а темна вода краще
абсорбує або поглинає світло. Тому
температура води в двох стаканах відрізняється.
Ми не могли б жити без сонця
Ми не могли б жити без сонця
Чи замислювалися ви над тим, наскільки важливим для нас є сонце? Майже всі енергоресурси не можуть існувати без сонця
- нафта, природний газ, вугілля, дрова
і навіть вітер,
який примушує працювати вітрові турбіни.
Сонце примушує світ "діяти".
В рослинах проходить дуже важливий процес, який називається фотосинтезом. Фотоси́нтез — процес синтезу органічних
сполук з
вуглекислого
газу та води з використанням енергії світла й за участю фотосинтетичних пігментів, часто з виділенням кисню як побічного продукту. Це
надзвичайно складний процес, що включає довгу послідовність координованих
біохімічних реакцій. Він відбувається у вищих рослинах, водоростях, багатьох бактеріях. Сам процес відіграє
важливу роль у кругообігу карбону у природі. Фотосинтез –
єдиний процес у біосфері, який призводить до
засвоєння енергії Сонця і забезпечує існування як
рослин, так і всіх гетеротрофних організмів.
Цикл .
Коли зрубують дерева, їх також
використовують як паливо, наприклад,
в мурованих печах.
Дерево використовувало сонячну енергію, щоб рости,
тому ми можемо сказати,
що сонячне світло перетворюється на тепло.
Коли дерево горить,
в повітря виділяються різні речовини - так само, як
при горінні свічки. Одна з речовин
є карбон (С),який
поєднується з киснем (О2) і
утворюється карбон (IV) оксид (С + О2 = СО2). В свою чергу, карбон (IV) оксид може використовуватись іншими рослинами для фотосинтезу.
Коли тварина їсть рослини, віна отримує частину карбону (С) рослин. В момент, коли тварина вмирає, частина карбону (C) з’єднується з киснем (O2), утворюється карбон (IV) оксид (С + О2 = СО2). І знову - цей вуглекислий газ рослини використовують для процесу фотосинтезу.
Таке карбон перебуває у вічному колообігу або в збалансованому циклі.
Однак, якщо в повітря виділяється занадто багато карбону, зокрема, карбон (IV) оксиду , порушується баланс. Тому треба робити все, щоб досягти якомога меншого викиду карбон (IV) оксиду в повітря, тим самим заощаджуючи енергію нафти, вугілля і природного газу. Саме в цих енергоресурсах є дуже багато карбону (С).
утворюється карбон (IV) оксид (С + О2 = СО2). В свою чергу, карбон (IV) оксид може використовуватись іншими рослинами для фотосинтезу.
Коли тварина їсть рослини, віна отримує частину карбону (С) рослин. В момент, коли тварина вмирає, частина карбону (C) з’єднується з киснем (O2), утворюється карбон (IV) оксид (С + О2 = СО2). І знову - цей вуглекислий газ рослини використовують для процесу фотосинтезу.
Таке карбон перебуває у вічному колообігу або в збалансованому циклі.
Однак, якщо в повітря виділяється занадто багато карбону, зокрема, карбон (IV) оксиду , порушується баланс. Тому треба робити все, щоб досягти якомога меншого викиду карбон (IV) оксиду в повітря, тим самим заощаджуючи енергію нафти, вугілля і природного газу. Саме в цих енергоресурсах є дуже багато карбону (С).
Нафта, вугілля
та природний газ
Нафта, вугілля і газ утворюються з крихітних живих істот, тварин
і рослинних залишків,
які жили близько мільйонів років тому. Мільйони
років крихітні живі істоти, тварини і
рослини жили і вмирали,
а на їх місце приходили інші. Мертві тварини і
рослини виробляли життєво важливі поживні речовини
для інших живих істот, як на суші, так і в морі. З часом, шар мертвих рослини і тварин став настільки щільним, що верхній шар почав тиснути на нижній шар. Внаслідок тиску, збільшувалась температура в нижньому шарі, утворювались нафта та вугілля. В морях і океанах було більше тварин, які протягом століть перетворювались на нафту і природний газ. На суходолі було більше рослин - вони утворили вугілля. Енергія – яку отримуємо від нафти, вугілля і природного газу, також називається викопною енергією. Оскільки нафта і вугілля утворюється з останків тварин і рослин, вони містять дуже велику кількість карбону (С). Коли ми спалюємо нафту чи вугілля, карбон (С) поєднується з киснем (O2) і утворюється карбон (IV) оксид (CO2).Ми добуваємо карбон, який накопичувався в надрах землі протягом мільйонів років. Тому в повітря виділяється значно більше вуглекислого газу (CO2), ніж необхідно та допустимо. Коли ми спалюємо нафту, вугілля або природний газ, в атмосферу потрапляють речовини, які створюють реальну загрозу для природи. Серед них є сполуки сірки (S) і карбон (IV) оксиду (CO2). У стародавні часи цім речовинам дозволяли просто вивітрюватись через димохід і забруднювати повітря. Сьогодні використовують фільтри, які не дозволяють забруднювати навколишнє середовище сполуками сірки. Карбон (IV) оксиду (CO2) не можна відфільтрувати таким чином, тому, він як і раніше попадає в повітря.
Парник і парниковий ефект
для інших живих істот, як на суші, так і в морі. З часом, шар мертвих рослини і тварин став настільки щільним, що верхній шар почав тиснути на нижній шар. Внаслідок тиску, збільшувалась температура в нижньому шарі, утворювались нафта та вугілля. В морях і океанах було більше тварин, які протягом століть перетворювались на нафту і природний газ. На суходолі було більше рослин - вони утворили вугілля. Енергія – яку отримуємо від нафти, вугілля і природного газу, також називається викопною енергією. Оскільки нафта і вугілля утворюється з останків тварин і рослин, вони містять дуже велику кількість карбону (С). Коли ми спалюємо нафту чи вугілля, карбон (С) поєднується з киснем (O2) і утворюється карбон (IV) оксид (CO2).Ми добуваємо карбон, який накопичувався в надрах землі протягом мільйонів років. Тому в повітря виділяється значно більше вуглекислого газу (CO2), ніж необхідно та допустимо. Коли ми спалюємо нафту, вугілля або природний газ, в атмосферу потрапляють речовини, які створюють реальну загрозу для природи. Серед них є сполуки сірки (S) і карбон (IV) оксиду (CO2). У стародавні часи цім речовинам дозволяли просто вивітрюватись через димохід і забруднювати повітря. Сьогодні використовують фільтри, які не дозволяють забруднювати навколишнє середовище сполуками сірки. Карбон (IV) оксиду (CO2) не можна відфільтрувати таким чином, тому, він як і раніше попадає в повітря.
Парник і парниковий ефект
В парниках завжди тепліше, ніж зовні, тому що сонячні промені можуть проходити через скляні стіни теплиці , але не можуть повернутися на ззовні.
Вуглекислий газ (CO2) в повітрі діє як скло парника - зберігає тепло.
Сонячне світло може легко проходити через двоокису вуглецю (СО2) в атмосферу, але не всі теплові промені можуть повертатися в атмосферу. Цей ефект називається парниковим ефектом. Без вуглекислого газу в рослинах не буде відбуватись процес фотосинтезу, і на Землі буде дуже холодно - середня температура на Землі буде -15°С. При збільшенні в повітрі концентрації вуглекислого газу (CO2), ми ризикуємо, що на Землі стане занадто жарко. Достатньо декількох градусів тепла, щоб пустелі стали більшими,
а на полюсах почав танути лід, що буде викликати нестабільні кліматичні і погодні умови. Тому ми повинні турбуватись про те, щоб в повітря не надходило занадто великої кількісті вуглекислого газу.
Роздатковий матеріал для родини.
Додаток 2.
"Що ми можемо зробити"
Щоб зберегти кліматичний баланс
в світі, викид вуглекислого
газу (CO2) на
душу населення не
повинен перевищувати 3,8
тони на рік.
В Україні викиди вуглекислого газу в даний час
перевищує цей поріг
до 4,1 тон CO2
на людину на рік. Нам необхідно скоротити забруднення навколишнього середовища, щоб
ми самі і майбутні покоління, могли б жити
краще. Які можуть бути 8 ключових кроків, щоб покращити умови життя на планеті Земля.
Крок 1. Їжа
Крок 1. Їжа
14% викидів парникових
газів в світі залежать від того ,
як ми вирощуємо, обробляємо,
поширюємо і споживаємо
їжу. Ще 18% викидів утворюється в результаті вирубки лісів, які головним чином
проводяться з метою звільнення земель для сільськогосподарського виробництва. Найпростіший спосіб сприяти зменшенню інтенсифікації глобального потепління може
бути зменшення часу на процес
приготування їжі .Тут основний принцип
є досить зрозумілим: всякий раз,
коли це можливо, вибирати
для споживання місцеві,
відповідні до сезону овочі та фрукти! Не викидайте їх у відходи! Майже одна десята частина викидів в промислово розвинених країн, викликана саме викидами парникових газів від вирощування продуктів харчування, які не з’їдаються, а відкидаються. Пол Маккартні рекомендує ввести у всьому світі понеділок – як вегетаріанський день.
відповідні до сезону овочі та фрукти! Не викидайте їх у відходи! Майже одна десята частина викидів в промислово розвинених країн, викликана саме викидами парникових газів від вирощування продуктів харчування, які не з’їдаються, а відкидаються. Пол Маккартні рекомендує ввести у всьому світі понеділок – як вегетаріанський день.
Крок 2. Житло
Найбільшу кількість викидів CO2 від загального
об’єму виділяють будинки: опалення, електрика, гаряча вода.
Зробити теплоізоляцію будинку ( утеплення) і купити
теплий светр, щоб
відчувати себе комфортно при низьких температурах!
І можна економити енергію. Енергія, яка використовується для виробництва
будівельних матеріалів, необхідних на будівництво,
як правило,
становить 22% від загальної кількості енергії, необхідної для функціонування будинку в цілому на протязі всіх років існування. Тому необхідно звертати увагу як на вибір будівельних матеріалів , так і на енергоефективність самої будівлі. Доведено, що немає найбільш зручнішого у використанні будівельного матеріалу ,і одночасно потребуючого мінімальних затрат енергії , ніж деревина. Виробництво та переробка деревини є не тільки енергоефективним, а і в багатьох випадках деревина може бути використана для заміни енергетично неефективних матеріалів, таких як сталь, алюміній, бетон або пластик. Кожен куб деревини, що використовують для заміни енергетично неефективних матеріалів , скорочує викид CO2 в атмосферу в середньому на 1,1 тону. Якщо ще додати 0,9 тон CO2,
які акумулюються рослинами в лісі, то кожен куб деревини, як правило нейтралізує дві тони CO2. Виходячи з цих цифр, ми можем стверджувати, що збільшення на 10% кількісті дерев'яних будівель в Європі
забезпечить скорочення викидів CO2 на 25%, як це визначено в рамках Кіотського протоколу. В деревини теплоізоляція в 15 разів краще, ніж у бетона , в 400 разів краще, ніж у сталі і 1770 разів краще, ніж у алюмінію. Дерев’яна пластинка товщиною 2,5 см має більший тепловий опір, ніж цегляна стіна товщиною 11,4 см. Саме тому використання деревини стає все більш
актуальним і популярним в сучасному будівництві. Якщо деревину після експлуатації не можна переробити або використати повторно, вона все рівно , як і раніше може вивільняти енергію при спалювані. Оскільки кількість утвореного при згорянні CO2, буде не більшим, ніж загальна кількість накопиченої енергії. Рівень викидів вуглекислого газу при горінні для деревини дорівнює 0.
становить 22% від загальної кількості енергії, необхідної для функціонування будинку в цілому на протязі всіх років існування. Тому необхідно звертати увагу як на вибір будівельних матеріалів , так і на енергоефективність самої будівлі. Доведено, що немає найбільш зручнішого у використанні будівельного матеріалу ,і одночасно потребуючого мінімальних затрат енергії , ніж деревина. Виробництво та переробка деревини є не тільки енергоефективним, а і в багатьох випадках деревина може бути використана для заміни енергетично неефективних матеріалів, таких як сталь, алюміній, бетон або пластик. Кожен куб деревини, що використовують для заміни енергетично неефективних матеріалів , скорочує викид CO2 в атмосферу в середньому на 1,1 тону. Якщо ще додати 0,9 тон CO2,
які акумулюються рослинами в лісі, то кожен куб деревини, як правило нейтралізує дві тони CO2. Виходячи з цих цифр, ми можем стверджувати, що збільшення на 10% кількісті дерев'яних будівель в Європі
забезпечить скорочення викидів CO2 на 25%, як це визначено в рамках Кіотського протоколу. В деревини теплоізоляція в 15 разів краще, ніж у бетона , в 400 разів краще, ніж у сталі і 1770 разів краще, ніж у алюмінію. Дерев’яна пластинка товщиною 2,5 см має більший тепловий опір, ніж цегляна стіна товщиною 11,4 см. Саме тому використання деревини стає все більш
актуальним і популярним в сучасному будівництві. Якщо деревину після експлуатації не можна переробити або використати повторно, вона все рівно , як і раніше може вивільняти енергію при спалювані. Оскільки кількість утвореного при згорянні CO2, буде не більшим, ніж загальна кількість накопиченої енергії. Рівень викидів вуглекислого газу при горінні для деревини дорівнює 0.
Крок 3. Транспорт
Всякий раз, коли це можливо, вибирайте
громадський транспорт або велосипед, відправляючи
своїх дітей в
школу, якщо вона знаходиться неподалік
місця проживання, не використовуйте дешеві пропозиції
на авіа перелети. Громадський транспорт на
один пасажиро-кілометр шляху викидає набагато менше CO2. Однак, якщо ви вибираєте їхати на машині,
то не їдьте самі, беріть максимум
дозволених пасажирів. Кількість викидів CO2 в атмосферу літаками за рік , дорівнює кількості СО2 , що генерує весь африканський континент в цілому.
Повітряний транспорт є однією з
причин найшвидшого зростання вмісту вуглекислого газу в атмосфері, що викликає тепличний ефект, і є причиною змін клімату, які стають загрозою для усього світу. Не використовуйте літаки там, куда можна доїхати і на інших видах транспорту.
причин найшвидшого зростання вмісту вуглекислого газу в атмосфері, що викликає тепличний ефект, і є причиною змін клімату, які стають загрозою для усього світу. Не використовуйте літаки там, куда можна доїхати і на інших видах транспорту.
Крок 4. Робота і
споживання
Люди працюють, щоб
заробляти кошти для
своїх потреб. Є
повідомлення про випадки, коли люди вмирають від перевтоми,
як під час рабства. В Японії навіть з’явилась
нова назву - кароші - що означає смерть від перевантаження.
Українці мають одне з найбільших тижневих навантажень серед працюючих
в Європі – 40 години
на тиждень (робочий
тиждень у багатьох країнах Європи - 35 годин) . Зароблене треба
витратити. Таким чином, чим вищий
дохід, тим більший вплив на навколишнє
середовище. Тим не менш, дослідження показали, що благополуччя і щастя тільки частково
залежить від доходу.
Почуття щастя більше пов’язують з міцними зв’язками в сім’ї, з близькими
людьми, належністю до певної соціальної
групи. Не дозволяйте рекламі та культурі споживачів себе
обдурювати. Купляйте не часто, але
дорожче і якісніше. Ремонтуйте або міняйте речі. Використовуйте
бібліотеки, портали обміну , аукціони. Проведіть вільний час з родиною і друзями.
Крок 5. Саджай!
Дерева, овочі або що-небудь ще. Тільки не на інтернет
фермах, а в реальному житті. Рослини в процесі
фотосинтезу поглинають СО2 і виділяють кисень,
таким чином ведуть боротьбу зі зміною клімату.
Вирощування власної продукції знизить викиди , а також це є
досить цікавим видом діяльності, особливо якщо в вас є маленькі діти. За
даними Единбурзького центру з контролю за карбоном, в середньому
з розрахунку на один кубометр дерев , за
допомогою фотосинтезу з атмосфери забирається в середньому близько однієї
тони вуглекислого газу і
виділяється 0,7 тони кисню. Вуглекислий
газ, якій поглинає дерево , не потрапить в атмосферу на протязі усього
життєвого циклу рослини і навіть, якщо продукти деревини будуть переробляти і використовувати повторно (наприклад, у вигляді дерев’яної плити).
життєвого циклу рослини і навіть, якщо продукти деревини будуть переробляти і використовувати повторно (наприклад, у вигляді дерев’яної плити).
Крок 6. Діти та освіта
Чим більше людей в світі, тим більшої
кількості ресурсів вони потребують і тим більше відбувається забруднення.
Стати батьками можна лише в тому випадку,
коли ви на
сто відсотків упевнені,
що це ваша
найбільша мрія.
Вчиться самі і допомагайте вчитись іншим. Пропонуйте сім'ї, друзям і колегам жити дружелюбно до клімату. Часто необхідно в цьому переконувати не лише близьку родину, але й незнайомців - менеджерів магазинів, бізнес-лідерів та політичних діячів. Не соромтеся висловлювати свою власну
думку, запрошуйте і інших змінювати свої погляди , разом впроваджувати екологічно безпечні рішення. Як споживач ви маєте право визначати, що і скільки ви хочете придбати.
Вчиться самі і допомагайте вчитись іншим. Пропонуйте сім'ї, друзям і колегам жити дружелюбно до клімату. Часто необхідно в цьому переконувати не лише близьку родину, але й незнайомців - менеджерів магазинів, бізнес-лідерів та політичних діячів. Не соромтеся висловлювати свою власну
думку, запрошуйте і інших змінювати свої погляди , разом впроваджувати екологічно безпечні рішення. Як споживач ви маєте право визначати, що і скільки ви хочете придбати.
Крок 7. Політика
Перед голосуванням ознайомтесь з передвиборчими компаніями. Підтримуйте політиків, які
намагаються досягти справедливої та довготривалої енергетичної політики та намагаються знизити негативний вплив на клімат. Підтримуйте політиків,
робота яких спрямована на підвищення енергоефективності,
усунення джерел енергії, які є невідновлюваними ресурсами,
підтримують розвиток громадського транспорту
та допомагають в органічному виробництві. Зверніться до місцевої влади щоб, встановити велосипедні доріжки
та безпечні велосипедні майданчики,
забезпечити сортування сміття по контейнерах та здорові, сезонні,
вирощені без хімікатів
продукти харчування в дитячих садочках, школах та лікарнях.
продукти харчування в дитячих садочках, школах та лікарнях.
Крок 8. Суспільство
Знайдіть однодумців, які також
дбають про довкілля, беріть участь в толоках
та різних подіях, не тільки в своєму місті, а і в районі та області , направлених на захист навколишнього
середовища. Вступайте в суспільні
організації, метою яких є поліпшення
якості навколишнього середовища.
Розрахуйте свій вплив на ситуацію з викидами вуглекислого газу в атмосферу. ("Carbon Footprint Calculator")
Розрахуйте свій вплив на ситуацію з викидами вуглекислого газу в атмосферу. ("Carbon Footprint Calculator")
Додаток 3
Робочий лист для родини "Що ми можемо
зробити?"
Кроки
|
Які я сам можу
впливати
|
Як можуть впливати
на ситуацію дорослі
моєї сім'ї |
Їжа
|
|
|
Житло
|
|
|
Транспорт
|
|
|
Робота і споживання
|
|
|
Сажай!
|
|
|
Діти та освіта
|
|
|
Політика
|
|
|
Суспільство
|
|
|
Додаток 4
Додатковий матеріал для вчителя
Атмосфера
планети Земля, одна з геосфер, суміш газів, що оточують Землю, та утримуються завдяки силі тяжіння.
Атмосфера в основному складається з азоту (N2, 78% об.) і кисню (O2, 21% об.). Решта — це аргон (0,93% об.) та вуглекислий газ (0,03% об.) із неоном, гелієм, метаном, криптоном,
воднем та невеликими домішками інших газів. Крім того атмосфера містить близько
1,3÷1,5×1016кг води, основну масу якої зосереджено у тропосфері.
Серед них також є так звані парникові гази. Парнико́вий газ — газ, що поглинає теплове випромінювання поверхні Землі і хмар (інфрачервона радіація) і відбиває його назад до Землі. До основних парникових газів в атмосфері Землі відносяться пари води (H2O), вуглекислий газ (CO2), закис азоту (N2O), метан (CH4), озон (O3), гексафторид сірки (SF6), гідрофторвуглець (ГФУ) і перфторвуглероди (ПФУ). В останньому звіті Робочої групи МГЕЗК констатується, що найбільший внесок у зміну клімату вносить вуглекислий газ, потім йдуть метан, закис азоту. Згідно з Додатком А до Кіотського протоколу визначено шість основних парникових газів, які дають внесок до парникового ефекту. Цими газами є:
Серед них також є так звані парникові гази. Парнико́вий газ — газ, що поглинає теплове випромінювання поверхні Землі і хмар (інфрачервона радіація) і відбиває його назад до Землі. До основних парникових газів в атмосфері Землі відносяться пари води (H2O), вуглекислий газ (CO2), закис азоту (N2O), метан (CH4), озон (O3), гексафторид сірки (SF6), гідрофторвуглець (ГФУ) і перфторвуглероди (ПФУ). В останньому звіті Робочої групи МГЕЗК констатується, що найбільший внесок у зміну клімату вносить вуглекислий газ, потім йдуть метан, закис азоту. Згідно з Додатком А до Кіотського протоколу визначено шість основних парникових газів, які дають внесок до парникового ефекту. Цими газами є:
4.
Гідрофторвуглецеві сполуки
5.
Перфторвуглецеві сполуки
Вони діють як ковдра
навколо Землі, допомагаючи
підтримувати
тепло. Основним парниковим газом є діоксид вуглецю (CO2). Вуглекислий газ утворюється при спалюванні деревини та викопного палива.
Тисячі років в природі існував баланс карбону, бо і при природних процесах, і про горінні деревини утворюється вуглекислий газ, але дерева, які ростуть на нашій планеті, вбирають в себе приблизно стільки же вуглекислого газу, скільки його виділяється в атмосферу . Скам'янілі дерева або викопне паливо (вугілля, нафта, природний газ) утворюють набагато більше діоксиду вуглецю. Посилення парникового ефекту в першу чергу із зростанням вмісту в атмосфері техногенного діоксиду — вуглецю за рахунок спалювання викопних видів органічного палива підприємствами енергетики, металургійними заводами, автомобільними двигунами. Кількість техногенних викидів СО2 в атмосферу значно зросла в другій половині XX в. Основною причиною цього стала колосальна залежність світової економіки від викопних видів палива. Індустріалізація, урбанізація і стрімкі темпи зростання населення планети зумовили збільшення світового попиту на електроенергію, який задовольняється головним чином за рахунок спалювання горючих копалин. Зростання споживання енергії завжди вважалося не тільки важливою умовою технічного прогресу, але і сприятливим фактором існування та розвитку людської цивілізації. Коли людина навчилася видобувати вогонь, стався перший стрибок у зміні рівня життя, енергоресурсами були м'язова сила людини і дрова. Наступний стрибок був пов'язаний з винаходом колеса, створенням різних механізмів, розвитком найпростішого ковальського виробництва. До XV в. список енергоресурсів значно розширився — до власної м'язової сили і дров додалися м'язова сила робочої худоби, енергія вітру, води і вугілля. Енергоспоживання зросло в 10 разів. Подальший технічний процес йшов по шляху вдосконалення методів використання енергії та освоєння нових її джерел. XIX ст. було назване століттям пари. Потім настала епоха електрики, альтернативи якої поки не видно. Зростання споживання енергії в даний час становить близько 5% на рік, що при зростанні населення трохи менше 2% на рік означає більш ніж дворазове збільшення споживання на душу населення. З початку промислової революції, вміст вуглекислого газу в складі атмосфери збільшився майже в два рази. Вчені рахують, що в результаті цього середня температура Землі збільшилася на 0,3 ° С - 0,6 ° С за останні 100 років і може ще піднятися на 1,5 - 6 ° C протягом наступних 100 років, якщо викиди парникових газів не зменшяться.
Програма ООН з навколишнього середовища прогнозує, що можливе підвищення середньої температури Землі на 1,5 °C до 2025 року, викличе підняття рівня світового океану на 25 см (до 65 см в наступні 100 років) через танення льоду біля полюсів. Але у той час як більшість учених згодні, що частка парникових газів в атмосфері і середня температура Землі збільшуються , ніхто не знає, наскільки збільшиться середня температура Землі і як ці тенденції можуть вплинути на погоду і клімат. Різні моделі клімату передбачають: збільшення кількості опадів; буде більше штормів, ураганів, посухи та повнів. Ці зміни суттєво змінять існуючі
лісові, сільськогосподарські і прибережні зони.
тепло. Основним парниковим газом є діоксид вуглецю (CO2). Вуглекислий газ утворюється при спалюванні деревини та викопного палива.
Тисячі років в природі існував баланс карбону, бо і при природних процесах, і про горінні деревини утворюється вуглекислий газ, але дерева, які ростуть на нашій планеті, вбирають в себе приблизно стільки же вуглекислого газу, скільки його виділяється в атмосферу . Скам'янілі дерева або викопне паливо (вугілля, нафта, природний газ) утворюють набагато більше діоксиду вуглецю. Посилення парникового ефекту в першу чергу із зростанням вмісту в атмосфері техногенного діоксиду — вуглецю за рахунок спалювання викопних видів органічного палива підприємствами енергетики, металургійними заводами, автомобільними двигунами. Кількість техногенних викидів СО2 в атмосферу значно зросла в другій половині XX в. Основною причиною цього стала колосальна залежність світової економіки від викопних видів палива. Індустріалізація, урбанізація і стрімкі темпи зростання населення планети зумовили збільшення світового попиту на електроенергію, який задовольняється головним чином за рахунок спалювання горючих копалин. Зростання споживання енергії завжди вважалося не тільки важливою умовою технічного прогресу, але і сприятливим фактором існування та розвитку людської цивілізації. Коли людина навчилася видобувати вогонь, стався перший стрибок у зміні рівня життя, енергоресурсами були м'язова сила людини і дрова. Наступний стрибок був пов'язаний з винаходом колеса, створенням різних механізмів, розвитком найпростішого ковальського виробництва. До XV в. список енергоресурсів значно розширився — до власної м'язової сили і дров додалися м'язова сила робочої худоби, енергія вітру, води і вугілля. Енергоспоживання зросло в 10 разів. Подальший технічний процес йшов по шляху вдосконалення методів використання енергії та освоєння нових її джерел. XIX ст. було назване століттям пари. Потім настала епоха електрики, альтернативи якої поки не видно. Зростання споживання енергії в даний час становить близько 5% на рік, що при зростанні населення трохи менше 2% на рік означає більш ніж дворазове збільшення споживання на душу населення. З початку промислової революції, вміст вуглекислого газу в складі атмосфери збільшився майже в два рази. Вчені рахують, що в результаті цього середня температура Землі збільшилася на 0,3 ° С - 0,6 ° С за останні 100 років і може ще піднятися на 1,5 - 6 ° C протягом наступних 100 років, якщо викиди парникових газів не зменшяться.
Програма ООН з навколишнього середовища прогнозує, що можливе підвищення середньої температури Землі на 1,5 °C до 2025 року, викличе підняття рівня світового океану на 25 см (до 65 см в наступні 100 років) через танення льоду біля полюсів. Але у той час як більшість учених згодні, що частка парникових газів в атмосфері і середня температура Землі збільшуються , ніхто не знає, наскільки збільшиться середня температура Землі і як ці тенденції можуть вплинути на погоду і клімат. Різні моделі клімату передбачають: збільшення кількості опадів; буде більше штормів, ураганів, посухи та повнів. Ці зміни суттєво змінять існуючі
лісові, сільськогосподарські і прибережні зони.
Немає коментарів:
Дописати коментар